افشاگری نماینده مجلس عراق درباره نگرانی واشنگتن از نزدیکی پکن - بغداد

بغداد - ایرنا - رئیس فراکسیون حقوق مجلس عراق گفت: آمریکا از نزدیکی پکن - بغداد نگران است و برای جلوگیری از تقویت روابط عراق و چین به بغداد فشار وارد می‌کند.

به گزارش امروز (شنبه) ایرنا، «سعود الساعدی» در گفت وگو با خبرگزاری العهد با اشاره به ترس و نگرانی آمریکا در از دست دادن نفوذ خود در منطقه و تسلط بر اقتصادهای کشورهای غرب آسیا، سعی در دور نگاه داشتن بغداد از هرگونه رابطه با چین اشت.

وی یا اشاره به اهمیت گسترش رابطه اقتصادی بغداد با پکن افزود: پروژه اقتصادی راه ابریشم چین تنها راه حل نجات کشور، مردم، اقتصاد و بنادر دریایی عراق از هیمنه آمریکا است.

عضو پارلمان عراق با اشاره به اینکه واشنگتن از امضای هرگونه توافقی بین پکن - بغداد که به نفع عراق و مردم آن باشد، جلوگیری می کند، گفت: آمریکا هرگونه ابتکاری را که به توسعه روابط بین عراق و چین منجر شود، از بین می برد.

الساعدی تصریح کرد: آمریکا به دلیل ترس از دست دادن نفوذ خود در منطقه اجازه نمی دهد که چین وارد عراق شود، بنابراین همچنان به فشار بر بغداد برای جلوگیری از ورود شرکت های چینی به داخل عراق ادامه می دهد.

پیشتر نیز «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر سابق عراق در گفت و گو با شبکه العهد عراق گفته بود که تلاش‌هایی از سوی طرف های دیگر (آمریکا) برای تضعیف توافق عراق و چین انجام شده و افکار عمومی را منحرف کرده است.

وی افزود: مقاماتی [در عراق] هستند که در رابطه با توافق چین اظهارات نامناسبی کردند، اما واقعیت امروز ثابت شده است.

نخست وزیر سابق عراق گفته بود که امروز هیچ کس نمی تواند انکار کند که همکاری با چین با گام های ثابت، قوی و محکم در حال پیشرفت است.

وی اظهار داشت که ۱۰ میلیارد دلار در بودجه جاری [عراق] برای پروژه هایی در چارچوب توافق بغداد - پکن اختصاص یافته و بزرگترین بودجه برای پروژه ها است.

به گفته عبدالمهدی، اگر پروژه هایی که ۱۰ میلیارد دلار برای آن در نظر گرفته شده، محقق شود، آثار آن ۲ برابر خواهد شد و اتفاق بزرگی در آینده رقم خواهد خورد.

چین، بزرگترین شریک تجاری عراق است و حجم تبادل تجاری این دو کشور در سال 2022 به حدود 40 میلیارد دلار رسید. تبادل تجاری عراق و چین، عمدتا متمرکز بر صادرات نفت عراق و واردات انواع کالاهای چینی است. همچنین چین، سرمایه گذاری هایی را در زمینه های زیربنایی، عمرانی و انرژی در عراق دنبال می کند، اما همه اینها در برابر مزایای پیوستن عراق به طرح کمربند و جاده، ناچیز به نظر می رسد و هدف بغداد پیوستن به این طرح است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha