۱۰ هزار تخت اضافه برای ساماندهی معتادان متجاهر تهران نیاز است

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: برای ایجاد یک ظرفیت در کلانشهر تهران برای ساماندهی معتادان متجاهر باید ۱۰ هزار تخت فراهم می‌شد که هماهنگی‌های آن در قرارگاه اجتماعی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید احمد احمدی در سومین اجلاسیه مجمع روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها با تاکید بر اهمیت شهردار تهران به مسائل فرهنگی و اجتماعی اظهار کرد: قرارگاه اجتماعی به عنوان قرارگاه همدلی با دستور شهردار تهران تشکیل شد و به عنوان یک قرارگاه موفق توانست برنامه‌های خوبی را برگزار کند.

۴۵۱ مصوبه در قرارگاه اجتماعی

وی با بیان اینکه قرارگاه اجتماعی با حضور تمام دستگاه‌های متولی در تهران ۳۷ جلسه را برگزار کرد، یادآور شد: خروجی این قرارگاه اجتماعی ۴۵۱ مصوبه است و این مصوبات همان مواردی است که از ۶ ماه تا چند سال زمین‌گیر شده بود.

به گفته وی، ۸۲ درصد مصوبات قرارگاه، انجام شده و بر اساس تحلیل آماری گذشته می‌توان اعلام کرد که قرارگاه اجتماعی از بابت پیگیری امور بر زمین مانده، موفق بوده است.

احمدی‌صدر با اشاره به جمع‌آوری پاتوق‌های تجمع معتادان متجاهر افزود: از سویی دیگر معتادانی روی زمین بودند که هیچ دستگاه و نهادی ساماندهی آنها را نمی‌پذیرفت، آنها معتادان دارای بیماری و یا در سنین زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال بودند؛ آنها به عنوان بیماران عفونی در خیابان‌ها محکوم به مرگ بودند ولی با نگاه شهردار تهران برای اولین بار ساماندهی شدند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه نگهداری این افراد هزینه‌های سنگینی دارد، یادآور شد: تعداد فوتی‌ها (افراد بی خانمان و کارتن خواب) در فصل سرد سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به صفر رسید که آمار قابل توجهی است.

۱۰ هزار تخت اضافه برای ساماندهی معتادان متجاهر تهران نیاز است

برنامه‌ریزی برای آموزش تخصصی و ورود به بازار کار

وی ادامه داد: معتادان متجاهری که از سراسر کشور جمع‌آوری می‌شوند، سم‌زدایی شده و به خیابان‌ها بر می‌گردند البته این افراد به امید اینکه به مصرف مجدد باز می‌گردند دوران ۶ ماهه‌ای را که به زندان‌ها منتقل می‌شوند، تحمل می‌کنند.

احمدی‌صدر با اشاره به پیش بینی ۹ گام برای ساماندهی معتادان متجاهر از جمله سم‌زدایی به عنوان گام اول اظهار کرد: بازیابی هویت یکی دیگر از اقدامات مورد توجه بود و بسیار تاکید داریم که این افراد به اصالت خود بازگردند و پس از ترک اعتیاد بتوانند به خود توجه کنند.

وی با بیان اینکه این موضوع اصل اخلاق‌مدارانه است که در مراکز به آن توجه نمی‌شد، گفت: معنویت افزایی گام بعدی اقدامات برای ساماندهی معتادان متجاهر است؛ در جلسات متعددی که برگزار کردیم اتصال به منبع لایزال الهی مورد توجه قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به مهارت‌آموزی به عنوان گام پنجم اضافه کرد: با مراکز فنی وحرفه‌ای هماهنگی‌هایی انجام شده تا مهارت‌آموزی به نتیجه برسد؛ همچنین در گام ششم آموزش حرفه تخصصی را در دستور کار قرار دادیم تا به بازار کار وارد شوند.

وی یادآور شد: اشتغال درآمدزاد گام هفتم اقدامات است تا صیانت پس از خروج را شاهد باشیم؛ هفته آینده اولین گروه از افراد شامل ۲۰۰ نفر به یک مجموعه تخصصی تولید قطعات خودرو وارد کار می‌شوند.

۱۰ هزار تخت اضافه برای ساماندهی معتادان متجاهر تهران نیاز است

وجود ۲۰ هزار هیات و سازمان مردم‌نهاد در تهران

احمدی‌صدر با بیان اینکه معرفی به هیات‌های مذهبی و سمن‌ها برای صیانت از خانواده‌های این افراد گام بعدی ساماندهی معتادان است، اظهار کرد: نهمین گام اقدامات نیز توجه به افراد نجات یافته و رها نکردن آنهاست.

به گفته وی، ۱۰ هزار هیات و ۱۰ هزار سازمان مردم‌نهاد در تهران وجود دارد که می‌توانند به این افراد و خانواده آنها توجه کنند.

وی تاکید کرد: نباید ارتباطات با این افراد قطع شود و وضعیت اشتغال آنها با همکاری مردم مورد رصد قرار بگیرد؛ این مدل برنامه‌ریزی شده است که در تهران در پیش گرفته‌ایم و آن را دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ساماندهی کودکان کار و خیابان افزود: استعدادیابی و توانمندسازی از اولین گام‌های این سازمان به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: در تهران ۳۲ مرحله جمع‌آوری کودکان کار انجام شده ولی امروز شاهد افزایش تعداد این کودکان نسبت به پنج سال قبل هستیم.

احمدی‌صدر با اشاره به انجام برنامه ریزی‌ها در کوتاه‌مدت برای ساماندهی این کودکان افزود: اولین مرکز استعدادیابی کودکان در تهران تشکیل شده و کودکان در این حوزه مورد توجه قرار گرفته اند؛ همچنین ۳۴ مدرسه برای کودکان کار راه‌اندازی شده است.

۱۰ هزار تخت اضافه برای ساماندهی معتادان متجاهر تهران نیاز است

تحصیل بیش از هفت هزار کودک کار در مدارس

وی با اعلام خبر تحصیل بیش از هفت هزار کودک کار در مدارس گفت: مسایل تربیتی، مذهبی و فرهنگی در این مدارس به آنها آموزش داده می‌شود؛ همچنین اقدامات سلبی و جمع‌آوری سرشبکه‌های کودکان کار با جدیت دنبال و هشدار میدانی به کودکان کار نیز در همین راستا انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به انجام استعدادیابی کودکان در بخش ایجابی اضافه کرد: به دنبال تخصصی کردن مدارس کودکان کار هستیم و با در نظر گرفتن تمام امکانات شهرداری برای کودکان کار مدرسینی از دانشگاه‌ها و مدارس دعوت شدند که به این افراد آموزش دهند؛ از سویی دیگر خانواده‌های این کودکان نیز مورد توجه قرار می‌گیرند.

احمدی‌صدر با اشاره به درنظر گرفتن سه طرح پیشنهادی کارآفرینی برای آسیب‌دیدگان اجتماعی و افراد در معرض آسیب ادامه داد: در همین راستا امروز بیش از ۸۰۰ نفر کارآفرین آموزش دیده‌ و ۶۰۰ مرکز در تهران به تولید می‌پردازند.

به گفته وی، همه کلانشهرهای کشور به سامانه ۱۳۷ متصل شده‌اند تا از ظرفیت‌های مشاوره کسب و کار، مشاغل خانگی، بازاریابی و فروش محصولات یکدیگر استفاده کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح «کریمه» برای زنان سرپرست خانوار و آسیب دیدگان اجتماعی تاکید کرد: طرح‌ها و پیشنهاداتی که در کلانشهر تهران آزموده شده و رو به جلو رفته است، بنابراین می‌تواند از ظرفیت نخبگان کلانشهرها نیز برای توسعه شهر بهره‌مند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha