معاون قوه قضائیه: تورم عناوین مجرمانه، حجم پرونده‌های قضایی را افزایش داده است

یزد- ایرنا- معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی با توجه به مسائل اقتصادی و تحریم‌ها و در برخی موارد سوء مدیریت‌ها، افزایش یافته است، گفت: تورم عناوین مجرمانه، چالش دستگاه قضایی است که حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا را افزایش داده است.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی دفتر امام جمعه یزد، " اصغر جهانگیر " در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد افزود: به دنبال روش‌های جدید برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بوده‌ایم و در این راستا در بخش قانونگذاری و اجرا اقداماتی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ عنوان مجرمانه داریم و با تورم عناوین مجرمانه مواجه هستیم افزود: این امر سبب شده تا سیلی از پرونده‌ها وارد دستگاه قضایی شود که برای پیشگیری از آن همه باید همکاری کنند.

این مسئول اظهار کرد: این حجم از پرونده‌ها از میزان دقت به رسیدگی می‌کاهد همچنین اطاله دادرسی را به دنبال دارد که به دنبال رفع این مشکل هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد نیز در این دیدار پیشنهاد تشکیل سازمان امر به معروف و نهی از منکر زیر نظر قوه قضائیه را مطرح کرد.

آیت‌الله " محمدرضا ناصری " با تشکر از اقدامات قوه قضائیه در سطح کشور ادامه داد: باید به جامعه وارد شوید و در میدان حضور داشته باشید تا با این حضور بتوانید از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و جرائم جلوگیری و آنها را در نطفه خفه کنید.

وی بیان کرد: یکی از راه‌هایی که می توان از آسیب های اجتماعی جلوگیری کرد، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است زیرا اگر مردم نسبت به برخی مسائل آگاهی لازم را داشته باشند، دچار خطا و اشتباه نمی شوند.

ناصری با بیان اینکه هر استان باید به فراخور شرایط اجتماعی خود به بحث اطلاع رسانی و پیشگیری ورود کند تا شاهد کاهش آسیب‌ها در جامعه باشیم گفت: این برنامه ها به شرط آنکه اجرایی شوند می‌تواند بسیار راهگشای مشکلات جامعه باشد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به واردات و صادرات و سودهای نامتعارفی که برخی تجار و واردکنندگان دریافت می‌کنند افزود: معتقدم قوه قضائیه باید به این موضوع ورود کند و از این اقدام جلوگیری کند زیرا در مواردی برخی کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها و برخی دیگر از تجارت‌ها، سودهای بالای ۲۰۰ درصد دریافت می‌کنند.

ناصری بیان کرد: برخی وارد کنندگان به خاطر سودهای بادآورده به دنبال تامین نیاز جامعه نیستند بلکه به دنبال وارد کردن اقلامی هستند که برای آنها سود بیشتری داشته باشد و این امر در تجارت کشور ما به عادت تبدیل شده است.

امام جمعه یزد اظهار داشت: این نگاه که سود در کجا بیشتر است، زیبنده کشور ما نیست و اگر قوه قضائیه بتواند در این حوزه به کمک دولت بیاید، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و شاهد این حجم از گرانی و تورم نخواهیم بود.

ناصری گفت: منشأ این موضوع باید پیدا شود و این خود به نوعی پیشگیری از جرم است ضمن اینکه تورم با هیچ برنامه‌ای حل نمی‌شود مگر اینکه وارد کننده و تولیدکننده به سود کم قانع باشند و سودهای نامتعارف روی اجناس خود نکشند و باید از زیاده خواهی‌ها جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha