۲۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۵
کد خبر: 85253320
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۰ درصد جمعیت بزرگسال درگز خراسان رضوی به فشارخون مبتلا هستند

مشهد-ایرنا- سرپرست شبکه بهداشت و درمان درگز گفت: طبق پایش‌های صورت گرفته، ۲۰ درصد معادل هشت هزار و ۶۳۲ نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال این شهرستان خراسان رضوی مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شده‌اند.

دکتر علیرضا قنبری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموعه بهداشت و درمان شهرستان درگز در راستای بررسی عوامل موثر بر سلامت قلب، غربالگری فشارخون، دیابت و چربی خون بالا در جمعیتی معادل ۴۱ هزار نفر از جمعیت شهرستان یعنی گروه سنی ۳۰ سال و بالاتر را در دستور کار قرار داده است.

وی بیان کرد: مهمترین ریسک فاکتورهای موثر بر سلامت قلب و عروق، فشارخون بالا، کلسترول بالا، دیابت، چاقی، عدم تحرک بدنی، وراثت و سن است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان درگز ادامه داد: طی غربالگری صورت گرفته در گروه سنی یاد شده، هفت و نیم درصد افراد مبتلا به دیابت و حدود ۱۳ درصد دچار چربی خون بالا هستند.

وی با بیان اینکه عوامل تهدید کننده سلامت قلب باعث نامنظم شدن ضربان قلب و حملات قلبی می شود، خاطر نشان کرد: آموزش های چهره به چهره در هفت مرکز خدمات جامع سلامت و ۴۴ خانه بهداشت، آموزش توسط سفیران سلامت، ارسال پمفلت (بروشور) آموزشی به همه ادارات شهرستان، ارسال پیام های آموزشی جهت درج در سامانه شاد آموزش و پرورش و انتشار مطالب آموزشی در فضای مجازی از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

قنبری تصریح کرد: بیماری فشارخون بالا یک قاتل خاموش است و چون هیچ علامتی ندارد فقط با اندازه گیری فشارخون شناسایی می شود، پس لازم است برای اطلاع از میزان فشارخون خود سریعتر اقدام کنند، بویژه افرادی که در خانواده آنان یکی از اعضا مبتلا به فشارخون بالا هستند باید حداکثر سالی یکبار فشار خون آنها اندازه گیری شود.

شهرستان مرزی، کوهستانی و ۸۰ هزار نفری درگز در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد و در جوار مرز ایران و ترکمنستان علاوه بر چهار شهر درگز، لطف آباد، نوخندان و چاپشلو، ۱۳۶ روستا دارد که ۱۱۰ روستای آن دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha