۱۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85255151
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیوزویک: نیروهای اسرائیل آسیب‌پذیر و حمله آنها به غزه پرهزینه است

تهران- ایرنا- هفته‌نامه آمریکایی به روایت آسیب‌پذیری نیروهای رژیم صهیونیستی در هر گونه حمله زمینی احتمالی به غزه پرداخته و آن را اقدامی مخاطره آمیز و پرهزینه برای ارتش این رژیم توصیف کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای نیوزویک نوشت، در حالی که رژیم صهیونیستی از زمان جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶، بدترین حملات را در خاک خود بدست نیروهای حماس و جهاد اسلامی تجربه می کند، همه منتظرند ببینند اقدامات بعدی کابینه صهیونیستی چیست.

نیروهای هوایی رژیم صهیونیستی تاکنون حملات هوایی را در عرض چند روز علیه اهدافی در نوار غزه، انجام داده اند و یوآو گالانت وزیر جنگ این رژیم دستور «محاصره کامل» اراضی فلسطینی، قطع برق و تامین غذا و آب را صادر کرده است.

نتانیاهو، این حملات را آغازی برای حملات گسترده تر علیه حماس عنوان کرده و ویدئوهای منتشر شده در رسانه های اجتماعی، استقرار تجهیزات نظامی گسترده رژیم صهیونیستی را در مرز با غزه نشان می دهد. حدود ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره بعد از اعلام جنگ علیه حماس فراخوانده شدند و نیروی هوایی اسرائیل، حملات گسترده ای را علیه غزه ترتیب داده است.

در حالی که تل آویو درباره طرح های آینده خود سکوت کرده، بسیج سریع نیروهای ذخیره گمانه زنی ها را درباره آمادگی برای حمله زمینی گسترده به غزه برانگیخته است.

ریچارد کمپ افسر بازنشسته ارتش انگلیس که همچنین فرماندهی یک گردان نظامی در جنگ در افغانستان را برعهده داشت، به نیوزویک گفت: فکر نمی‌کنم این یک نتیجه‌گیری از پیش تعیین شده باشد. آنچه او [نتانیاهو] می گوید و آنچه در واقعیت اتفاق می افتد ممکن است دو چیز متفاوت باشد.

دانیل بایمن کارشناس ارشد مرکز مطالعات راهبرد و بین المللی، به تارنمای آمریکایی ووکس گفت: نتانیاهو [همیشه] در مورد استفاده گسترده از نیروی نظامی بسیار محتاط بوده است. اما ممکن است در شرایط فعلی، محتاط بودن دشوار باشد.

نیویوزیک نوشت: کارشناسان هشدار داده اند که حمله زمینی نیروهای اسرائیلی به غزه می تواند هم برای نیروهای اسرائیلی و هم برای غیرنظامیانی که در غزه زندگی می کنند هزینه بر باشد.

رژیم صهیونیستی پیشتر نیز غزه را از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۵ اشغال کرده بود و در سال ۲۰۱۴ نیز به این اراضی تجاوز کرد.

به گفته ریچارد کمپ افسر بازنشسته انگلیسی، تصمیم مجدد به تجاوز به غزه برای نیروهای اسرائیلی بسیار خطرناک و پرهزینه خواهد بود. به نظر می رسد حمله ای که علیه تل آویو انجام شد ماه ها برنامه ریزی شده بود و بخشی از این برنامه ریزی، آمادگی برای واکنش اسرائیل بوده است. کل منطقه با تله های انفجاری، مین، مواضع تک تیراندازها، کمین ها، تونل های حمله پوشانده شده است.

وی افزود، نیروهای صهیونیستی برای چنین عملیاتی آموزش دیده اند اما مهم نیست که چقدر آموزش دیده باشند، این عملیات مخاطره آمیز است.

این فرمانده سابق گفت: در حالی که در حملات هوایی فشار چندانی وجود ندارد، درحملات زمینی نیروها برای اقدام سریع تحت فشار قرار دارند زیرا مساله فقط کشتن دشمن نیست، بلکه سربازان شما هم نباید کشته شوند.

براساس برآوردهای سازمان ملل، زمانی که رژیم صهیونیستی آخرین بار نیروی زمینی خود را به غزه اعزام کرد، این جنگ جان حدود یک هزار و ۵۰۰ غیرنظامی را گرفت. تاکنون حدود یک هزار و ۶۰۰ نفر از هر دو طرف در خشونت های اخیر کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شده اند. اقدام نظامی رژیم صهیونیستی در خارج از مرزهای ادعایی فعلا به حملات هوایی محدود شده است.

کمپ گفت: احتمال تلفات غیرنظامیان در یک عملیات زمینی بسیار بیشتر است. من فکر می کنم هر قدر هم که برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان تلاش کنید، وقتی مناطق پرجمعیت زیادی وجود دارد و دشمنی که در میان جمعیت غیرنظامی در حال عملیات است، موفق نخواهد شد. آنها عمداً از جمعیت غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

نیوزویک افزود: افزایش شمار تلفات غیرنظامی به طور اجتناب ناپذیری خشم عمومی را بر خواهد انگیخت و می تواند فشارهای سیاسی یر اسرائیل را برای متوقف کردن هر گونه حمله زمینی احتمالی افزایش دهد.

در غزه فقط جان فلسطینی ها به خطر نمی افتد بلکه حدود ۱۵۰ اسیر صهیونیستی نیز در خطر هستند. مقامات حماس تهدید کرده اند که در صورت حمله هوایی بدون هشدار قبلی، یکی از آنها را خواهد کشت.

نیوزویک در پایان نوشت: حماس، از طریق شاخه سیاسی خود از سال ۲۰۰۶، پس از خروج نیروهای صهیونیستی حاکم واقعی غزه بوده است. حتی اگر اسرائیل بتواند با عملیاتی این گروه را برچیند ارتش با چالش حفظ نظم در منطقه‌ای مواجه است که ساکنان محلی آن بشدت با رژیم صهیونیستی مخالف هستند.

افسر بازنشسته انگلیس در این زمینه گفت: من فکر می کنم چیزی به عنوان راهبرد خروج وجود داشته باشد. عقب نشینی از غزه می تواند زمانی رخ دهد که نیروهای اسرائیلی به این باور برسند که توانایی حماس برای جنگ و مقاومت آن شکسته شده است اما درگیری های قبلی نشان داده که حماس هرگز اراده خود برای مقاومت را از دست نداده است.

وی افزود: در شرایط خلا قدرت ناشی از عدم حضور نیروهای حماس، تنها گزینه آنچنان که در گذشته هم رخ داده است، حفظ حضور دائمی نیروهای نظامی اسرائیل در غزه خواهد بود، اما این گزینه براحتی محقق نمی شود. بعلاوه هر گونه حمله زمینی به غزه می تواند دامنه درگیری را به چند جبهه سوق دهد و منابع نظامی را از هر گونه حمله به حماس دور کند.

به نوشته نیووزیک، حزب الله، قبلاً حملات توپخانه‌ای به شمال تل آویو انجام داده است، در حالی که گزارش شده که رئیس سازمان بدر، تهدید کرده در صورت مداخله نیروهای آمریکایی در این جنگ و حمایت از رژیم صهیونیستی، حمله خواهد کرد. از سوی دیگر پنتاگون، به ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد آر فورد دستور ورود به شرق مدیترانه را داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha