۱۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۹
کد خبرنگار: 961
کد خبر: 85248369
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دبیرکل: تقویم جدید سازمان همکاری‌های اکو منتشر می‌شود

اردبیل- ایرنا- دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو گفت: تعامل خوبی در تایید و تصویب مصوبات جلسه ۴۵ یونسکو صورت گرفته که بر اساس آن  قرار است تقویم جدیدی از همکاری‌های اکو منتشر شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، خسرو ناظری روز پنجشنبه در پنجمین نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که در نگارخانه ختایی مجموعه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیل برگزار شد، افزود: بر اساس این تقویم اطلاعات خوبی از فعالیت‌های اکو در میراث فرهنگی منتشر می‌شود و در قالب آن جایگاه حوزه فرهنگ زیارتی و گردشگری سلامت نیز ارتقاء خواهد یافت.

وی با بیان این که تنوع فرهنگی، تمدنی و زیرساخت‌های موجود در منطقه، بستری برای تعاملات فرهنگی اعضای اکو محسوب می‌شود، بیان کرد: قبل از شیوع کرونا سالانه ۸۷ میلیون نفر گردشگر در کشورهای عضو اکو جذب می‌شد ولی بعد از شیوع کووید.۱۹، تعداد گردشگران به‌ویژه در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو با اشاره به افزایش شمار گردشگران در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به‌رغم تداوم شیوع کرونا ادامه داد: باید مصمم باشیم که بیانیه و نقشه راه مصوب شده در نشست وزیران را به خوبی اجرا کنیم تا بتوانیم فعالیت‌ها و آمارهای گردشگری را به شرایط قبل از شیوع کووید.۱۹ برسانیم.

وی با بیان اینکه کشورهای عضو اکو به داران بودن زیبایی‌های طبیعی مشهور است، افزود: کشورهای عضو اکو دارای میراث فرهنگی غنی هستند و این قابلیت ناشی از عبور جاده ابریشم از این منطقه است.

ناظری بیان کرد: بیست و پنچمین نشست سازمان جهانی گردشگری قرار است ۱۶ اکتبر(۲۴ مهرماه ۱۴۰۲) در ازبکستان برگزار شود و ما بر اساس این نشست می‌توانیم بحث‌های گردشگری را توسعه داده و توسعه پایدار را برای منطقه به ارمغان بیاوریم، ضمن اینکه در تلاش هستیم تا تعاملات منطقه‌ای و تاب‌آوری را هم افزایش دهیم.

وی همچنین گفت: در این نشست‌ها و رویدادها می‌توانیم توان گردشگری اکو را بارور کرده و در کنار آن دخالت و حضور جوامع محلی را در حوزه گردشگری افزایش دهیم.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو از انتخاب شهر ارزروم ترکیه در سال ۲۰۲۵ به عنوان پایتخت گردشگری اکو خبر داد و اضافه کرد: امروز افتخار داریم که شهر شوشا در جمهوری آذربایجان را به عنوان پایتخت گردشگری ۲۰۲۶ کشورهای عضو اکو انتخاب کنیم و بر این اساس، باید زمینه افزایش گردشگری با هدف تامین رفاه اجتماعی و اقتصادی مردم در این شهر فراهم شود.

وی افزود: این نشست‌ها و گردهمایی‌ها بسیار ارزشمند است و باید تلاش کنیم که این گونه نشست‌ها و گفت و گوی‌ها در حوزه گردشگری بین کشورهای عضو سازمان اکو افزایش یابد.

تاجیکستان تسهیل روادید برای رونق گردشگری را مدنظر دارد

بر اساس این گزارش رئیس هیات تاجیکستان در این نشست ابراز امیدواری کرد برگزاری چنین نشستهای زمینه ساز رونق گردشگری اعضا شود و گفت: جمهوری تاجیکستان آماده همکاری با همه کشورها در حوزه گردشگری است و امیدوارم این نشست‌ها بسترهای مناسبی را برای همکاری بیشتر و بهتر بین همه ما فراهم کند.

بیش از سه هزار مرکز فرهنگی و تاریخی درترکمنستان فعال است

رئیس هیات ترکمنستان هم ضمن ابراز آمادگی برای تقویت روابط با کشورهای عضو اکو گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ شرکت گردشگری در ترکمنستان فعال است. علاوه بر این در پروژه‌های اکو هم شرکت‌هایی از این کشور فعال هستند و ترکمنستان پیشنهاداتی را در زمینه تقویت پروژه‌های مربوط به گردشگری ارائه کرده است.

وی افزود: ما بیش از سه هزار مرکز فرهنگی و تاریخی داریم ، در خیلی شهرها میراث فرهنگی داریم که در یونسکو ثبت شده است. ضمن اینکه ترکمنستان در زمینه گردشگری طبیعی هم ظرفیتهای بالایی دارد.

 این دیپلمات ترکمنستانی با بیان اینکه در سواحل خزر ظرفیتهای خوبی با استانداردهای جهانی وجود دارد، گفت:روابط بین شرکت‌های گردشگری اعضا می‌تواند زمینه ساز رونق گردشگری در منطقه شود.

 شمار گردشگران آذربایجان هر سال افزایش می‌یابد

رئیس هیات جمهوری آذربایجان هم با بیان اینکه برنامه های زیادی برای توسعه گردشگری در جمهوری آذربایجان وجود دارد گفت:انتخاب شوشا به عنوان پایتخت گردشگری ۲۰۲۶ تقویت کننده روابط گردشگری کشورهای عضو اکو خواهد بود.

 وی با بیان اینکه هر سال شمار گردشگران در جمهوری آذربایجان افزایش می‌یابد، یادآورشد: شوشا در وسط کوهستان‌های قفقاز با موسیقی و معماری و طبیعت منحصر به فرد به میراث تاریخی کشور ما کمک کرده است.

رئیس هیات قیرقزستان گفت: این نشست می‌تواند به تعریف چشم‌اندازهای جدید گردشگری کمک کند و اکو ظرفیت بالایی دارد و حتی می‌تواند به ارتقای زندگی کشورهای عضو کمک کند.

وی با اشاره به انتخاب مناطقی به عنوان ژئوپارک در قرقیزستان افزود: تلاش می‌کنیم با بهره مندی از تجارب دوران همه‌گیری کرونا بخش گردشگری را تاب‌آور کنیم. ضمن اینکه شرکت‌های گردشگری ما از تسهیلات خوبی بهره‌مند هستند و روی پروژه‌های بزرگی سرمایه‌گذاری شده است.

 این دیپلمات قرقیزستانی تصریح کرد: قرقیزستان فرهنگ عشایری ، کوهستان‌ها ، دریاچه‌ها ، چشم‌اندازهای بی‌نظیر در قلب آسیای میانه و بیشتر از ۲۰۰ مکان برای سوارکاری و کوهنوردی دارد.

وی ضمن اعلام آمادگی برای توسعه همکاریهای گردشگری با سایر اعضای اکو ادامه داد: تعدادی از کوه‌های قرقیزستان بیش از سه هزار متر ارتفاع از سطح دریا دارند و یکسری بقایای کاروانسراهای کنار جاده ابریشم هم در قرقیزستان وجوددارد که ظرفیتهای ارزشمندی برای توسعه گردشگری است.

پاکستان آماده توسعه همکاری‌های همه‌جانبه بین اعضای اکو است

رئیس هیات پاکستان هم با یادآوری تاریخ و سرنوشت مشترک بین اعضای اکو بر لزوم توسعه مناسبات بین کشورها تاکید کرد و گفت: چالش تغییر اقلیم باید در نشست آتی وزیران اکو مورد توجه قرار بگیرد چرا که تغییرات اقلیم می‌تواند خیلی چیزها را تحت تاثیر قرار دهد و باید بر چالش‌هایی مثل تغییر اقلیم فایق بیاییم تا بتوانیم منابع کافی را در اختیار گردشگری بگذاریم.

وی تصریح کرد: اکو موقعیت خوبی برای هماهنگی سیاست‌ها و هدف‌های مشترک دارد و باید از ظرفیت‌های تجاری و گردشگری استفاده بیشتر ببریم.

این دیپلمات پاکستانی ادامه داد: در نشست سیزدهم در اسلام‌آباد بر تعامل اعضا و پایداری در همه حوزه‌ها تاکید شد و پاکستان به تلاش‌ها برای توسعه گردشگری ادامه خواهد داد.

وی تنوع زیستی را از ظرفیتهای گردشگری پاکستان عنوان کرد و گفت: برای توسعه گردشگری اقداماتی در حوزه های مختلف از جمله خطوط پروازی را پیگیری می کنیم و به اهداف اکو در زمینه گردشگری متعهد هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha