افزایش ۶ هزار ظرفیت جدید آموزشی در دانشگاه علمی کاربردی

تهران- ایرنا- رییس جامع علمی کاربردی با تاکید بر تغییر نگاه مدیریتی در این دانشگاه گفت: در دفترچه امسال کنکور ۳ هزار و ۸۰۰ کدرشته محل حذف و ۶ هزار و ۵۱۸ ظرفیت جدید افزوده شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سالن سوره حوزه هنری امروز (سه شنبه) میزبان آیین گرامیداشت سی و دومین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و شماری از استادان این دانشگاه بود.

بلندی در این مراسم به فلسفه وجودی دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و افزود: مدیون کسانی هستیم که چند دهه قبل اندیشمندانه دور هم جمع شدند و برای آینده ایران دانشگاه جامع علمی کاربردی را تشکیل دادند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۷۰ دانشگاه های مختلفی داشتیم که فعالیت علمی داشتند؛ ولی با تشکیل گروه هشتم برنامه ریزی و شورای علمی کاربری، همچنین مصوبات شورای عالی انقلای فرهنگی این دانشگاه تشکیل شد. نگاه هوشمندانه آنها این بود که باید نیاز بازار کار را پاسخ دهیم؛ یعنی در آموزش عالی هم بخش نخبگانی را توسعه دهیم و هم کسانی را تربیت کنیم که به نیاز بازار پاسخ دهند.

رییس دانشگاه جامع علمی کابردی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار داشت: بر اساس فرمان رهبری امسال مهم ترین مسئله مهار تورم و رشد اقتصادی است. رشد و توسعه اقتصادی را باید در همه برنامه های کشور پیگیری کرد. مساله کشور بهبود زندگی مردم و این امر به تحقق توسعه اقتصادی وابسته است‌ که‌ با ایجاد توازن در سرمایه گذاری مادی و سرمایه گداری انسانی به دست می‌آید.

وی ادامه داد: نقش نظام های آموزشی در تامین سرمایه گذاری انسانی، مهم ترین عامل توسعه در هر کشور است.

بلندی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در فروردین امسال گفت: ایشان فرمودند ما باید با استفاده از همه ظرفیت ها، امکانات سخت افزاری، زیرساخت ها و نرم افزاری یعنی نیروی انسانی خلاق و جوانان پرانگیزه نیاز دولت، قوه قضاییه و همه دستگاه را تامین کنیم. این دقیقا وظیفه دانشگاه جامع علی کاربردی است.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۰ رهبری بر آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد و متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نطام کارآفرینی و توام کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه ها اقتصادی برای استفاده از ظرفیت آنها همچنین حمایت از بیکاران برای افزایش توانمندی های آنها تاکید کردند.

بلندی نتیجه گیری کرد: بر این اساس نگاه مدیریتی در دانشگاه علمی کاربردی باید تغییر می کرد و این روند از دو سال قبل شروع شد.

وی اولین اقدام را در این زمینه آمایش سرزمینی عنوان کرد و گفت: با آمایش سرزمینی هم نیاز آفرینی مشاغل موجود و هم مشاغل آتی را انجام دادیم و اجرای طرح آباد و استقرار نظام صلاحیت حرفه ای نتیحه این بود.

رییس دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرد: برنامه راهبردی دانشگاه را در هیات امنا تصویب کردیم، همچنین با توجه به اهمیت نظام صلاحیت حرفه ای در آموزش عالی به عنوان نماینده وزیر علوم در جلسات نظام صلاحیت حرفه ای حاضر شدم و این نظام اکنون تصویب شده است. نظام صلاحیت حرفه ای سطوح یک تا هشت دارد و از یک تا چهار به آموزش عالی مرتبط است.

وی با تاکید بر افزایش بهره وری در دانشگاه گفت: هوشمند سازی و نظارت هوشمند در مرحله اول است. همچنین نقشه راه برای رسیدن به اهداف مهم است، اعتبار بخشی به دانشگاه به این معناست که دانشگاه برند یا اسم مهمی باشد که صنعت آن را می شناسد.

حذف کدرشته‌محل‌ و افزایش ظرفیت های جدید
وی گفت: بر همین اساس در دفترچه کنکور امسال، ۶ هزار و ۵۱۸ ظرفیت و برای طرح آباد ۴۵ هزار ظرفیت تحصیلی اعلام کردیم که ظرفیت های آن برای افراد بیکار دانش آموخته بالاتر از لیسانس مناسب است‌.

بلندی با تاکید بر ضرورت دوره های پودمانی برای دانشجویان کارشناسی گفت: تحصیل همزمان در دانشگاه نظری و علمی کاربردی را تصویب کردیم، ولی هنوز اجرایی نشده است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ۱۲۵ برنامه جدید آموزشی تصویب کردیم. نمایندگان مراکز علمی کاربردی در هر استانی داریم که نظارت کیفی را به نظارت تضمین کیفیت، تبدل کردیم. زیرساخت‌های سخت افزاری برای نظارت و حضور دانشجویان در کلاس ها و در محل آموزش ها در صنایع داریم همچنین زیرساخت نرم افزاری را طراحی کرده ایم که تا پایان سال کامل اجرایی می شود.

وی بار دیگر بر نظام صلاحیت حرفه ای تاکید کرد و گفت: باید یا استقرار نظام صلاحیت حرفه ای بر نظام اجرایی کشور تاثیرگذاری کنیم. همه افرادی که خدمات فنی و کاربردی ارایه می دهند، باید بر اساس این نظام رده بندی شوند و اگر بر آن تاکید کنیم، همه برای دریافت آن تلاش می کنند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی گفت: برای شروع، داشتن صلاحیت حرفه ای برای کارکنان دانشگاه جامع ضروری شده است و هر کس هر جایی کار کند باید صلاحیت حرفه ای داشته باشد.

وی با تصریح بر تنوع بخشی به فعالیت های فرهنگی در دانشگاه علمی کاربردی گفت: دروس معارف و آموزش فقه باید، فقه کاربردی باشد.

بلندی در مورد تعداد کدرشته‌محل‌هایی که از دفترچه حذف شده است نیز توضیح داد: امسال ۳ هزار و ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه حذف شد و ۸۵۰ کدرشته محل جدید به وجود آوردیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha