۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۳
کد خبر: 85251584
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۷ درصد از کودکان درگز زیر پوشش مراقبتهای بهداشتی هستند

مشهد-ایرنا- سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان درگز گفت: این شهرستان پنج هزار و هشت کودک زیر پنج سال دارد که ۷۷ درصد از آنها زیرپوشش خدمات و مراقبتهای ویژه شبکه بهداشت و درمان قرار دارند.

دکتر علیرضا قنبری روز یکشنبه همزمان با روز جهانی کودک در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: رصد و بررسی شاخص‌های مراقبت از کودکان زیر پنج سال شامل پایش قد، وزن و دور سر نوزادان و به طور کلی روند رشد طی پنج سال ابتدایی زندگی از جمله شاخص های ذکر شده برای مراقبتهای بهداشتی است.

وی بیان کرد: پایش های سلامت و خدمات بهداشتی و درمانی شهرستان ۸۰ هزار نفری درگز از طریق هفت مرکز خدمات جامع سلامت و ۴۴ خانه بهداشت ارائه می شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان درگز همچنین اظهار داشت: ۱۶ مهرماه روز جهانی کودک با شعار "کودکی بهتر زندگی بهتر" فرصتی برای توجه به اهمیت مراقبت های تکاملی کودکان است.

وی گفت: در این راستا طی یکسال گذشته ۳۰۱ جلسه آموزشی برای مراقبقتهای تکاملی کودکان، ۳۲۶ جلسه جهت توانمندسازی والدین برای مراقبت از نوزادان، ۲۳۰ جلسه آموزش تغذیه کودکان، ۲۷۳ جلسه برای پیشگیری از اسهال، ۵۱ جلسه در خصوص عفونت‌های حاد تنفسی و ۱۶۰ جلسه آموزشی با موضوعات واکسیناسیون، سلامت کودکان و مهارت‌های زندگی توسط بهورزان و مراقبین سلامت در سطح خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان برگزار شده است.
قنبری پیشگیری از سوانح و حوادث کودکان را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: طی یکسال اخیر بیش از چهار هزار و ۸۰۰ جلسه آموزشی در این زمینه جهت مادران دارای فرزند زیر پنج سال تشکیل شده است.

رشد و تکامل کودک از دوران جنینی آغاز شده و با مراقبت و تغذیه مناسب با شیر مادر، فرصت رشد و تکامل مطلوب کودک که حق طبیعی اوست فراهم می شود. مهمترین دوران رشد و نیز تکامل مغزی کودک در دو سال اول زندگی است که نقش قابل ملاحظه ایی برعملکرد ذهنی، جسمی، روانی، اجتماعی و ایمنی کودک دارد.

تجربیاتی که کودک در سالهای سوم تا پنجم زندگی کسب می کند او را برای کسب مهارتهای اجتماعی و یادگیری در دوران مدرسه آماده می سازد، از این رو به منظور تحقق شعار هفته ملی کودک لازم است با انجام مراقبتهای بهداشتی به موقع، واکسیناسیون و دریافت مطالب آموزشی مرتبط توسط والدین، اقدام موثر صورت گیرد.

هشت اکتبر برابر با ۱۶ مهر روز جهانی کودک نامگذاری شده است.

شهرستان مرزی، کوهستانی و ۷۵ هزار نفری درگز در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد و در جوار مرز ایران و ترکمنستان علاوه بر چهار شهر درگز، لطف آباد، نوخندان و چاپشلو، ۱۳۶ روستا دارد دارد که ۱۱۰ روستای آن دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha