۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 85242002
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارتقای شاخص های اشتغال در مهاباد/ تغییر فرهنگ شغل‌یابی مکمل اقدام دولت

مهاباد - ایرنا - اشتغال و امنیت شغلی برای جوانان و افراد جویای کار یکی از دغدغه های اصلی نسل جوان و خانواده‌ها بوده که دولت های مختلفی برای بهبود وضعیت بیکاری برنامه های مختلفی پیاده کردند ولی در دولت سیزدهم،‌ روند اشتغال جوانان بهبود یافته و آمارها نیز موید این امر است؛ اما برای موفقیت بیشتر تغییر فرهنگ شغل‌یابی در جامعه نیز باید از پشت میزنشینی تغییر یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، داشتن شغل مناسب و درآمد پایدار برای یک جوان می تواند گفت بزرگترین دغدغه خانواده ها محسوب شده و نداشتن یک منبع درآمد مشخص و قابل اطمینان تمام ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

شاید مهم ترین سوالی که از جوان خواهان تشکیل خانواده و یا در جمع پرسیده می شود، داشتن شغل است که در شرایط فعلی جامعه آنچنان به راحتی هم پیدا نمی شود؛ داشتن مهارت، تخصص مورد نیاز در جامعه و یا سرمایه مالی می تواند برای رهایی از بیکاری بسیار موثر باشد و در این بین افراد زیادی هستند که هیچکدام از شرایط نداشته و برای یافتن شغل مناسب سرگردان هستند.

با این اوضاع روزانه شاهد مراجعه تعدادی زیادی از جوانان به فرمانداری مهاباد و دستگاه های متولی از جمله اداره کار وصنعت، معدن و تجارت در راستای پیدا کردن فرصت های شغلی هستیم که اغلب راه به جایی نمی برند.

سه ماه تمام دنبال کار می‌گردم

یکی از جوانان جویای کار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سه ماه تمام است که در سطح شهر برای کار مناسب به جاهای مختلف مراجعه می کنم ولی موفق نشدم.

وی که لیسانس رشته معماری دارد، افزود: هیچ دستگاه و نهادی نبوده که برای کار مراجعه نکنم ولی همه تاکید دارند که بکارگیری تنها از طریق آزمون بوده و امکان استخدام برای هیچ کس در دستگاه های اجرایی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: چند ماهی نیز برای دریافت تسهیلات به یکی از اداره دولتی مراجعه و درخواست وام کردم که با وجود معرفی به بانک هنوز موفق به دریافت وام خود نشده ام.

وی بیان کرد: فعلا ناچار هستم در مشاغل پاره وقت و فصلی برای خرج زندگی خود مشغول باشم تا در آینده بتوانم شغل مناسب و یا در حرفه خود راپیدا کنم.

آنچه که در صحبت های این جوان مهابادی می شد فهمید این بود که جوانان بیشتر به دنبال استخدام های دولتی هستند و به اصطلاح فرهنگ پشت میزنشینی در بخش اشتغال فرهنگ غالب در ایران و به تبع آن آذربایجان‌غربی و شهرستان های مختلف است اما آنچه که باید توجه داشت این نکته است که باید جوانان به سمت مهارت آموزی و مهارت اندوزی بروند تا بتوانند به سمت ایجاد شغل های غیردولتی بروند.

پر واضح است که سهم ادارات دولتی در بازار اشتغال محدود بوده و روز به روز هم محدودتر می شود و با این امر، امکان اشتغال گسترده جوانان در این بخش وجود ندارد.

یک‌هزار و ۳۵۳ شغل در سامانه رصد ثبت شده است

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهاباد گفت: امسال از مجموع ۲ هزار و ۸۱۳ تعهد شغلی ایجاد شده برای شهرستان، هزار و ۳۵۳ شغل در سامانه رصد توسط دستگاه های اجرایی ثبت شده است.

محمد صالح پیروتی با بیان اینکه مهاباد در رتبه چهارم تحقق تعهد اشتغال قرار دارد، افزود: بیش از ۴۸ درصد تعهد شغلی شهرستان ایجاد شده و با ثبت سایر اشتغال های صورت گرفته توسط دستگاه های اجرایی این آمار نیز ارتقا خواهد یافت.

وی اضافه کرد: امسال همچنین ۱۲۰ پرونده مشاغل خانگی با ۶.۳ میلیارد تومان ضمن معرفی به بانک تسهیلات خود را برای ایجاد اشتغال دریافت کرده اند.

وی از تشکیل هزار و ۶۶ پرونده تقاضای دریافت وام اشتغالزایی از محل تسهیلات تبصره ۱۶ خبرداد و گفت: از اواخر سال ۱۴۰۱ تا پایان تیرماه سال جاری ۸۴ میلیارد تومان وام کم بهره به متقاضیان ایجاد اشتغال پرداخت شده که در قبال آن برای هزار و ۸۲ نفر هم فرصت اشتغالزایی فراهم شده است.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهاباد اضافه کرد: در سطح استان در مجموع برای سال جاری بیش از ۴۲ هزار تعهد شغلی برای دستگاه های اجرایی ایجاه شده که تاکنون حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ شغل طبق سامانه رصد اشتغال محقق شده است.

پیروتی از ابلاغ پرداخت تسهیلات از ماده ب تبصره ۱۸ خبرداد و گفت: هنوز سهم استان و برش شهرستانی پرداخت این تسهیلات اشتغالزایی مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه امسال ۱۷۰ درخواست بیمه بیکاری در شهرستان ثبت شده است، گفت: ۱۱۰ پرونده تایید شده و در مجموع ۴۴۸ نفر در مهاباد ماهانه بیمه بیکاری دریافت می کنند.

بیش از ۶۰۰ نفر در مهاباد آموزش مهارتی فرا گرفتند

رییس مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای مهاباد گفت: امسال در راستای حرفه آموزی و فراهم کردن فرصت های اشتغالزایی ۶۴۷ مهارت‌آموز در قالب ۱۱۲ هزار نفر ساعت آموزش‌های مختلف را در این مرکز فراگرفتند.

محمود کریم‌دخت بیان کرد: از این تعداد ۲۰۴ نفر مرد و ۴۴۳ نفر زن بودند که در حرفه و رشته‌های مختلف مهارت‌های کسب و کار را فرا گرفتند.

ارتقای شاخص های اشتغال در مهاباد/ تغییر فرهنگ شغل‌یابی مکمل اقدام دولت

وی اضافه کرد: رشته های دستی، پوشاک، آشپزی و شیرینی پزی در بین بانوان و رشته های برق، تاسیسات، مکانیک، برق کار صنعتی و تعمیرکار تلفن همراه در بین مردان از جمله رشته‌های پرطرفدار هستند که همگی آنها با حداکثر ظرفیت طی سال جاری برگزار شد.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای مهاباد فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را کلید اشتغال پایدار و رفع بیکاری دانست و بیان کرد: امسال ۸۸۵ نفر در پادگان های نظامی، ۲۸۷ نفر در ندامتگاه و ۱۶ نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی به صورت کارگاه سیار در رشته‌های مختلف و کاربردی برگزار شد.

کریم‌دخت افزود: مهمترین رسالت مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای ارائه مهارت‌های مختلف برای افراد جویای کار است که انتظار می‌رود مسوولان و والدین در سوق دادن جوانان جویای کار به این مراکز گام‌های موثرتری بردارند.

وی با بیان موضوع بیکاری دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه ها نیز اظهار کرد: این دانشجویان می توانند در کنار تحصیلات آکادمیک از مهارت های فنی نیز بهره مند شوند تا بهتر بتوانند به شغل متناسب با تخصص خود دست پیدا کنند.

وی اضافه کرد: افراد پس از به دست آوردن دانش و مهارت های تخصصی در زمینه های مختلف می توانند در شغل های مناسب به فعالیت بپردازند و به عنوان کارآفرین برطرف کننده نیاز جامعه باشند. واقعیت را باید قبول کرد که برای ورود به بازار و داشتن شغل علاوه بر استخدامی در دستگاه های مرتبط نیازمند داشتن مهارت خاص در راستای نیاز جامعه است که جوانان از این مهم غافل هستند.

دولت نیز در با تمام توان با پرداخت انواع تسهیلات اشتغال زایی در کنار حمایت از بخش تولید و صنایع با هدف حفظ اشتغال در تلاش است تا بخشی از مشکلات بیکاری را مرتفع سازد.

آمارها هم نشان دهنده بهبود وضعیت کسب و کار در استان بوده و طبق اظهارات مقام عالی استان هم در حوزه ایجاد اشتغال طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بسیار موفق بوده به طوری‌که نرخ‌ بیکاری در بهار امسال به رقم بی‌سابقه ۶.۷ درصد رسید.

آذربایجان غربی در رتبه پنجم کشور از نظر کمترین نرخ بیکاری قرار گرفته و این مهم در حالی است که طی سال‌های نه چندان دور، در رده‌های آخر این جدول قرار داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha