روزانه بیش از یک هزار زایر از مرز خسروی تردد می کنند

قصرشیرین- ایرنا- سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت:مرز رسمی خسروی با زیرساخت های بسیار مناسب هم اکنون برای عزیمت به عتبات عالیات عراق باز است و روزانه بیش از یک هزار زائر از این گذرگاه تردد می کنند.

«محمد نجفی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه ادارات مستقر در این مرز در هر ساعتی آماده ارائه خدمات به زائران هستند ضمن اینکه هیچ محدودیتی برای ورود خروج زائران به صورت انفرادی و کاروانی در این مرز وجود ندارد.

وی اظهار کرد: توسعه زیرساخت های مرز خسروی در اربعین امسال در دستور کار قرار گرفت که احداث و نصب ۱۲ هزار متر سایبان با جت فن و مه پاش، افزایش گیت های پذیرش زائران در ۲ مرز خسروی و منذریه، افزایش امکانات رفاهی و بهداشتی با احداث سرویس های بهداشتی و توسعه و تجهیز پایانه خسروی و همچنین آسفالت راه های منتهی به مرز و ۲ بانده شدن لاین های رفت و برگشت جاده های کرمانشاه تا مرزخسروی تنها بخشی از اقدام های صورت گرفته است.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: امنیت کامل در مسیر منذریه تا شهرهای زیارتی کشور عراق نیز برقرار است و زائران می توانند با خیالی آسوده این مسیر را که نزدیکترین مرز با بغداد و کربلای معلی است انتخاب کنند ضمن اینکه در پذیرش زائران و مسافران از سوی ۲ طرف جمهوری اسلامی ایران و عراق هیچ محدودیتی وجود ندارد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه گفت: مرز رسمی خسروی به عنوان دروازه اصلی و قدیمی عزیمت به کربلا و عتبات عالیات زیرساخت های بسیار مطلوبی برای تردد زائران دارد که می تواند گزینه بسیار مناسبی برای تردد زائران به مکان‌های مقدس و زیارتی کشور عراق باشد.

نجفی ادامه داد: در اربعین امسال ما شاهد رکورد زنی مرز خسروی بودیم و در مجموع بیش از یک میلیون زائر اربعین از این گذرگاه رسمی تردد کردند و به طور یقین در سال آینده شاهد افزایش تعداد زائران از این مرز خواهیم بود.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha