رهبر اکثریت سنای آمریکا وارد چین شد
«چاک شومر» رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا به همراه هیئتی دو حزبی در فردوشگاه شانگهای چین

تهران-ایرنا- «چاک شومر» رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا برای دیدار با مقامات چینی وارد چین شد.

به گزارش ایرنا از گلوبال تایمز، «چاک شومر» رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا به همراه هیئتی دو حزبی امروز(شنبه ۱۵ مهر) وارد شانگهای چین شد.

این سفر در حالی برنامه ریزی شده که واشنگتن به دنبال تقویت روابط با پکن به ویژه در بخش های اقتصادی و دفاعی در بحبوحه نگرانی ها درباره از کنترل خارج شدن اوضاع بین این دو کشور بزرگ است.

اما «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در ماه مرداد یک دستور اجرایی مبنی بر اینکه شرکت های آمریکایی در زمینه تکنولوژی های حساس همچون تراشه های کامپیوتری نمی تواند در چین سرمایه گذاری کنند و بخش های دیگر نیز مستلزم به دریافت مجوزهای دولتی است، را امضا کرد.

وی همچنین برای کاهش پیشرفت پکن در تکنولوژی های نسل بعدی که کابردهای نظامی مانند محصولات نیمه رسانای پیشرفته، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی برای این کشور به همراه دارد، این دستور را صادر کرده است.

هدف از اجرایی این دستور کاخ سفید، اطمینان از این موضوع است که سرمایه ها و نقدینگی آمریکا، از مدرن سازی ارتش چین و تهدید بالقوه واشنگتن حمایت نمی کند.

رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا در ماه گذشته به دنبال تصویب قانونی که درآن توانایی واشنگتن برای پرداختن به مسائل مختلف چین از تکنولوژی تا امنیت و تهدید تایوان افزایش می یابد، است.

علاوه بر این در این قانون، افزایش سرمایه گذاری داخلی در حوزه تکنولوژی های کلیدی و فراهم کردن یک جایگزین بهتر آمریکایی برای طرح ابتکاری زیرساختی جهانی جاده و کمربند و تلاش برای مقابله با تاثیرات بین المللی پکن، در درنظرگرفته شده است.

این سفر در حالی انجام می شود که در چند ماه اخیر برخی مقامات ارشد آمریکا از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «جنت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا به منظور بهبود روابط بین دو کشور و کاهش تنش های فی مابین به صورت جداگانه به پکن سفر کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در رابطه با سفر چاک شومر به همراه هیئتی دو حزبی و دیدار احتمالی آنان با رئیس جمهوری چین، گفت: پکن از سفر رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا و هیئتی دو حزبی استقبال می کند.

وی افزود: امیدواریم این دیدار شناخت عینی نمایندگان کنگره آمریکا از چین را تقویت کند و باعث افزایش سطح گفت و گو و تبادلات بین نهادهای قانونگذاری دو کشور و تزریق عوامل مثبت به توسعه روابط چین و ایالات متحده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha