روایت بلومبرگ از حمله حماس به «اسرائیلِ شکننده» در گرماگرم ناآرامی‌های داخلی

تهران- ایرنا- بلومبرگ در مطلبی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر ضددولتی در اسرائیل که مرکز آن مخالفت‌ها علیه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو بوده است، حملات حماس علیه رژیم صهیونیستی را منجر به آسیب پذیرتر شدن آن دانست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این خبرگزاری در مطلبی با عنوان "حمله غافلگیرکننده به اسرائیل تضعیف شده، ژئوپلیتیک منطقه ای را به خطر می اندازد" آورده است: افزایش تنش ها همراه با دستگیری شمار قابل توجهی از نظامیان و غیرنظامیان رژیم صهیونیستی در گرماگرم تلاش های دیپلماتیک آن برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی سبب شده تا تحلیلگران زنگ خطر را به صدا درآورند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل پیش از حملات روز گذشته حماس در حال مذاکره با آمریکا و عربستان سعودی بر سر یک توافق سه جانبه پیچیده بود و عربستان نیز در ماه های اخیر بارها از بررسی موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی سخن گفته است. اسرائیل همچنین با ترکیه و دیگران درباره صادرات گاز به اروپا و کریدورهایی برای تجارت از آسیا گفتگو کرده است.

بلومبرگ سپس یادآور شده است که اسرائیل پیش از حملات غافلگیرکننده روز گذشته حماس با ناآرامی های داخلی بسیاری دست و پنجه نرم می کرد که به گفته ناظران آن را آسیب پذیر کرده بود. رژیم صهیونیستی در آوریل گذشته (فروردین) نیز به طور همزمان از سه جبهه مختلف غزه، لبنان و سوریه با موشک باران روبرو شده بود و دلیل این امر ورود یهودیان اسرائیلی به محوطه مسجد الاقصی در بیت المقدس بود. اتفاقی که هفته گذشته نیز رخ داد.

اسرائیل در ماه های اخیر به دلیل لایحه بحث برانگیز کاهش کنترل دیوان عالی بر دولت شاهد تظاهرات گسترده ای بوده است.

از سوی دیگر حملات روز گذشته حماس به اسرائیل در حالی است که مقام های رژیم صهیونیستی ماه‌هاست از اعلام آمادگی خود در برابر حملات احتمالی گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی خبر داده بودند.

هرچند به باور تحلیلگران، در این میان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که خود یکی از دلایل اصلی تظاهرات هفتگی ضددولتی در اسرائیل است، در پی حملات روز گذشته می تواند نوعی اتحاد ملی را ایجاد کند و حمایت مخالفان را برای واکنشی هماهنگ همراه داشته باشد.

ابعاد اقتصادی حمله حماس به اسرائیل

ناظران معتقدند، درگیری ها که از دیروز شروع شده می تواند بر بازارهای مالی اسرائیل که در سال جاری به ویژه به دلیل اعتراض های ضددولتی متلاطم شده بود، بیش از پیش تاثیر بگذارد.

«شکل» واحد پول اسرائیل نزدیک به ۹ درصد در برابر دلار افت داشته که یکی از بدترین عملکردها را در میان ارزهای خارجی به ثبت رسانده و همزمان فعالان حوزه اقتصادی نیز از کاهش سرمایه گذاری در بخش فناوری اسرائیل خبر داده اند.

خطر در کرانه باختری

این گزارش می افزاید: برخی تحلیلگران غربی در پی حملات روز شنبه حماس به اسرائیل، آن را به عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان مرتبط می دانند. براساس توافقی که قرار بود میان عربستان و اسرائیل صورت گیرد، ارائه امتیازات اسرائیل در کرانه باختری برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین و افزایش احتمال تشکیل کشور مستقل فلسطین به چشم می خورد. لذا به نظر می رسد با ادامه تنش ها که از روز گذشته کلید خورده، این توافق در معرض خطر قرار گرفته است.

به نوشته این رسانه آمریکایی عربستان سعودی تا حدودی به دلیل نگرانی ها در مورد ایران، خواهان تضمین های حفاظتی ایالات متحده بود. لذا چنانچه ثابت شود که ایران نقشی کلیدی در حمله روز شنبه به اسرائیل بازی می‌کند، می‌تواند بر این مذاکرات تأثیر بگذارد.

انتقاد از عملکرد دولت نتانیاهو

از سوی دیگر، به دلیل آماده نبودن ارتش و دستگاه های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، دولت نتانیاهو تحت فشار قرار دارد. این حمله، بدترین شکست دفاعی اسرائیل از زمان جنگ اعراب و اسرائیل موسوم به «یوم کیپور» در ۵۰ سال پیش قلمداد شده است.

جاناتان کنریکوس سخنگوی سابق ارتش اسرائیل در این مورد گفت: «به نظر می‌رسد این یک شکست اطلاعاتی عظیم برای تشکیلات اسرائیل باشد. آنچه شاهدش هستیم حاکی از یک برنامه ریزی طولانی و دقیق حماس است. در این میان سوالات بسیاری مهمی مطرح شده و پاسخ های سختی باید ارائه شود».

این نظامی سایق رژیم صهیونیستی همچنین ایران را دستکم به طور غیرمستقیم در این حملات دخیل دانست و مدعی شد که واکنش اسرائیل فراتر از مرزهای غزه خواهد بود.

میری آیزن سرهنگ بازنشسته اسرائیلی در بخش اطلاعات نظامی نیز در این مورد گفت: اکنون مسئله این است که درگیری جدید چگونه گسترش می یابد. وی همچنین سوالات در مورد بروز جنگی بزرگتر را مهم ارزیابی کرد و افزود: «اینکه آیا ایران در این ماجرا دست دارد و اسرائیل در مرحله بعدی طرف خود را غافلگیر می کند، مشخص نیست».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha