تلاش دولت آمریکا برای گره زدن حمایت از اسرائیل به تداوم پشتیبانی از کی‌یف

تهران- ایرنا- در پی تاکید آمریکا بر حمایت همه جانبه از اسرائیل، گزارش‌ها حاکی است کاخ سفید به دنبال منوط دانستن پشتیبانی از صهیونیست‌ها به تداوم ارائه کمک‌ها به اوکراین است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، تارنمای شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز نوشت: به گفته یک مقام دولت آمریکا و دو قانونگذار جمهوریخواه طرفدار اوکراین، دولت جو بایدن و برخی چهره های کلیدی کنگره در حال بحث بر سر این هستند که آیا کمک به اسرائیل را می توان با پرداخت بودجه بیشتر به اوکراین ارتباط داد.

بر اساس این گزارش، نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه کنگره که حامی کمک به اوکراین هستند، این رویکرد را به‌عنوان راه حلی برای تداوم تامین مالی کی‌یف باوجود مخالفت برخی چهره های جمهوری خواه پیشنهاد داده اند.

بحث بر سر این موضوع به دنبال مخالفت گروهی از محافظه کاران مجلس نمایندگان با ادامه حمایت از اوکراین صورت می گیرد؛ مخالفانی که معتقد هستند به جای تامین مالی کی‌یف، کاخ سفید باید به اولویت های داخلی بپردازد.

این مقام دولت بایدن در ادامه افزود: کاخ سفید به صورت پنهانی در حال ارزیابی امکان ارتباط دادن کمک به اسرائیل و اوکراین در میانه مخالفت برخی نمایندگان است.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا دیروز دوشنبه در این خصوص گفت: «هر دو [اسرائیل و اوکراین] مهم هستند و ما به لحاظ اقتصادی آنقدر بزرگ هستیم که بتوانیم از هر دو پشتیبانی کنیم».

مقام دولت بایدن در عین حال تاکید کرد که هنوز زمان دقیق اجرای چنین راهبردی مشخص نیست، اما کنگره تا ماه نوامبر (آبان) برای تصویب بودجه فدرال مهلت دارد.

درحالیکه دولت بایدن در پی حمله حماس به رژیم صهیونیستی به سرعت کمک های نظامی گسترده ای به اسرائیل ارسال کرده، کاخ سفید همچنان از کنگره انتظار دارد که برای ارسال کمک های بیشتر وارد عمل شود.

گمانه زنی ها درخصوص گره زدن کمک ها به اسرائیل به حمایت از اوکراین در حالی است که لایحه کوتاه مدت مخارج دولتT ماه گذشته میلادی و در پی کشمکش فراوان میان کاخ سفید و مجلس نمایندگان برای جلوگیری از تعطیلی دولت به تصویب رسید، اما در آن هیچ اشاره ای به حمایت از اوکراین نشد.

کوین مک کارتی رئیس پیشین مجلس نمایندگان نیز به دلیل توافق با دموکرات ها بر سر تصویب این لایحه موقت برای جلوگیری از تعطیلی دولت از سمت خود برکنار شد.

رو کانا نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا و عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان درخصوص حمایت از اسرائیل همگام با اوکراین در گفت‌وگو با ان بی سی نیوز افزود: «من از ارائه منابع مورد نیاز اسرائیل برای دفاع در برابر حملات و همچنین کمک به اوکراین در این لحظه حساس حمایت می کنم».

اما در این میان مخالفت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان با ادامه کمک به اوکراین در ماه های اخیر شدت بیشتری یافته است. به گونه ای که ماه گذشته میلادی (شهریور) ۹۳ جمهوری خواه از اصلاحیه لایحه بودجه نظامی پیشنهادی توسط مت گائتز عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان برای جلوگیری از هرگونه کمک نظامی به اوکراین رای مثبت دادند. در حالیکه در ماه ژوئیه (تیرماه) ۷۰ جمهوری خواه از توقف کمک ها به اوکراین حمایت کرده بودند.

میچ مک کانل رهبر اقلیت جمهوری خواه مجلس سنا و از حامیان صریح اوکراین و اسرائیل دیروز دوشنبه در مقاله ای برای روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: «همانطور که در اوکراین دیدیم، نبود اقدام قاطع می‌تواند به طولانی تر شدن جنگ منجر شود و هزینه ها را بیشتر کند». وی در عین حال نیاز اسرائیل را در جنگ کنونی با نیروهای مقاومت حماس، متفاوت از اوکراین دانست.

یک مقام آمریکایی دیگر نیز گفت که کاخ سفید معتقد است حمایت آن از اسرائیل هیچ تاثیری بر توان آن در حمایت از اوکراین ندارد. اما واشنگتن در هرصورت مجبور است ذخایر تسلیحاتی اسرائیل را در کوتاه مدت پر کند.

این مقام افزود: یکی از نگرانی های موجود در آمریکا این است که اسرائیل و اوکراین سیستم‌های دفاع هوایی متفاوت با قابلیت‌های متفاوت دارند، بنابراین حمایت نظامی از آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha