تعامل ارزی ۲ جانبه ایران و روسیه با محوریت بندر امیرآباد

ساری- ایرنا- یک گروه به نمایندگی از بانک روسیه جهت توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری دوسویه ایران و روسیه در کریدور شمال - جنوب، با مدیرکل بندرامیرآباد دیدار کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، یک گروه به نمایندگی از بانک V.T.B روسیه به منظور آشنایی با شرایط کاری موجود در بندر امیرآباد و رایزنی جهت توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری دوسویه ایران و روسیه در کریدور شمال - جنوب، با مدیرکل بندرامیرآباد دیدار کردند.

در این جلسه طرف مذاکره کننده به استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل دو جانبه ایران و روسیه اشاره و بر تقویت مسیر تبادل کالا بین دو کشور با محوریت بندرامیرآباد تأکید کردند.

تعامل ارزی ۲ جانبه جهت رونق صادرات و ترانزیت محصولات و ایجاد فرآیندهای پولی تأثیرگذار، انتقال و رفع تعهدات ارزی که منجر به جلوگیری از وارد شدن خسارت به صاحبان کالا می‌شود، از دیگر موارد مطروحه در این جلسه بود.

همچنین نمایندگان بانک V.T.B روسیه، استفاده از اسکله رو _ رو ریلی بندر امیرآباد که این کشور تمایل ویژه‌ای را در دو سال اخیر جهت تجارت در دریای خزر پیدا کرده است را موجب تقویت تبادل کالا در کریدور شمال _ جنوب عنوان کردند.

هیأت بانکی طرف روسی در پایان، خواستار استقرار شعبه بانک متبوع خود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران شد.

محمدعلی موسی پور مدیرکل بنادرودریانوردی امیرآباد نیز در این دیدار ضمن تشریح سهم ایران در بازار روسیه، امکانات، ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بندرامیرآباد را تبیین کرد.

تعامل ارزی ۲ جانبه ایران و روسیه با محوریت بندر امیرآباد

وی به سفر اخیر استاندار و هیأت اقتصادی مازندران به کشور روسیه جهت تقویت و افزایش مراودات کالا در مسیر کریدور شمال - جنوب با محوریت بنادر مازندران اشاره و بر تقویت زنجیره لجستیک دریایی در این مسیر تأکید کرد.

مدیرکل بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر در پاسخ به سوال هیأت روسی در خصوص ارائه امکانات به صاحبان کالا معرفی شده از سوی این بانک، گفت: بندرامیرآباد به صاحبان کالایی که بندرامیرآباد را برای تجارت خود برمی گزینند در صورت تداوم مراودات تسهیلات ویژه‌ای از جمله تخصیص انبار ارائه می‌کند.

به گزارش ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند با شکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

تعامل ارزی ۲ جانبه ایران و روسیه با محوریت بندر امیرآباد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha