۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۵۶
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85250390
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفت و گوی المالکی و مشاور امنیت ملی عراق درباره توافقنامه امنیتی با ایران

بغداد - ایرنا - «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در مورد توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق گفت وگو کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از دفتر رسانه‌ای رئیس ائتلاف دولت قانون، در دیدار نوری مالکی و قاسم الاعرجی، دو طرف ضمن تاکید بر تقویت اقتدار دولت محمد السودانی، توافقنامه امنیتی با ایران را موجب بازگشت امنیت و آرامش به مناطق مرزی دو کشور دانستند.

رئیس ائتلاف دولت قانون با تاکید بر ضرورت برقراری امنیت و تقویت اقتدار دولت عراق و تداوم تلاش ها برای حمایت از امنیت مرزها ابراز امیدواری کرد که توافق منعقده بین ایران و عراق و ایران به بازگشت آرامش به مناطق مرزی بین دو کشور کمک کند.

وی افزود: موضوع بازگشت آوارگان به محل سکونت خود و بسته شدن اردوگاه آوارگان از اهمیت بالایی برخوردار است ضمن اینکه افزایش خدمات در مناطق سکونت آوارگان بازگشته و دستاوردهایی که به امنیت آنها منجر شود به گونه ای که اعتماد شهروندان به دولت را افزایش دهد، ضروری است.

همچنین در این دیدار «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، سفر اخیر خود به تهران و کردستان عراق و توافق مرزی بین بغداد و تهران اشاره کرد و گفت: آنچه اتفاق افتاد بخشی از سیاست دولت السودانی برای توقف حمله به مرزهای‌مان است زیرا ما به مذاکرات دوجانبه روی آوردیم.

وی افزود: استقرار نیروهای مرزبانی و خلع سلاح گروه های [تروریستی] مخالف جمهوری اسلامی ایران و برچیده شدن اردوگاه های آنها و جلوگیری از نفوذ این گروه های مسلح، بخشی از توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق است.

علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان خردادماه سال جاری میلادی گفته بود: توافقنامه امنیتی اخیر ایران و عراق حاصل ماه‌ها گفت‌وگو و تلاش مشترک نهادهای ذیربط دو کشور و نقشه راه ایجاد امنیت پایدار در مرزها و زمینه‌ساز گسترش همکاری در سایر حوزه‌ها است.

احمدیان در آن زمان در جریان ملاقات قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق با وی در تهران، با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از حکومت برخواسته از اراده مردم در عراق بوده است؛ تصریح کرده بود، خون شهدای دو کشور در مبارزه بی‌امان با تروریسم و ناامنی در هم آمیخته و بارزترین آن شهادت سرداران بزرگ مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است.

در همین حال سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح روز شنبه در مراسم شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه عالی دفاع ملی (داعا) که با حضور وزیر کشور و رئیس ستاد حشدالعبی عراق، جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح و دانشجویان ایرانی و خارجی در این دانشگاه برگزار شد، گفت: گروه‌های تجزیه‌طلب ایرانی از مقرها و سنگرهای نزدیک مرز ایران در عراق قدری جابجا شدند، اما توافق اصلی صرفا جابجایی تاکتیکی این گروه‌ها و انتقال آنها به نقطه‌ای دورتر از مرزها نبود، بلکه خلع سلاح کامل آنها مدنظر است.

وی گفت: چه معنایی دارد که گروه‌های تجزیه‌طلب ایرانی در کردستان عراق مستقر باشند و انواع و اقسام اقدامات تروریستی را در کشور ما انجام دهند و ما مجبور شویم قوای فراوانی را در مرز نگه داریم؛ مسوولان عراقی نیز تأیید می‌کنند که باید این مساله به‌طور قطعی حل شود.

سرلشکر باقری یادآور شد: اسفندماه گذشته میان دبیران شورای عالی امنیت ملی دو کشور ایران و عراق توافقی حاصل شد مبنی بر اینکه ظرف ۶ ماه این گروه‌ها خلع سلاح کامل شوند؛ البته در هفته‌های اخیر دولت عراق و همه مسئولانی که آنجا تلاش می‌کنند، اقداماتی را انجام دادند و این گروه‌ها از مقرها و سنگرهای نزدیک مرز ما قدری جابجا شدند؛ اما توافق اصلی فقط جابجایی تاکتیکی گروه‌های تجزیه‌طلب و انتقال آن‌ها به نقطه‌ای دورتر از مرزها نبود، بلکه خلع سلاح کامل آن‌ها مدّنظر ما بوده و هست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha