معاون وزیر جهاد کشاورزی :حمایت از امنیت غذایی باید صدر برنامه ها قرار گیرد

کرج - ایرنا - معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) با اشاره به اهمیت بالای امنیت غذایی،اعلام کرد: حمایت از این بخش باید به معنای واقعی در صدر برنامه های کشور قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «مجتبی خیام نکویی» روز شننه در حاشیه بازدیدی که به همراه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی داشت با بیان اینکه امنیت غذایی تنها در کلام و گفتار طی دهه های گذشته در کشور اولویت بوده است، افزود: در حمایت ها و اعتبارات این اولویت محقق نشده در حالیکه مجموع فرامین امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی در این حوزه بی نظیر است.

وی اظهار کرد: اگر امنیت غذایی در اولویت برنامه ها و اعتبارات کشور قرار داشت امروز اتفاقات بسیار مبارک تری را در کشور شاهد بودیم و به همین دلیل است که سازمان تات

به علت عدم شناخت حتی مورد د کم لطفی برخی موسسه ها قرار گرفته است .

سلامت ایرانیان مدیون موسسه رازی است

خیام نکویی با اشاره به ظرفیت ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: تمام افرادی که در کشور زندگی می کنند تولیدات موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را در کودکی و بعد از تولد استفاده کرده اند و سلامت آنان مدیون محققان این موسسه است.

وی با گلایه از کم کاری ها در خصوص معرفی سازمان تحقیقات وآموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: این سازمان دارای ۲۱ موسسه تحقیقاتی ملی و ۳۵ موسسه تابعه در مراکز استانی و ستادی است که کل اعتبار سازمان تات بین ۷۰ تا ۷۵ میلیون دلار است ولی فقط تولیدات موسسه رازی اگر در داخل کشور تولید نمی شد و آن ها را وارد می کردیم سالانه ۴۰۰ میلیون دلار هزینه در برداشت.

رییس سازمان تات در خصوص تولید بذر نیز گفت: اگر بذر را وارد کشور می کردیم سالانه یک میلیارد دلار هزینه در برداشت ولی اکنون ۹۸ درصد بذر مورد نیاز کشور را تولید می کنیم و ۲ درصد باقی مانده از طریق واردات تامین می شود.

وی ادامه داد: اکنون ظرفیت تامین تولید یک درصد از بذر وارداتی را داریم اما یک درصد هم در حوزه تولید گل و گیاه است.

ارزآوری تولیدات تات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است

معاون وزیر جهاد کشاورزی :حمایت از امنیت غذایی باید صدر برنامه ها قرار گیرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تات سالانه ۷۵ میلیون دلار اعتبار دریافت می کند، اضافه کرد: ارزش ارزآوری تولیدات این سازمان سالانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است.

خیام نکویی در خصوص جذب نخبگان نیز گفت: مصوبه جذب نخبگان برای شورای انقلاب فرهنگی است ولی در دولت قبل نخبگان را جذب نمی کردند اما از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در سه دوره بیش از ۲۰۰ نخبه را جذب کرده ایم که نشان از تغییر نگاه سازمان امور اداری و استخدامی کشور به جذب نخبگان دارد.

وی یادآور شد: اگر غذای مورد نیاز مردم کشور با همت محققان این سازمان تولید نمی شد بایستی سالانه ۷۰ میلیارد دلار صرف واردات غذا می کردیم و احساس می شود مظلومیتی که به بخش کشاورزی حاکم است باعث می شود محققانی که در این سازمان هستند انگیزه خود را از دست بدهند.

«علی اسحاقی» رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز در این بازدید از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور خواست تا روز ۱۶ دی ماه را در تقویم رسمی کشور به عنوان روز واکسن و واکسیناسیون نامگذاری کنند.

وی همچنین خواست تا رخدادهای تاثیرگذار این موسسه در کتب درسی ثبت شود و یا در صدا و سیما پخش شود تا انگیزه ای برای نخبگان و جوانان باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha