شهید هاشمی؛ فرمانده‌ای که از مقامش سبقت گرفت

کرمان – ایرنا- می‌گوید خیلی‌ها مقام و مسئولیت مهم هم دارند اما بیشتر مواقع محل رجوع یا دارای اثرگذاری لازم نیستند اما بعضی‌ها بالاتر از مقامشان هستند و حتی باعث شانیت بیشتر آن جایگاه و پست هم می‌شوند؛ شهید هاشمی اینطور بود.

ادامه می‌دهد: اگر جایگاه اطلاعات سپاه در استان سیستان و بلوچستان طی چندسال اخیر ارتقا و دستاوردهای مختلف و زیادی داشته به واسطه حضور سردار شهید سیدحمیدرضا هاشمی است که بالاتر از مقامش بود و خیلی‌ها نه فقط به علت مسئولیت سازمانی، بلکه به علت شخصیت حقیقی او به آن جایگاه نیز بیش از گذشته اتکا می‌کردند.

به گزارش ایرنا در آستانه سالگرد شهادت سردار هاشمی فرمانده وقت اطلاعات سپاه سلمان سیستان و بلوچستان به تشریح ابعادی از شخصیت و ویژگی های مدیریتی وی می‌پردازیم.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

در این زمینه با یکی از همکاران و دوستان نزدیک شهید هاشمی که در سیستان و بلوچستان مشغول به فعالیت است مصاحبه کرده‌ایم که درباره این شهید بزرگوار بیشتر برای ما بگوید.

در این مصاحبه و به علت نوع شغل و کار همکار شهید هاشمی، از نام حقیقی وی استفاده نمی‌کنیم بلکه از عنوان رضا حسینی برای وی بهره می‌گیریم.

حسینی که می‌گوید هشت سالی که شهید هاشمی در سیستان و بلوچستان بود با وی همکاری و ارتباط تنگانگ داشت، وجوه شخصیتی وی را دارای ابعاد مختلف و متعدد می داند و به چند نکته مختصر از آنها اشاره می کند.

حسن اعتماد و مزایای دوطرفه

وی که تاکید دارد شهید هاشمی به علت موفقیت هایش در کار مورد اعتماد و وثوق مسئولان استان و حتی مسئولان مافوق خود در استان و کشور قرار داشت گفت: حسن اعتماد آنان به وی به آن علت بود که توانمندی های وی را دیده بودند و باور داشتند.

«هم مدیران مافوق شهید هاشمی از توانمندی وی در پیشبرد امور بهره می بردند و هم خود شهید هاشمی از این اعتماد به عنوان یک فرصت و ظرفیت خوب برای استان استفاده می کرد و مسائل استان بسیار راحت تر و سریع تر در فرآیندهای اجرا و حل شدن چه در سطح کشور و چه در استان قرار می گرفت».

حسینی با بیان اینکه در نتیجه همین اعتماد و ارتباط، پیگیری بسیاری از امور بدون تشریفات اداری دست و پا گیر و مزاحم انجام می شد گفت: بسیاری از پرونده های کاری و قضایی که در نتیجه تعامل اطلاعات سپاه با سایر نهادها از جمله قوه قضاییه انجام می گرفت نیز با حضور شهید هاشمی با سرعت و کیفیت مناسب به سرانجام می رسید.

وی افزود: شهید هاشمی بسیاری از کارها را فراتر از مسئولیت سازمانی و با اتکا به ارتباطات خوبی که داشت و از روی شخصیت خودش جلو می برد، دیگران هم می دانستند با حضور شهید هاشمی، مشکلی در اجرای امور پیش نمی آید زیرا وی حساب همه شرایط و موارد را کرده و درخواست غیرمعقول یا فعالیت مشکل داری را نیز دنبال نمی کرد.

حسینی با بیان اینکه چنین افرادی بالاتر از مقامشان هستند گفت: این نوع افراد باعث بالاتررفتن مقام( شانیت بیشتر نزد دیگران) هم می شوند؛ و همین علت باعث ارتقای جایگاه اطلاعات سپاه در فرآیندهای اداری و قضایی شده بود.

شهید هاشمی؛ فرمانده‌ای که از مقامش سبقت گرفت
شهید هاشمی(سمت راست)

هیچگاه خودش را فرمانده نمی‌دانست

همکار شهید هاشمی هم مثل بسیاری از دیگر دوستان و همرزمانش، وی را فرمانده خط مقدم می داند؛ وی تصریح کرد: شهید هاشمی هیچوقت خود را فرمانده که بنشیند و به دیگران دستور دهد نمی دانست، آنقدر متواضع و خاکی بود که همیشه در عملیات چه عملیات با گروهک های تروریستی و چه باندهای شرارت و مواد مخدر، سعی می کرد خودش در راس عملیات و جلودار باشد.

«همیشه تلاش داشت در عرصه میدانی ابتدا خودش در صحنه حاضر باشد، بعد اجازه ورود به همکارانش را می داد. بارها اتفاق می افتاد وقتی برای انجام عملیاتی می خواستند وارد محلی با ریسک (خطر) بالا شوند، ابتدا خودش در صحنه حاضر می شد و اجازه ورود به نیروهایش را قبل از خودش نمی داد، همیشه به نیروهای تحت امرش می گفت: اگر به محض ورود اتفاقی قرار است بیافتد باید برای من بیافتند زیرا شما نیروهای تحت امر من هستید؛ همیشه به این موضوع عمل می کرد و حتی در صحنه شهادتش (جمعه هشتم مهر ۱۴۰۱- در جریان اغتشاشات و حضور تروریست ها) هم می توانست وارد صحنه درگیری نشود.

حسینی گفت: شهید هاشمی دیده بود عده ای از شهروندان در ماجرای حضور تروریست ها دچار مشکل شده اند و گویا خبرداده بودند یکی از همکارانش نیز مجروح شده، لذا خودش به صحنه رفته بود که توسط تروریست ها مورد شناسایی و هدف قرار گرفته بود.

غرور فرماندهی وی را نگرفت

همکار شهید هاشمی در ادامه با بیان اینکه شهید در ارتباط با دوستانش همواره بسیار شوخ طبع و صمیمی بود گفت: این سبک رفتار و اخلاق در ارتباط با همکاران نشان از تواضع بسیار وی داشت؛ همه ما اعتراف و تصریح می کنیم که هیچوقت در هیچ جا غرور فرماندهی وی را نمی گرفت.

وی افزود: هیچگاه در هیچ رفتاری از شهید هاشمی هیچکس مشاهده نکرد رفتاری داشته باشد که نشان از این تلقی شود که دیگران از نظر سازمانی رده پایین تر از وی هستند و وی فرمانده، خیر.

در مقابله با فساد شجاع بود

حسینی به نکته مهم دیگری از ابعاد شخصیتی شهید هاشمی اشاره و تاکید کرد: آنطور که ما بارها مشاهده می کردیم، روحیه فسادستیزی وی بود که در این زمینه بسیار قاطع بود و مصلحت اندیشی نمی کرد.

«در مقابله با فساد، چه اقتصادی چه موارد دیگر، در تصمیم هایش بسیار قاطع عمل می کرد و تحت تاثیر افراد یا جریان های مختلف قرار نمی گرفت که مثلا اگر فردی که مرتکب خطایی شده چون منتسب به فلان فرد یا جریان است، مثلا پیگیری تخلف او را انجام ندهیم؛ یا اگر مالی از بیت المال تضییع شده، چون فلان فرد بوده، پس کاری به کارش نداشته باشیم؛ خیر وی به شدت روی این مسائل حساس بود و کوتاه نمی آمد».

حسینی گفت: بارها در پرونده های متعدد از وی سراغ دارم که در فساد اقتصادی یا مسائل دیگر، بسیار پیگیر بود و کارها را در برخورد با این پدیده ها با شهامت و جدیت جلو می برد.

برای اجرای ماموریت ها جا نمی زد

همکار شهید هاشمی گفت: چون خودش بسیار فردی اخلاقی و در کارها قاطع بود، بی پروا برای حل مشکلات به دل ماجراها می زد و هراسی از کسی نداشت؛ بدهکار فرد یا جریانی هم نبود؛ در مجموعه همکارانش به جسارت و قاطعیت در اجرای کارها معروف بود و همه وی را اینطور می شناختند. برایش مهم نبود در نتیجه پیگیری امور توبیخ یا به چیزی متهم شود؛ چون اعتقاد راسخ به راستی و درستی امور داشت، می گفت هدف من خدمت است و باید انجام شود.

خدمت مقدس تر

همکار و دوست شهید هاشمی در ادامه به درخواست های بسیار برای ارتقای مسئولیت سازمانی وی اشاره و بیان کرد: باوجود اینهمه توانمندی، تهران بارها خواسته بود که وی به پایتخت برود و مسئولیت های بالاتری بگیرد اما وی تاکید داشت که در استان بماند.

«باتوجه به وضعیت استان حساسیت خاصی به منطقه پیدا کرده بود و خاک دامنگیر استان، ایشان را گرفته بود، می گفت می خواهم خدمت کنم زیرا در این منطقه خدمت مقدس‌تر است و روی این اصل و عقیده‌اش ثابت قدم ماند تا همینجا شهید شد. حاضر نشد در سمت و مسئولیت بالاتری بنشیند و شاید دردسر کمتر و رفاه بیشتری هم داشته باشد، دوست داشت همواره در صحنه و میدان باشد و کمک کند».

پیشرو در تقریب مذاهب

حسینی به وجه دیگر شخصیتی شهید هاشمی نیز در ادامه این مصاحبه اشاره کرد و گفت: معتقد بود اهل سنتِ مدافع و پای کار نظام که تخصص و شایستگی دارد را باید تقویت کنیم و اجازه ندهیم موضوع مذاهب یا قومیت ها ابزار و حربه ای برای رسیدن بعضی افراد خاص به قدرت یا مقاصدشان شود.

«در عملکردش همه می دیدند که بین شیعه و سنی تفاوتی قائل نبود، می گفت همانطور که یک برادر شیعه می تواند در جایی خدمت کند، برادر اهل سنت هم می تواند؛ به همان میزان که با اهل تشیع ارتباط و صمیمیت دوستی داشت، با بلوچ ها و اهل سنت هم همان رفاقتش را داشت و این رفاقت و ارتباط، از روی از سر بازکنی یا تظاهر نبود، چون اگر اینطور بود ادامه پیدا نمی کرد».

حسینی گفت: هیچگاه نگاه تعصب آمیز خاصی نسبت به قومیت خاص یا مذهبی خاص نداشت؛ اتفاقا می گفت اگر فرد سالم و علاقه مندی هست که اهل تسنن است ، باید بیشتر توجه شود که رشد کند تا افرادی که حاشیه دارند یا تخصص و شایستگی لازم را ندارند، به جای آن افراد رشد نکنند و جای آنان را نگیرند.

به گزارش ایرنا در معرفی خلاصه سردار شهید سید حمید رضا هاشمی آمده که وی سال ۱۳۷۶ در حالی که تنها ۱۸ سال داشت ازدواج کرد و همزمان در رشته مهندسی کامپیوتر در داشگاه آزاد اسلامی واحد مجلسی و سپس در واحد نجف آباد مشغول به تحصیل شد.

پس از اتمام تحصیلات و اخذ مدرک کارشناسی در دی ماه ۱۳۸۲ به دلیل علاقه فراوان وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. این علاقه از دوران کودکی و با الگوگیری از پسر عمه شهیدش سید علی موسوی در وی شعله ور شده بود، کسی که بعد ها نام سازمانی خود را با الهام از وی انتخاب کرد.

شهید هاشمی؛ فرمانده‌ای که از مقامش سبقت گرفت

شهید هاشمی در نوجوانی با عضویت فعال در پایگاه های بسیج این مسیر را با توانمندی و علاقه فراوان تا زمان حضور رسمی در سپاه پاسداران ادامه داد.

سپس وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته اطلاعات استراتژیک از دانشگاه امام حسین (ع) دریافت کرد و سال ۹۰ تحت فرماندهی سردار شوشتری در زاهدان مشغول به خدمت شد.

پس از آن حدود یک سال در بندر عباس و سپس به تهران منتقل شد؛ بعد از چهار سال دیگر با سمت فرماندهی اطلاعات به زاهدان بازگشت و تا زمان شهادت به مدت هشت سال در این سمت مشغول به خدمت بود.

پیکر شهید بنا به وصیت وی مبنی بر مجاورت با مزار سید الشهدای جبهه مقاومت- حاج قاسم سلیمانی- و دیگر همرزمان بسیجی شهیدش در گلزار شهدای شهر کرمان به خاک سپرده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha