یاران چه خوب «راه» را ادامه دادند، ای شهید

بندرعباس - ایرنا - ۳۶ سال پیش آمریکایی‌ها در حوالی "جزیره فارسی" در دل خلیج‌فارس جنایتی فراموش‌نشدنی از خود به جا گذاشتند و در نبردی نابرابر (به لحاظ تجهیزات) دلاوری از فرزندانِ ایران‌مان را اسیر کرده و پس از شکنجه‌های فراوان، به شهادت رساندند اما آن روزها گذشته و یاران آن فرمانده شهید در همان منطقه، تفنگداران آمریکایی را دستگیر می‌کنند و آن‌ها التماس...

به گزارش خبرنگار ایرنا، ششمین فرزند خانواده «بسریا» درحالی روز ۱۴ خرداد ۱۳۴۲ به دنیا آمد که کسی باورش نمی‌شد این نوزاد در آینده قهرمانی خواهد شد که اُبهت پوشالی آمریکا را درهم می‌شکند. پدر نامش را نادر نهاد اما به عشق نام و رشادت‌های اباعبدالله اعضای خانواده او را «حسین» صدا می‌کردند.

امروز ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ می‌خواهم از شاخص‌ترین شهید ضد آمریکایی بنویسم که با ناوگروه ذوالفقارش کابوسی برای آمریکا در خلیج‌فارس بود؛ بزرگمردی که زندگی‌اش سراسر مبارزه بوده و از زمان ورود آمریکایی‌ها به خلیج‌فارس تا زمان شهادت، لحظه‌ای از نبرد بی‌امان با این جنایتکاران آسوده نماند.

می‌نویسم از تاریخ سراسر رشادت و شجاعت دریادلانی چون «نادر مهدوی فرمانده ناو گروه‌های قرارگاه نوح نبی (ع) سپاه پاسداران»؛ قهرمان شجاعی که نماد مبارزه با استکبار در خلیج فارس است؛ قهرمانی که راهش را شهیدان دارا و رییسی در خلیج فارس ادامه دادند و یکسال درست در نخستین روز از ماه مبارک رمضان برابر با ۲۹ فروردین سال ۱۳۶۷ ادامه دادند و درحالی که جسم مطهرشان هدف بمب‌های لیزری آمریکا قرار گرفت، روح‌ پاکشان از میان امواج دشمن‌شکن خلیج فارس به آسمان‌ها پرواز کرد.

یاران تو «رفاقت» را معنا کردند، ای شهید

ما همچنان از دلاورمردان و قهرمانان‌مان که در «آسمان»‌، «زمین» و در «موج‌های خروشان دریاها» شجاعانه و با عزت جان دادند، می‌نویسیم و به جان‌فداهایمان می‌بالیم که انسانیت را در ایثار و از جان گذشتگی معنا کردند نه در سنگدلی و خوی استکباری...

ما هیچ‌گاه قهرمانان‌مان که در گمنامی پرکشیدند را فراموش نخواهیم کرد؛ چه شهیدان «حسن طالب‌مهر و علی امجدیان» (خلبانان تیزپروازی که بدن‌هایشان توسط بعثی‌ها در میان آسمان چنانه شوش خوزستان و زمین تیرباران شد»، یا شهید موسی درویشی که جان و نفس جزیره "هرمز" بود اما در "شط علی جزیره مجنون عراق" بر اثر اصابت راکت هواپیما به قایقش روحش به آسمان پرکشید و چه شهیدان نادر مهدوی‌ها، دارا و رییسی‌ها که نام‌شان لرزه بر اندام استکبار نهاده است.

و امروز ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ از قهرمان ایرانی یاد می‌کنیم که تمام وجودش سرشار از نور ایمان بود و گواه این ادعا نیز همان جمله معروف خودش است؛ وقتی که پرسیدند: مگر می‌توانید با این قایق‌های کوچک به رزم‌ناوهای متخاصم آمریکایی نزدیک شوید و نادر پاسخ داد: «اگر لازم باشد ناوهایشان را هم می‌زنیم».

این قهرمان ایرانی بوشهری درحالی توسط تفنگداران سنگدل آمریکایی با بی‌رحمی تمام شکنجه شد که با شجاعت خود نقاب حقوق بشری آمریکایی‌ها را شکست و با تحمل ناجوانمردانه‌ترین دردها، ذات وحشی‌گری آمریکایی‌ها را به دنیا نشان داد.این قهرمان ایرانی بوشهری درحالی توسط تفنگداران سنگدل آمریکایی با بی‌رحمی تمام شکنجه شد که با شجاعت خود نقاب حقوق بشری آمریکایی‌ها را شکست و با تحمل ناجوانمردانه‌ترین دردها، ذات وحشی‌گری آمریکایی‌ها را به دنیا نشان داد.

شهید مهدوی ثابت کرد می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و امروز رویای وی محقق شده است؛ امروز به جایی رسیده‌ایم که کِشتی‌های آمریکایی و ناوهایشان برای عبور از تنگه هرمز و آب‌های خلیج‌فارس باید با زبان فارسی صحبت کنند.

شاخص‌ترین شهید ضد آمریکایی در سال ۱۳۶۶ از هیچ‌کس و هیچ چیز واهمه نکرد، او به تنها چیزی که فکر می‌کرد مبارزه با استکبار و جنایتکاران بی‌رحمی بود که با تمامی تجهیزات به جنگ کسانی آمده بودند که بزرگترین سلاح‌شان ایمان بود و حتی از به صلیب کشیده شدن توسط جنایتکاران قرون وسطایی عصر حاضر ترس نداشتند.

گواه این ادعا نیز تاکید جدی دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تیرماه امسال در هشتمین یادواره سردار شهید سید جاسم نوری در اهواز است، که گفت: «ایران در زمان طاغوت اجازه کنترل تنگه هرمز را نداشت اما اکنون شناورهای عبوری از این تنگه از جمله کشتی، ناو و هر قایق باید خود را به زبان فارسی معرفی کنند و اگر این کار را انجام ندهد به طور قطع به سراغش می‌رویم».«ایران در زمان طاغوت اجازه کنترل تنگه هرمز را نداشت اما اکنون شناورهای عبوری از این تنگه از جمله کشتی، ناو و هر قایق باید خود را به زبان فارسی معرفی کنند و اگر این کار را انجام ندهد به طور قطع به سراغش می‌رویم».

یاران تو «رفاقت» را معنا کردند، ای شهید

در بیان جانفشانی‌های شهید نادر مهدوی همین بس که «سردار عباس غلامشاهی» فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته پیش از خطبه‌های نماز جمعه بندرعباس گفت: شهید مهدوی و یارانش درحالی مورد شکنجه و آزار آمریکایی‌ها قرار گرفتند که قهرمانانه و رو در رو با شیطان بزرگ جنگیدند و از آن همه نیرو و تجهیزات آمریکایی‌ها ترسی به دل راه ندادند.

وی با اشاره به دستگیری ۱۰ ملوان آمریکایی توسط نیروهای تیپ ۲۱۴ تکاوران دریایی سپاه پاسداران در محدوده آب‌های ایران در دی‌ماه سال ۹۴ افزود: تفنگداران آمریکایی در همان نقطه‌ای (در نزدیکی جزیره فارسی خلیج‌فارس) که این شهدا آن حماسه بزر گ را خلق کردند، را درحالی دستگیر کردیم که از ترس به خود می‌لرزیدند. تفنگداران آمریکایی در همان نقطه‌ای (در نزدیکی جزیره فارسی خلیج‌فارس) که این شهدا آن حماسه بزر گ را خلق کردند، را درحالی دستگیر کردیم که از ترس به خود می‌لرزیدند.

سردار غلامشاهی بیان کرد: این ملوانان پس از دستگیری در جزیره فارسی نگهداری می‌شدند و یک هوایپما از ناو آمریکایی مستقر در منطقه برای آزادی آن‌ها به پرواز درآمد که با هشدار دلاورمردان نیروی دریایی سپاه مبنی بر اینکه اگر این هواپیما در جزیره فارسی به زمین بنشیند آن را هدف قرار می‌دهیم به ناچار مجبور به بازگشت شدند.

وی با اشاره به رفتارهای غیرانسانی آمریکایی‌ها در طول تاریخ، تصریح کرد: در آن سال پاسداران ما بهترین رفتار را با تفنگدارانِ اسیر آمریکایی کردند و این ناشی از رفتار اسلامی و منش جوانان سربازان گمنام امام زمان(عج) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است درحالی که آمریکایی‌ها شهید مهدوی را با هر ابزاری که در دست داشتند شکنجه‌ کردند.

یاران تو «رفاقت» را معنا کردند، ای شهید

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تبیین حماسه استکبار ستیزی دلاورمردان عرصه نبرد مستقیم با آمریکا یادآورشد: حماسه‌سازی قهرمانان ملی ما در ۱۶ مهرماه سال ۱۳۶۶ یک فرصت برای تبیین استکبارستیزی، شجاعت، شهامت، ایثار و شکستن هیمنه استکبار جهانی در خلیج‌فارس به‌ویژه در دوران دفاع مقدس تاکنون است.

سردار غلامشاهی خاطرنشان کرد: امروز نیروی دریایی سپاه در کنار همرزمان خود در نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت بلامنازع در خلیج‌فارس و دریای عمان و دریاهای آزاد، سیادت خود را در دریاها بدون هیچ ترس و واهمه‌ای دارد اما با اقتدار تمام کوچک‌ترین خطای دشمن را پاسخ می‌دهیم.

۱۶ مهرماه سال ۱۳۶۶ شهید نادر مهدوی همراه با سرداران شهید غلامحسین توسلی، بیژن گرد، نصرالله شفیعی، آبسالانی، محمدی‌ها و مجید مبارکی و همرزمانشان برای انجام گشت زنی، با استفاده از ۲ فروند قایق و ناوچه طارق به سمت جزیره فارسی حرکت کردند. پس از رسیدن به جزیره فارسی صدای انفجار مهیب ناشی از انهدام رادار پایگاه فرماندهی توسط بالگردهای آمریکایی را شنیدند و لحظاتی بعد، سردار شهید مهدوی و همرزمانش یک فروند بالگرد کبری (MS۶) متعلق به نیروهای آمریکایی را بالای سر خود دیدند.

شهید مهدوی بلافاصله نیروهای تحت امر خود را برای انجام عملیات مقابله فراخواند، هنوز دقایقی از انهدام رادار فرماندهی نگذشته بود که قایق حامل شهید آبسالان و شهید نصرالله شفیعی نیز هدف اصابت موشک آمریکایی‌ها قرار گرفت. موشک دیگری نیز توسط دشمن به سمت اعضای ناوگروه شلیک شد که به هدف اصابت نکرد و بالگردهای آمریکایی به شدت به طرف ناوچه طارق تیراندازی می‌کردند.

سردار شهید مهدوی و یارانش، تصمیم گرفتند بالگردها را بزنند و پس از ۱۵ دقیقه درگیری شدید، با استفاده از یک فروند موشک استینگر، یکی از این بالگردها را ساقط کردند.

شهید مهدوی به اتفاق بیژن گُرد هم به طرف بالگردهای آمریکایی در هوا شلیک می‌کردند و هم درپی گرفتن شهدا و زخمی‌ها از آب بودند که پس از ۲۰ دقیقه رزم جانانه، زنده به چنگال دشمنِ وحشی افتادند.

نادر مهدوی بر عرشه ناو جنگی «یو اس اس» آماج شکنجه‌های وحشیانه دشمن قرار گرفت و سینه‌اش با میخ‌های بلند آهنین سوراخ شد و بدین ترتیب مظلومانه به شهادت رسید.

پس از گذشت ۶ روز، پیکرهای مطهر شهدا و اسرا از مسقط پایتخت کشور عمان تحویل مقام‌های ایرانی و از مرز هوایی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

۱۶ مهرماه روز نیروی دریایی سپاه و سالروز شهادت شهید نادر مهدوی فرمانده ناو گروه‌های قرارگاه نوح نبی(ع) سپاه پاسداران و همرزمانش در نبرد مستقیم با آمریکای جنایتکار در خلیج‌فارس است.

به پاس حماسه آفرینی این شهیدان، این روز در تقویم رسمی کشورمان روز نیروی دریایی سپاه نام‌گذاری شده است.

و اما؛ شهید مهدوی‌ها برخلاف خیلی‌ها پایشان سست نشد و عقب نکشیدند برخلاف آن‌هایی که به‌قول حاج حسین یکتا: «مرگ بر شاه گفتند، اما به نماز جمعه نیامدند، در نماز جمعه گفتند «جنگ جنگ تا پیروزی» اما جبهه نیامدند، خیلی‌ها جبهه آمدند و گفتند اللهم الرزقنا شهادت فی سبیلک، شب عملیات که تیربار توی شکم‌مان رفت طور دیگری عمل کردند، اما امروز دعوا سر خیمه بقیه‌الله است و معلوم نیست همه برسند، خیلی قیافه بچه مثبت‌ به خودمان نگیریم، امتحان سنگین می‌شود، شب‌های قدرِ انقلاب اسلامی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha