«چاراویماق» تنها شهر ۷ هزار نفری که صاحب سینما شد

مراغه- ایرنا- سینما فرهنگ شهرستان محروم هفت هزار نفری چاراویماق با حضور رییس سازمان سینمایی کشور و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به بهره‌برداری رسید. 

به گزارش ایرنا معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی کشور روز دوشنبه در آیین بهره‌برداری از این سالن گفت: امروز یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم نه در حد شعار بلکه در عمل محقق شد و افتتاح این سالن سینمایی در بحث عدالت‌محوری و به عنوان یکی از دستور کارهای دولت قابل ارزیابی است.

سالن سینمایی «چاراویماق» افتتاح شد
رییس سازمان سینمایی

محمد خزاعی افزود: ۱۸۰ شهرستان بالای ۱۰۰ هزار جمعیت در سطح کشور فاقد سالن سینما بوده و تا پایان دولت سیزدهم برای بهره‌برداری از حدود ۴۰۰ سینما برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه ظرف ۴۰ سال قبل از دولت سیزدهم ۵۷۵ سالن سینما در کشور افتتاح شده بود، اضافه کرد: سینما فرهنگ چاراویماق ۲۲۱ امین سالن سینمایی کشور به شمار می‌رود که طی دولت سیزدهم و با حمایت این سازمان به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: ۱۴ برنامه مدون جهت اجرا در سطح استانها تدوین شده که در مراسم اختتامیه جشن مهر سینما ابلاغ می‌شود.

سالن سینمایی «چاراویماق» افتتاح شد
افتتاح سینما فرهنگ چاراویماق با حضور رییس سازمان سینمایی کشور

چاراویماق با جمعیت شهری هفت هزار صاحب سینما شد

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه اغلب امکانات فرهنگی در تهران مسقر است، اضافه کرد: امکانات بیشتری در شهرستان‌ها ایجاد می‌شود و چاراویماق اولین شهرستان در سطح کشور به شمار می‌رود که با جمعیت شهری هفت هزار نفر و شهرستانی ۳۲ هزار نفر صاحب سینما شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به غیرت دینی و ملی مردم چاراویماق اشاره و بیان کرد: مبالغ خوبی در سفرهای استانی برای این شهرستان اختصاص یافته که حجم آن در حوزه زیرساخت فرهنگی ۶۰ میلیارد تومان است.

«خزاعی» این را هم بیان که فرهنگ را نمی‌شود با اقتصاد حل کرد اما اقتصاد را می‌توان با فرهنگ حل کرد.

سیاست فراتبریز را در پیش گرفته‌ایم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز به سیاست مردمی‌سازی فرهنگ و گسترش عدالت فرهنگی در دولت سیزدهم اشاره و بیان کرد: سیاست فراتبریز را در پیش گرفته‌ایم تا زیرساخت‌ها در تمام شهرستان‌های استان توزیع شود.

سالن سینمایی «چاراویماق» افتتاح شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی

«سیدمحمدحسین بلاغی» با بیان اینکه برای اولین‌بار توزیع شهرستانی منابع از تبریز پیش گرفته است، افزود: تبریز کنشگران فرهنگی بسیاری دارد و سازمان‌های مختلف از این عرصه حمایت می‌کنند اما برخی از شهرستان‌ها در حوزه فرهنگی بسیار محروم هستند.

به گفته وی از فردا جشنواره ملی فیلم و عکس عشایر و روستا از شهرستان کلیبر آغاز می‌شود و اخیرا جشنواره تئاتر ارسباران نیز خاتمه یافت.

وی با تاکید بر اینکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی برای توزیع عادلانه امکانات و زیرساخت‌های فرهنگی، رسانه‌ای و قرآنی اهتمام جدی دارد، این را هم بیان کرد که طی یک سال گذشته دوره آموزش رایگان هنر در سه شهرستان از جمله چاراویماق برگزار شد.

وی ادامه داد: در این دوره‌ها حدود هزار نفر در این شهرستان آموزش دیدند که امیدواریم بیشتر آنها به کسب و کار پایدار منجر شود؛ ضمن توجه به اینکه دوره‌های تخصصی نیز با مشارکت بنیاد علوی برگزار می‌شود.

نقش آموزشی رسانه روز به روز برجسته‌تر می‌شود

فرماندار چاراویماق نیز در این جلسه به نقش آموزشی سینما اشاره و بیان کرد: نقش رسانه روز به روز برجسته‌تر می‌شود و در چنین شرایطی باید بیش از پیش از رسانه برای انتقال ارزش‌ها استفاده شود.

«یاسین توکلی» راه‌اندازی سالن سینما در این شهرستان را کار جهادی و انقلابی خواند و افزود: رسانه‌های بیگانه با تصویرسازی منفی از ارزش‌ها و باورهای ما به دنبال تضعیف شیعه هستند و انتظار می‌رود مرجعیت رسانه‌ای کشور و به ویژه سینما با این جریان معاند مقابله کند.

«چاراویماق» تنها شهر ۷ هزار نفری که صاحب سینما شد
یاسین توکلی، فرماندار چاراویماق

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام سازمان سینمایی و سمعی و بصری کشور، سینما فرهنگ چاراویماق ۲۲۱ امین سالن سینمایی کشور به شمار می‌رود که طی دولت سیزدهم و با حمایت این سازمان به بهره‌برداری رسید.

سالن دومنظوره چاراویماق ۱۷۰ نفر ظرفیت دارد و به سیستم پخش دیجیتال مجهز است؛ بهسازی سالن و تجهیز آن از اوایل سال ۱۴۰۲ آغاز، و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای آن هزینه شد.

گفتنی است این شهرستان‌ در سایه سیاست‌های گسترش عدالت فرهنگی در دولت سیزدهم و با اهتمام سازمان سینمایی از امروز به مدار «سمفا» متصل شد.

«سمفا» یا سامانه مدیریت فروش و اکران فیلم در حقیقت سیستم فروش اینترنتی بیلت سینماهای ایران است که در اولایل سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی شد و تقسیم خودکار سهم سالن‌دار و پخش‌کننده از پول بلیت در همان لحظه خرید اینترنتی، از جمله ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

رییس سازمان سینمایی کشور علاوه بر افتتاح سالن سینمایی شهرستان محروم چاراویماق، عصر امروز در آئین جشن ملی مهر سینمای ایران در شهر تبریز نیز حضور پیدا می‌کند.

جشن ملی مهر سینمای ایران با هدف تحقق استمرار شادابی و پویایی در سینمای کشور و توجه خاص به مقوله عدالت فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم، و تجلیل و تکریم همه فعالان و حامیان صنعت سینمایی کشور توسط سازمان سینمایی طراحی شده و امسال دومین دوره آن در ۳۲ استان کشور در حال برگزاری است.

این جشن در نقاط کم برخوردار و مرزی آذربایجان‌شرقی همچون هشترود، چاراویماق، هریس،‌ ورزقان، هوراند و خداآفرین نیز به صورت همزمان با تبریز برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha