تصفیه‌خانه آباده در یک قدمی بهره‌برداری/ افتتاح در سفر رییس جمهور به فارس

شیراز-ایرنا-مشکلات ناشی از کمبود تصفیه‌خانه فاضلاب در آباده سالهاست که ساکنین این شهرستان را آزرده خاطر کرده ، شرکت آب و فاضلاب فارس در آستانه سفر رئیس جمهور به این استان از بهره‌برداری تصفیه‌خانه‌ای با ارزش تقریبی ۱۰ هزار میلیارد ریال در این شهرستان خبر داده و اعلام کرده که بزرگترین پروژه زیست محیطی شمال فارس به زودی در سفر رئیس‌جمهور گشایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا،بهمن‌ماه سال ۹۶ بود که مدیرعامل وقت شرکت آب و فاضلاب فارس نوید بهره‌برداری از طرح تصفیه خانه فاضلاب آباده را تا سال۹۸ داد و اعلام کرد که ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهری آباده با ۳۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار از دی ماه امسال آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

تصفیه‌خانه آباده در یک قدمی بهره‌برداری/ افتتاح در سفر رییس جمهور به فارس

آغاز عملیات اجرایی تصفیه‌خانه از سال ۹۶

بدین ترتیب عملیات اجرایی احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری آباده واقع در ۲۷۴ کیلومتری شمال شیراز و به طول ۲۶ کیلومتر در بافت شهری آباده آغاز شد.

اما این وعده محقق نشد و تصفیه‌خانه در سال ۹۸ تنها به پیشرفت ۴۰درصدی رسید.

فرماندار وقت شهرستان آباده در آن مقطع زمانی از تخصیص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای فاز نخست تصفیه خانه خبر داد و گفت: این تصفیه خانه ظرف ۲ سال آینده به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد اما از فاز نخست آن دهه فجر ۹۸ بهره‌برداری خواهد شد.

وعده‌ای که باز هم نتوانست به رسالت خود جامه عمل بپوشاند.

شتاب‌گرفتن پروژه در دولت سیزدهم

طی دو سال گذشته تلاش‌ها و اقدامات قابل‌توجهی برای تسریع و شتاب گرفتن عملیات اجرایی این پروژه و به سرانجام رساندن آن آغاز شد و با توجه به موانع گسترده پیش رو در تأمین آب شرب سالم و پایدار، جمع آوری فاضلاب شهرها و روستاها به عنوان مهمترین رویکرد وزارت نیرو در دستور کار قرار گرفت.

و حالا مدیر عامل شرکت آبفا فارس در آستانه سفر رئیس جمهور به این استان از بهره‌برداری این پروژه به عنوان بزرگترین پروژه زیست محیطی شمال فارس، شامل طرح شبکه جمع آوری، خطوط انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب، با ارزش تقریبی ۱۰ هزار میلیارد ریال خبر داد.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه در سفر رییس جمهور

علی جان صادق پور افزود: طرح شبکه جمع آوری، خطوط انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب شهر آباده در ردیف طرح‌های ملی و از مهمترین طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای این شهرستان است که در دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان مورد بهره‌برداری قرار خواهدگرفت.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس در تشریح طرح فاضلاب شهر آباده گفت: تصفیه خانه فاضلاب شهر آباده با ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی هم اینک قابل بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: مدول اول این تصفیه‌خانه با ظرفیت تصفیه فاضلاب ۱۰هزار مترمکعب در شبانه‌روز، با سرمایه‌گذاری بانک توسعه اسلامی آماده بهره‌برداری شده است.

طراحی ۲۴۱ کیلومتر شبکه جمع آوری و خط انتقال

صادق‌پور گفت: در این طرح همچنین ۲۴۱ کیلومتر شبکه جمع آوری و خط انتقال نیز طراحی شده که تاکنون ۱۱۸ کیلومتر آن، از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی اجرا شده است.

به گفته او، حدودا ۱۲ کیلومتر از شبکه‌های جمع آوری فرعی و اصلی با لوله‌هایی در اقطار ۲۰۰ و ۴۰۰ میلیمتر، همراه با ۲۵۰ آدم رو و ۴۵۰ انشعاب فاضلاب اجرا شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس یادآور شد: عملیات اجرایی ادامه این طرح زیست محیطی شامل حدودا ۱۰۰ کیلومتر از شبکه‌های جمع‌آوری اصلی ، فرعی و ۶ کیلومتر خط انتقال در اقطار ۲۰۰ و ۹۰۰ میلیمتر همراه با ۲هزار و ۸۵ آدم رو و ۶هزار و ۶۶۵ انشعاب فاضلاب اجرا و آماده بهره‌برداری شد.

تصفیه‌خانه آباده در یک قدمی بهره‌برداری/ افتتاح در سفر رییس جمهور به فارس

بدون شک پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، به عنوان یک کالای اقتصادی و سودآور در حوزه‌های کشاورزی و صنعت به توسعه‌ اقتصادی مناطق کمک می‌کند و می‌تواند از چالش‌های اجتماعی ناشی از کمبود آب شرب شهرها و روستا بکاهد، لذا ایجاد و بهره‌برداری از شبکه‌های آب و فاضلاب تأثیر بسزایی در بهتر شدن شرایط زیستی مردم در مناطق مختلف دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha