۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85252463
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنج هزار بازرسی از واحدهای کارگری همدان انجام شد

همدان- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: پنج هزار و ۱۰۰ مورد بازرسی در ۶ ماهه نخست امسال از کارگاه های مشمول قانون کار استان با هدف صیانت از نیروی کار و منابع مادی انجام شده است.

یوسف شعبانی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بازرسان کار در ۲ مرحله بازرسی ادواری و موردی کارگاه ها و واحدهای اقتصادی را نظارت می کنند اظهار داشت: استان همدان دارای ۲۰ بازرس کار است که این افراد نیمه نخست سال سه هزار و ۱۳۸ مورد بازرسی ادواری و هزار و ۹۶۲ بازرسی موردی از واحدهای کارگری انجام دادند.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۴۷ مورد از بازرسی ها مربوط به ایمنی و بهداشت کار، هزار و ۹۲۲ مورد مربوط به بررسی پرداخت حقوق و مزایا و ۹۳۰ مورد نیز بازرسی از مشاغل سخت و زیان آور بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: اولویت بازرسان کار پس از نظارت بر اجرای قوانین کار در محیط‌های کارگری و پیشگیری از وقوع حوادث، نظارت بر پرداخت به موقع حقوق، دستمزد، عیدی و پاداش کارگران است.

کاهش ۲۰ درصدی حوادث ناشی از کار

شعبانی اظهار داشت: ۶۹ فقره حادثه ناشی از کار در ۶ ماهه نخست سال جاری اعلام شد که نسبت به مدت زمان مشابه با ۸۷ مورد، ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی یادآور شد: افزایش حفاظت فنی و بهداشت کار و ارتقای ایمنی و سلامت شغلی از اولویت‌های این وزارتخانه در دولت سیزدهم است که نتایج ملموس و مطلوبی را به همراه داشته است.

واحدهای کارگری همدان پنج هزار بار بازرسی شدند

این مقام مسوول، پیشگیری از حوادث و پیروی از آئین‌ نامه‌های قانونی را هدف نهایی در بازرسی کار اعلام کرد و گفت: این مقوله در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حوادث مؤثر است و از سویی به دلیل منافع بلندمدت اقتصادی و اجتماعی از جمله حفظ نیروی کار، قدرت تولید و کیفیت، باعث ایجاد انگیزه در کارفرمایان و ایجاد امنیت شغلی می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان، بازرسی کار را وظیفه و مسئولیتی خطیر برشمرد و افزود: همکاری نزدیک بین بازرسان کار، کارگران و کارفرمایان می تواند در اجرای قوانین کار و اعمال آن در کارگاه ها و بررسی مشکلات و ارائه راهکار به منظور بهبود شرایط کار و اطلاع رسانی در خصوص توجه به الزامات قانونی، محقق شود.

شعبانی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد حوادث ناشی از کار به علت رفتارهای غیر ایمن و خطاهای انسان روی می دهد بنابراین مهم ترین و اساسی ترین راه افزایش رفتارهای ایمن و کاهش رفتارهای غیر ایمن، آموزش کارگران و کارفرمایان در زمینه ایمنی و بهداشت کار است.

وی با بیان اینکه بیشتر کارفرمایان موارد ایمنی را رعایت می کنند و در تعداد کمی از کارگاه‌ها حوادث و اتفاقاتی رخ می دهد تاکید کرد: کارفرمایان داشتن مسئول ایمنی و انجام امور ایمنی را به عنوان یک هزینه نبینند بلکه به عنوان یک سرمایه گذاری به آن توجه کنند.

بر اساس آخرین آمارها ۱۴۲ هزار بیمه شده اجباری در ۲۴ هزار واحد کارگری مشمول قانون کار و تامین اجتماعی در استان همدان فعال هستند که با احتساب سایر آمار این رقم به ۲۵۸ هزار بیمه شده تامین اجتماعی می رسد که بهداشت و ایمنی کار آنها از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha