۳۵۳ عملیات امداد و اطفاء در آستارا انجام شد/ آتش‌نشانی، نیازمند نردبان

آستارا - ایرنا - آیین گرامیداشت روز آتش‌نشانی و ایمنی در حالی در ایستگاه آتش‌نشانی آستارا برگزار شد که مسئولان مرتبط از انجام ۳۵۳ عملیات امداد و نجات و اطفای حریق در یک سال گذشته از سوی نیروهای این ایستگاه در فقدان نردبان دسترسی به ساختمان‌های بلندمرتبه خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان مرزی بندر آستارا که جمعیت و وسعتش از آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن به یمن گردشگرپذیری و میزبانی از جمعیتی شناور در اوقات مختلف سال افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته، در به‌روزرسانی امکانات و زیرساخت‌ها به موازات این توسعه پیش نرفته است.

بندر آستارا که زمانی به شهر بام‌های سفالی شهره بود، خانه‌های ویلایی مزین به بام‌های سفالی‌اش به موازات افزایش تقاضا و کمبود زمین در نتیجه شرایط رو به توسعه منطقه به‌تدریج جای خود را به واحدهای مسکونی بلندمرتبه داد.

با این وجود سرعت تجهیز و به‌روز رسانی امکانات و زیرساخت‌های شهری با گسترش شهرنشینی و سرعت توسعه منطقه نامتوازن بود؛ در نتیجه اکنون شاهد ساختمان‌هایی چندطبقه در کوچه پس کوچه‌های آستارا هستیم که به اجبار شهرداری تنها فضایی برای توقف خودروها در نظر می‌گیرند و بس.

بناهایی که اغلب راه خروج اضطراری برایشان تعبیه نشده است و در صورت بروز حادثه در طبقات فوقانی، نیروهای امدادی را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کنند؛ چرا که سوای این مساله، خودروهای آتش‌نشانی آستارا هنوز فاقد تجهیزات اطفای حریق در ساختمان‌های بلندمرتبه هستند.

۳۵۳ عملیات امداد و اطفاء در آستارا انجام شد/ آتش‌نشانی، نیازمند نردبان

وقوع ۸۶ مورد آتش‌سوزی منازل و حبس در اتاق‌ها و آسانسورها

مسئول واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آستارا در این آیین گفت: نیروهای عملیاتی واحد آتش‌نشانی از مهر سال گذشته تا مهر امسال در مجموع ۳۵۳ مورد عملیات امداد و اطفا انجام دادند.

سهند نعمتی افزود: ۴۲ مورد امداد و نجات محبوسین در آسانسورها، ۳۰ مورد آتش‌سوزی منازل مسکونی، ۱۳ مورد نجات محبوسان در منازل و اتاق‌ها، سه مورد آتش‌سوزی ترانس تابلوهای برق، ۱۷ مورد آتش‌سوزی مرکزهای تجاری، انباری و کارگاه‌ها از جمله حوادثی است که در یک سال گذشته نیروهای آتش‌نشانی آستارا امدادرسانی کردند.

وی بیان کرد: یک مورد آتش‌سوزی مرکز نظامی، ۱۹۱ مورد آتش‌سوزی جنگل و فضای سبز، ۶ مورد آتش‌سوزی سیلندر گاز و پیک‌نیک، هشت مورد رفع مزاحمت حیوانات موزی و خطرناک، ۲۵ مورد امداد و ایمن‌سازی محیط در جریان تصادفات جاده‌ای و ۳۲ مورد آموزش نکات ایمنی از دیگر خدمات و فعالیت‌های نیروهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی آستارا در یک سال گذشته بوده است.

مسئول واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با قدردانی از نگاه حمایتی شهردار آستارا نسبت به آتش‌نشانی، یادآور شد: آتش‌نشانان چندین وظیفه خطیر دارند که از جمله نجات جان افراد، اطفای حریق و ارایه آموزش‌های لازم در جهت فرهنگ ایمنی شهروندان و پیشگیری از حریق و اقدام‌های پس از آن است و این مجموعه در چند سال گذشته با استفاده از مربیان مجرب در راستای آموزش دانش‌آموزان کارکنان اداره‌ها، شرکت‌ها و بازاریان به صورت رایگان انجام وظیفه کرده است.

۳۵۳ عملیات امداد و اطفاء در آستارا انجام شد/ آتش‌نشانی، نیازمند نردبان

فقدان نردبان برای اطفای ساختمان‌های بلندمرتبه

همچنین شهردار آستارا گفت: از نیروهای آتش‌نشانی و خانواده‌هایشان که زحمتکش، دلسوز و بی‌ادعا در همه حال مناطق عملیاتی آنها پوشش کل شهرستان از لوندویل تا روستاهای اطراف است و همیشه آماده‌باش هستند.

میثم الوان‌پور افزود: نیروهای آتش‌نشانی آستارا در یکسال گذشته با اتحاد و همبستگی خاصی فعالیت می‌کنند که این جز با تلاش یک فرمانده خوب و مقتدر امکان‌پذیر نمی‌شد؛ در چند سال گذشته شاهد تلاش‌هایشان بودیم و به خصوص در سیل اخیر دست همه ما را گرفتند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه نیروهای زیادی در آتش‌نشانی نداشتیم، ۱۶ نیروی آماده ایستگاه به همراه نیروهای واحد خدمات شهری، عمران و سایر نیروهای ستادی با فرماندهی فرماندار تلاش کردند و بحران را پشت سر گذاشتیم؛ امید می‌رود از این پس نیز خدمات به مردم آستارا با قوت ادامه یابد.

شهردار آستارا تصریح کرد: واحد آتش‌نشانی مشکلاتی داشت که سال گذشته در همین مراسم عنوان و پیگیر هم شد؛ نیروهای آتش‌نشانی با کمترین امکانات در حال تلاش هستند و به برخی امکانات نیاز دارند.

وی ادامه داد: ساختمان‌های آستارا به چهار تا ۶ طبقه می‌رسد که در صورت بروز حادثه، اگر نیروهای آتش‌نشانی در صحنه حاضر شوند، در نهایت آخرین اقدامی که می‌توانند انجام دهند، در طبقه دوم است.

الوان‌پور بیان کرد: نماینده شهرستان در مجلس پیگیر موضوع بوده است و از فرماندار نیز انتظار داریم همچنان که از آغاز دوره مسئولیت پیگیر امور بودند، یک نردبان آتش‌نشانی برای کل شهرستان در نظر بگیرند تا در حادثه‌های احتمالی از آن استفاده کنیم و به شهر لوندویل هم خدمات دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد که همه همکاران شهرداری مثل همیشه و از جمله سیل اخیر خدمات‌دهی خوبی به مردم آستارا داشته باشند؛ البته برخلاف جاری شدن سیل و تلفات جانی در کشورهای همسایه، تلفات جانی نداشتیم و با تلاش همه نیروها توانستیم این سیل را مهار کنیم.

شهردار آستارا اضافه کرد: اگرچه عده‌ای اندک بی‌مهری‌هایی هم داشتند، اما مردم اصیل آستارا همواره پشتیبان و قدردان نیروهای زحمتکش آتش‌نشانی و خدمات شهری هستند.

۳۵۳ عملیات امداد و اطفاء در آستارا انجام شد/ آتش‌نشانی، نیازمند نردبان

فرماندار: قدردان خانواده‌های آتش‌نشانان هستیم

فرماندار آستارا در ادامه گفت: بزرگترین سرمایه هر مجموعه‌ای منابع انسانی آموزش دیده و توانمند آن است که با آرامش و طمانینه در زمان‌های خاص در بحران بتوانند خود را مدیریت کنند، آرامش خودشان را به دیگران هم انتقال بدهند و بتوانند ماموریت اصلی خود را انجام دهند، چنان‌که در بین آتش‌نشانان می‌بینیم.

محمدرضا شهاب‌زاده افزود: این موضوع در یک بخش به آموزش‌ها و تجربیاتی که نیروها کسب می‌کنند، برمی‌گردد اما نکته‌ای که به آن توجه نمی‌شود و مغفول می‌ماند، نقش خانواده‌های آنها است که در شرایطی بسیار سخت نگران عزیزان خود در ماموریت‌های مختلف هستند، اما باز هم آرامش را انتقال می‌دهند تا نیروها ماموریت‌ها را به نحو احسن انجام دهند.

وی بیان کرد: در جریان سیل اخیر شاهد بودیم که بسیاری از نیروهای آتش‌نشانی خانواده‌ها و اقوام خودشان دچار مشکل بودند اما در صحنه حاضر شدند که قدردان خانواده‌هایشان هستیم که این آرامش را به شهر ما هدیه می‌کنند.

فرماندار آستارا اضافه کرد: همه زحماتی که در طول تمام حوادث رخ‌داده کشیده شده، تصمیم‌هایی که در لحظه گرفته شده و جان عزیزی را نجات داده است را نمی‌توان به تصویر کشید ولی به طور قطع در جای دیگری پاسخ خواهند گرفت.

وی در ادامه به بحران سیل اشاره داشت و تشریح کرد: پس از حدود ۴۰ سال با تلاش مجموعه شهرداری و با وجود همه مسائل، لایروبی انجام شد و ۲ هفته پیش از سیلی که در ۲۶ و ۲۷ شهریور رخ داده بود، ۱۵۸ میلی متر بارندگی در این شهر بدون آبگرفتگی داشتیم که حجم کمی نبود.

شهاب‌زاده عنوان کرد: سیلی که آمد حدود ۳۲۵ میلی‌متر در کمتر از ۱۶ ساعت بود و روزی هم که ستاد بحران تشکیل و اعلام شد که بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی خواهیم داشت، به طور کامل آمادگی وجود داشت.

وی افزود: اگرچه پیش‌تر ۱۵۸ میلی‌متر بارندگی مدیریت شده بود، اما این بارش در کمتر از ۱۶ ساعت در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بود؛ از این رو در برخی نقاط که کارهایی انجام شده بود، کمتر مشکل داشتیم.

فرماندار آستارا تصریح کرد: برخی مشکلات زیرینایی اساسی وجود دارد که باید با کمک همدیگر و نظر کارشناسی به نحو احسن برطرف شود و استاندار گیلان هم به جد پیگیر کار است.

به گفته وی، گزارش تفصیلی در مورد مشکلات آب و فاضلاب شهری، فقدان بیل زنجیری، کمرشکن، نردبان برای اطفای حریق ساختمان‌های بلندمرتبه و اشکالاتی که در همین سیل با آنها مواجه بودیم، در حال احصا است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha