نخبه و خبرنگار کرمانشاهی که دانشگاه شهادت را به خلبانی و پزشکی ترجیح داد

کرمانشاه - ایرنا - شهید «رسول قنبری کاکاوندی» نخبه و خبرنگار کرمانشاهی، باوجود قبولی در رشته‌های خلبانی، پزشکی و معلمی دانشگاه، بی اعتنا به تعلقات و وابستگی‌های دنیوی به قلب دشمن تاخت و شهد شهادت را نوشید.

به گزارش ایرنا، دفاع مقدس ملت ایران در مقابل خصم تا بن دندان مسلح دفاعی بود که پیر، جوان، زن، مرد، هنرمند، نخبه‌ها، دانشگاهیان، ورزشکاران، معلمان و خبرنگاران در آن به یاری هم شتافتند تا دشمن اشغالگر را زمین‌گیر کنند.

شهدای خبرنگار همواره از شهیدان گمنامی هستند که آن طور که باید و شاید به آن‌ها پرداخته نشده است. شهدایی مثل "حسن باقری" خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی و نابغه جنگ که در هشت سال جنگ ایران و عراق به شهادت رسید. یا "نضال اغباریه" فلسطینی که به دست سربازان اسرائیلی به فیض شهادت نائل شد.

نام شهدای رسانه که برخی آن‌ها نخبه جنگ، برخی روایتگر شور و حماسه رزمندگان در جبهه، برخی دیگر روایت مظلومان در جبهه مقاومت و یا خبرنگارانی که در حین خدمت به شهادت رسیدند، در لوح یاران امام حسین (ع) می‌درخشد.

شهید گزارش ما، نخبه، خبرنگار و هنرمند کرمانشاهی اهل شهرستان هرسین بود که کرسی شهادت در دانشگاه کربلا را بر کرسی خلبانی و رشته پزشکی ترجیح داد.

شهید «رسول قنبری کاکاوندی» در سال ۱۳۴۳ در یک خانوادۀ مذهبی در کرمانشاه به دنیا آمد. وی قبل از ورود به مدرسه همراه خانواده خویش به شهر هرسین مهاجرت کرد و تحصیلات ابتدایی را در آنجا آغاز نمود. با آغاز جنگ تحمیلی جزو اولین نیروهای مردمی داوطلب، به جبهه های جنگ اعزام شد و در عملیات‌های بسیاری شرکت کرد.

نخبه و خبرنگار کرمانشاهی که دانشگاه شهادت را به خلبانی و پزشکی ترجیح داد
شهید رسول قنبری، اولین نفر از سمت راست

قبولی در دانشگاه

در سنگر علم و جهاد بسیار تلاش کرد این تلاشها و کوشش‌ها با قبول شدن در دوره خلبانی به ثمر نشست و برای گذراندن این دوره باید چند سال در خارج از کشور به تحصیل مشغول می شد اما شور عشقش به جهاد در راه خدا و سرنوشت جنگ، او را در آخرین روزهای حرکت منصرف کرد و دوباره به جبهه باز گشت.

نخبه کرمانشاهی همچنین در سالهای بعد در رشته ی پزشکی، کارشناسی زبان و سال آخر در تربیت معلم پذیرفته شد اما باز حضور در سنگر جهاد را مهمتر از همه چیز می دانست و به خاطر سرنوشت جنگ جبهه را ترجیح می داد.

حضورش در تیپ نبی اکرم (ص) به قدری مهم بود که چند بار هنگامی که برای امتحانات به شهر می‌آمد از طریق سپاه هرسین ضرورت حضورش را به او خبر می دادند. رشادت‌های او در عملیات حلبچه باعث شد از ناحیه پا مجروح شود اما او با همان جراحتش در جنگ شرکت می کرد.

حضور او در خط مقدم با میکروفونی که همیشه در دستش دیده می‌شد، باعث شد تصاویری را از سال‌های دفاع مقدس روایت کند که موجب بلوغ، رشد تفکر در حوزه هنر و رسانه شود.

شهادت

سرانجام قهرمان هشت سال نبرد بی امان در جبهه های غرب و جنوب کشور و جهان پهلوان میادین جهاد و پیکار و عشق و ایثار در منطقه سردشت و در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۳۶۷ به عهد خود وفا کرد و به دیدار حق شتافت.

نخبه و خبرنگار کرمانشاهی که دانشگاه شهادت را به خلبانی و پزشکی ترجیح داد

آثار هنری

از آثار برجسته هنری این شهید هنرمند می‌توان به نمایشنامه های عصیان، توطئه، توبه گرگ، جوخه، وقتی صدام دیوانه می گردد و آخرین اثر هنری شهید قنبری ،اجرای نمایشنامه وداع درپادگان ابوذر بود که این هنرمند درآن ایفای نقش کرده است.

گزیده‌هایی از وصیت نامه شهید

خدایا!

های و هوی بهشت را می‌بینم چه غوغایی؟ حسین به پیشواز یارانش آمده، چه صحنه ای فرشتگان ندا دهند که همرزمان ابراهیم همراهان موسی، همدستان عیسی هم کیشان محمد (ص)، همسنگران علی، همفکران حسین و همگامان خمینی از سنگر کربلا آمده اند، چه شکوهی.

پدر و مادر

وصیت من به پدر و مادرم اینست که اگر شهید شدم به من ناکام نگوئید چون من در نهایت کامم به شهادت رسیدم.

خواهرانم

خواهرانم، مانند زینب (س) استوار باشید که رعایت حجاب شما از خون برنده تر است و رعایت کامل حجاب را بفرمائید.

برادرانم

استغفار و دعا را فراموش نکنید که بهترین درمانها برای تسکین دردهاست و همیشه به یاد خدا باشید و در راه او قدم بردارید.

جوانان

ای جوانان نکند در رختخواب ذلت بمیرید که حسین علیه السلام در میدان نبرد شهید شد .

شهرستان هرسین با جمعیتی بیش از ۸۰ هزار نفر در ۴۴ کیلومتری جنوب شرق کرمانشاه قرار دارد و در زمان دفاع مقدس ۳۰۰ شهید والامقام را تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

نخبه و خبرنگار کرمانشاهی که دانشگاه شهادت را به خلبانی و پزشکی ترجیح داد

استان کرمانشاه حدود ۱۰ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۵۰۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha