۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 85244368
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش ۲۳ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت

۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۴
کد خبر: 85244368
کاهش ۲۳ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت

همدان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: این استان در طی سال آبی گذشته ۲۶۳ میلیمتربارش دریافت کرد که نسبت به بلندمدت۷۷ میلیمتر به عبارتی ۲۳ درصد کاهش بارش داشته است.

حسین عابد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان همدان نسبت به سال آبی گذشته ۵۵ میلیمتر معادل ۲۶ درصد افزایش در بارش داشته است.

وی ادامه داد: در طی سال آبی گذشته در بین شهرستان های استان، رزن و درگزین به ترتیب ۲۱۱ و ۱۹۸ میلیمتر بارش داشت که نسبت به بلند مدت ۱۳۸ و ۱۳۵ میلیمتر و نسبت به سال آبی گذشته (۱۴۰۱-۱۴۰۰) مقدار ۱۱ و ۳۳ مقدار کمتر بارش دریافت کرد.

عابد افزود: تمامی شهرستان های استان نسبت به بلند مدت مقدار بارش دریافتی آنها منفی بوده است ولی نسبت به سال آبی گذشته فقط شهرستان های رزن و در گزین بارش کمتر داشتند.

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: بارش سایر شهرستان ها نسبت به سال گذشته افزایشی بوده است و متوسط پهنه استان دارای ۵۵ میلی افزایش نسبت به سال قبل بوده است و در بین شهرستان ها، اسدآباد ۱۲۷ و بهار ۱۰۵ بیشترین افزایش را ثبت کردند و شهرستان همدان نسبت به سال قبل ۳۷ میلیمتر افزایش بارش را تجربه کرد.

استان همدان ۲۱ ماه شرایط خشکسالی خاصی را تجربه کرد

عابد اظهار کرد: استان همدان از فروردین ۱۴۰۰ تا پایان آذر ۱۴۰۱ به مدت ۲۱ ماه شرایط خشکسالی خاصی را تجربه کرد به طوری که در طی ۴۵ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: ولی با شروع فصل زمستان ۱۴۰۱، شرایط بارشی استان بهبود پیدا کرد به طوری که در ۲۳ بهمن عمق بارش برف سال در طی ۳۰ سال گذشته در همدان بی سابقه بود.

کاهش ۲۳ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت

مدیر کل هواشناسی همدان افزود: از طرفی تجمع بارش در ۲ ماهه آخر سال ۱۴۰۱ و ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۲ کمک قابل توجه به منابع آبی استان و حتی در امور باغبانی و زراعت کرد که از مصادیق آن محصول خوب گندم دیم استان است.

سه سال اخیر ۵۰ درصد سه سال قبل تر از آن بارش بارید

عابد یادآوری کرد: اگر میانگین بارش سال آبی ۴۷ سال گذشته اداره هواشناسی فرودگاهی همدان را ۳۱۱ میلی متر لحاظ کنیم در طی سه سال آبی گذشته ۶۲۵ میلی متر (خشکسالی) و سه سال قبل تر آن هزار و ۲۳۲ میلی متر (تر سالی) در هواشناسی فرودگاهی همدان بارش ثبت شد.

وی با بیان اینکه به عبارتی سه سال اخیر ۵۰ درصد سه سال قبل بارش بارید افزود: در ظاهر اثرات خشکسالی سه سال اخیر بسیار تاثیرگذارتر از سه سال تر سالی قبل در بخش های مختلف مثل منابع آب، کشاورزی و محیط زیست است.

مدیرکل هواشناسی همدان افزود: در طی سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ کشور ایران ۱۹۰.۶ میلیمتر بارش دریافت کرد که نسبت به بلندمدت ۴۴ میلیمتر و به عبارتی ۱۹درصد کاهش بارش ثبت شد.

عابد ادامه داد: در همین مدت بارش کشور نسبت به سال قبل۱۲میلیمتر معادل هفت درصد افزایش را تجربه کرد.

وی یادآوری کرد: در بین استان های کشور گیلان بیشترین کاهش بارش (۲۶۰ میلیمتر) را داشته و فقط هشت استان از میانگین بلندمدت، بارش بیشتری دریافت کردند که به ترتیب بوشهر ۹۵، البرز ۸۲، کهگیلویه و بویر احمد ۳۲، کردستان ۲۳ و مابقی کمتر بودند.

استان همدان نهمین استان کم بارش در سال آبی گذشته است

مدیرکل هواشناسی همدان گفت: استان همدان نهمین استان کم بارش در سال آبی گذشته بوده است ولی شانزدهمین استان در تامین بارش سال آبی نسبت به بلند مدت بوده است.

عابد در ادامه با بیان اینکه دمای هوا در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در کشور برابر با ۱۸.۸ درجه ثبت شد که نسبت به بلند مدت ۰.۶ درجه سلسیوس افزایش را نشان می دهد.

وی افزود: شرایط دمایی در سطح استان همدان نسبت به بلند مدت تغییر نداشته است به عبارتی گرمایشی که در سطح کشور رخ داد، در استان همدان تاثیرگذار نبوده است.

عابد ادامه داد: در طی سال آبی گذشته شهرستان همدان ۰.۱ درجه سلسیوس نسبت به بلند مدت افزایش دما را تجربه کرده است.

بارش های امسال فراتر از نرمال

وی اظهار کرد: بر اساس پیش بینی های فصلی ماه های آتی که از منابع علمی داخل و خارج از کشور برای استان همدان انجام شده است انتظار است با احتمال ۶۰ تا ۷۰ درصد، بارش از نیمه مهر تا نیمه آبان، برای نیمه آبان تا نیمه آذر، برای نیمه آذر تا نیمه دی (همه پیش بینی های فصلی بر اساس ماه های میلادی انجام می شد) فراتر از نرمال باشد.

عابد با بیان اینکه به عبارتی باید با این شرایط انتظار بارشی فراتر از سه سال اخیر باشد ادامه داد: برخی از خروجی ها مقدار بارش را بین ۱۰ میلیمتر و حتی خیلی بیشتر از آن بر هر یک از دوره های ماهیانه پیش رو لحاظ کردند.

مدیر کل هواشناسی همدان گفت: با توجه به احتمال این بارندگی ها در ماه های آتی برای استان هم فرصت و هم تهدید در نظر گرفت.

وی افزود: با لحاظ کردن خشکی سطح خاک (به دلیل ماه ها بی بارشی اخیر در استان)، فقر قابل توجه پوشش گیاهی استان در سال های اخیر، عدم نفوذ پذیری سریع آب حاصل از بارش در خاک و غیره، احتمال بارش فراتر از نرمال، احتمال بارش رگبار ( مقدار زیاد در زمان کوتاه) را در استان متصور است که می تواند باعث ایجاد روان آب، آب گرفتگی، سیلاب و یا سیل شود.

عابد خاطر نشان کرد: در زمان پیش رو باید، رودخانه های تخریب شده، اصلاح و دبی خروجی دهانه پل ها باز بینی و درختان و سازه های سست مورد بررسی و در صورت نیاز جمع آوری و برای سازه های موجود در مسیر رودخانه ها تصمیم اتخاذ شود.

وی ادامه داد: به عبارتی مسیر طبیعی عبور آب حاصل از بارش ها آزاد و رها شود و تمامی بخش های مرتبط با بحران آمادگی لازم را برای زمانی که هشدار هواشناسی صادر می شود داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha