رهاورد دولت سیزدهم برای دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری احداث ۲۳۳ کلاس درس است

شهرکرد – ایرنا - مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ۱۵۰ پروژه نیمه تمام شامل ۵۰۰ کلاس درس در این استان وجود داشت که احداث و تحویل ۲۳۳ کلاس مهمترین رهاورد دولت سیزدهم برای دانش‌آموزان این استان است.

سلمان کارگر روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: افزایش ۳۰۰ درصدی اعتبارات مصوب اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در مدت ۲ سال گذشته از دیگر رخدادهای مهم این اداره کل است که موجب سرعت بخشی در روند اجرای پروژه‌ها دارد.

وی با بیان اینکه سهم اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مجموع اعتبارات سال ۹۹ استان ۸۰۰ میلیارد ریال آن هم بیشتر به صورت اسناد بود، اظهار داشت: همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم اعتبارات استان در این بخش در سال ۱۴۰۰ معادل ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۱ نیز معادل ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود که بیشتر این اعتبار به صورت نقد تامین شده است.

رهاورد دولت سیزدهم برای دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری احداث ۲۳۳ کلاس درس است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: در سال‌جاری نیز براساس مبادله موافقتنامه‌ها، این اداره کل سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب دارد که افزایش قابل توجهی اعتبارات مصوب موجب پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۵۰ پروژه نیمه تمام اداره کل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: براساس برنامه‌ریزی بلند، کوتاه و میان مدت انجام شده سال گذشته ۵۰ پروژه تکمیل و تحویل و مابقی ۱۰۰ پروژه باقی مانده نیز طی امسال و سال آینده تکمیل و تحویل می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اعتبارات مصوب تلاش می‌شود تا پایان کار دولت سیزدهم، تمام پروژه‌های نیمه تمام این اداره کل تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی یادآور شد: از ۱۵۰ پروژه نیمه‌تمام چهارمحال و بختیاری ۲۰ پروژه آن بالای ۱۰ تا ۱۵ سال بلاتکلیف و در حال تخریب باقی مانده بود که پروژه ۶ کلاسه شهریار شهرستان فلارد، کانون آینده سازان و خوابگاه بروجن، استخر شهید استکی، سالن طالقانی و کانون زبان شهرکرد از جمله این پروژه‌ها است و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته همه این پروژه‌ها در زمان حاضر فعال و۵۰ درصد آن‌ها تکمیل، تجهیز و تحویل آموزش و پرورش شدند و مابقی نیز تا پایان سال‌جاری تحویل می‌شود.

رهاورد دولت سیزدهم برای دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری احداث ۲۳۳ کلاس درس است

اجرای ۵۶ پروژه محرومیت‌زدایی در بخش مدارس

به گفته کارگر، در راستای محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی۵۶ پروژه تعریف شد که در سال ۱۴۰۰ از یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب ملی ۵۰ درصد آن معادل۶۰۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۱ نیز از ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب ۴۰۰ میلیارد ریال معادل ۴۰ درصد تخصیص یافته است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تخصیص نیافتن کامل اعتبارات پروژه‌های محرومیت‌زدایی موجب شد بخشی از مطالبه پیمانکاران به موقع پرداخت نشود که تلاش می‌شود با جذب اعتبارات لازم از منابع اعتبارات ملی و استانی مطالبه‌های پیمانکاران در بحث محرومیت‌زدایی تامین شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به تحویل ۱۷۳ کلاس درس در قالب ۵۲ پروژه گفت: با توجه به فضاهای آموزشی تحویل شده امسال پنج هزار دانش‌آموز استان از فضای آموزشی جدید و استاندارد مشغول به تحصیل شده‌اند.

صرف ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس

کارگر یادآور شد: استانداردسازی سیستم گرمایشی به خصوص در مناطق سردسیر از اولویت‌های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به شمار می‌رود در همین ارتباط از سال گذشته تاکنون ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار در این بخش هزینه شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از این میزان اعتبار۲۵۰ میلیارد ریال سال گذشته و ۳۰۰ میلیارد ریال نیز امسال در بخش استانداردسازی وسایل گرمایشی مدرسه‌های استان هزینه شده است.

کارگربا اشاره به برچیده شدن بخاری‌های نفتی از مدرسه‌های چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: مدرسه‌های جدید به سیستم گرمایشی پکیج مجهز شده و مدرسه‌های روستاهایی که هنوز از نعمت گاز برخوردار نشده‌اند نیز مجهز به پکیج هستند و سوخت مورد نیاز را از طریق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تامین می‌کنند.

به گفته کارگر، افزون براین ۳۵۰ میلیارد ریال (۱۵۰ میلیارد ریال سال گذشته و ۲۰۰ میلیارد ریال امسال) نیز قیر رایگان برای ایزوگام و آسفالت مدارس تامین شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب دور نخست سفر رییس‌جمهور به این استان ۷۶۰ میلیارد ریال معادل ۳۰ درصد تاکنون جذب شده است.

کارگر افزود: این اعتبارات برای تکمیل و راه‌اندازی سالن ورزشی، مدارس فرسوده و حذف ۴۰ مدرسه کانکسی وخوابگاه‌ها اختصاص داده شد.

تحول در تامین تجهیزات مدارس چهارمحال و بختیاری

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: تخصیص اعتبارات قابل توجه برای تامین تجهیزات و ملزومات آموزشی در مدرسه‌ها از جمله دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم است که با اختصاص ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار در بخش تامین تجهیزات در سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ تحول مهمی در این خصوص به وجود آمد.

وی اظهار داشت: همچنین امسال نیز ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین تجهیزات مدارس تامین شده که بخشی از آن خریداری و مازاد این مبلغ نیز در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت تا براساس سرانه دانش آموزی در بین شهرستان‌ها توزیع شود.

یک گام مانده تا برچیده شدن مدرسه‌های کانکسی

به گفته کارگر، برچیده شدن مدرسه‌های کانکسی همیشه به‌عنوان مهمترین اولویت آموزش و پرورش از سوی مسوولان مطرح می‌شد که دولت سیزدهم با تعریف طرح شهید پناهی عزم خود را برای از میان برداشتن این مدرسه‌ها و ایجاد فضای امن و استاندارد جزم کرد.

وی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری ۱۹ مدرسه کانکسی در مناطق سخت‌گذر داشت که با همت دولت انقلابی سیزدهم و با همکاری بنیاد برکت با احداث ۱۲ فضای آموزشی جدید این شمار امروز به هفت مدرسه کاهش یافته است.

وی یادآور شد: ۳۰ درصد اعتبارات ساخت مدرسه‌ جدید در قالب طرح شهید سرایداران از محل اعتبارات ملی و ۷۰ درصد استانی تامین شده است.

نبود فضای آموزشی در شهرک غرب لردگان و منظریه شهرکرد از چالش‌های آموزش و پرورش

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: نبود فضای آموزشی در شهرک غرب لردگان و منظریه شهرکرد از جمله چالش‌های این اداره کل به شمار می‌رود.

به گفته کارگر، در شهرک غرب لردگان به دلیل نبود زمین مناسب امکان ساخت مدرسه وجود ندارد این درحالی است که با توجه به نرخ جمعیتی، این منطقه حداقل به ۶ مدرسه نیاز دارد.

وی در خصوص شهرک منظریه نیز گفت: با وجود انبوه‌سازی انجام شده در این شهرک، اما راه و شهرسازی نسبت به اجرای تعهدات خود از جمله احداث مسکن اقدام مهمی انجام نداده و همین امر افزون بر افزایش ۶۰ درصدی ترافیک در مرکز استان موجب افزایش جمعیت دانش‌آموزی از ۲۵ به ۳۸ تا ۴۰ نفر در هر کلاس‌ درس شده است و در زمان حاضر شهرک منظریه به ۱۶ مدرسه ۹ کلاسه نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، امسال ۱۹۴ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز چهارمحال و بختیاری در ۲ هزار و ۸۰۰ مدرسه سال تحصیلی خود را آغاز کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha