۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۲
کد خبر: 85257956
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زمین تشنه مازندران سیراب از سخاوت آسمان +فیلم

۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۲
کد خبر: 85257956
زمین تشنه مازندران سیراب از سخاوت آسمان +فیلم

ساری-ایرنا- بارش های پاییزی اخیر در مازندران که بنا به گفته مسوولان امر نوید روزها و ماه‌های پُربارش در این استان را می دهد باعث شده تا منابع آبی استان از وضعیت تنش آبی و خشکسالی ها خارج شوند و جان دوباره بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ سدها، ‌رودخانه ها، ‌تالاب ها از جمله ذخیره گاه و منابع آبی موجود در مازندران به شمار می روند که در فصول سردسال و بارشی و زمانی که کشت محصولات آب بر انجام نمی شود بارش های باران و برف در این فصول فرصت مغتنمی برای انباشت و ذخیره این منابع از آب به شمار می رود تا در فصول کشاورزی از این ذخیره گاهها برای کشت محصولاتی همچون برنج استفاده شود.

مازندران با برخورداری از تنها ۲.۵ درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

این استان با دارا بودن ۴۶۰ هزار هکتار اراضی قطب مهم تولید محصولات کشاورزی کشور محسوب می‌شود و بزرگترین تولیدکننده ۱۷محصول کشور مانند برنج، مرکبات، گل و گیاه، کیوی، گوشت سفید، آبزی پروری و نهال زیتون است.

همچنین در خصوص منابع آبی موجود در مازندران بنا به اطلاعات موجود دست‌کم ۱۲۰ رشته رودخانه به طول حدود هفت هزار کیلومتر وجود دارد که آب این رودخانه‌ها در مسیر عبور برای رسیدن به دریای خزر با ایجاد سردهنه کشاورزی توسط کشاورزان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربری‌های دیگری مانند پرورش ماهی هم در این بین مورد توجه قرار دارد.

آب بندان یکی دیگر از منابع آبی مازندران محسوب می شود که طبق گزارش رسمی جهاد کشاورزی مازندران در این استان ۹۱۵ قطعه آب بندان به مساحت حدود ۱۸ هزار هکتار دارد. آب بندان به عنوان سازه ذخیره ساز آب کشاورزی، مختص استان های شمالی کشور است که در مازندران به آن " اندون "، در گیلان " سل " و در استان گلستان " بندسار " می گویند. تامین آب زراعی، جمع آوری آب های زهکش، مخازن سیل گیر، پرورش ماهی و گردشگری از جمله قابلیت های آب بندان ها در مازندران است.

بارش های پاییزی در مازندران علاوه بر پر کردن منابع و افزایش ذخایر آبی، شادابی و طراوت خاصی به رویش های جنگلی و مرتعی آن بخشیده است. بارش باران ضمن اینکه گرد ناشی از خشکسالی و کم بارشی را از چهره گونه‌های گیاهی استان می شوید برای شهروندان این استان تصاویر زیبای طبیعی را ایجاد کرده است.

زمین تشنه مازندران سیراب از سخاوت آسمان +فیلم

سازمان هواشناسی کشور نیز اعلام کرد : در بارندگی های ۲ روز اخیر تمرکز بارش‌ها مربوط به استان‌های شمال کشور به‌ویژه استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بوده است، به‌طوری‌که مجموع بارش های سامانه در هشت ایستگاه هواشناسی گیلان بین ۱۰۰ تا ۲۱۰ میلی متر گزارش شده است.

همچنین بارش‌های حدود ۹۰ ایستگاه هواشناسی کشور در ۲۴ ساعت منتهی به صبح جمعه ۲۱ مهرماه بین پنج تا ۱۵۳ میلی متر بوده است. این بارش‌ها در برخی مناطق منجر به سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر شد.

بنا به آخرین داده های آماری از سوی شرکت آب منطقه ای مازندران، ‌بارش های پاییزی باعث شده تا منابع آبی این استان سیراب شوند و ذخیره آبی از وضعیت شکننده تنش آبی و خشکسالی تا حدودی رها شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: بارندگی‌های اواسط مهر ماه حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سه سد گلورد، آیت‌الله صالحی مازندرانی و شهید رجایی کرد.

حیدر داوودیان افزود: از ثبت میانگین ۳۲ میلیمتر بارش روزهای ۱۴ و ۱۵ مهرماه در مازندران خبر داد و گفت:با آغاز بارش‌ها آورد رودخانه‌های استان افزایش قابل توجهی یافت و در مخازن سدهای آیت‌الله صالحی مازندران، شهید رجایی و گلورد حجم خوبی از آب ذخیره سازی شد.

زمین تشنه مازندران سیراب از سخاوت آسمان +فیلم

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب‌های سطحی و بقیه آب‌های زیرزمینی است.

به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب در بخش آب‌های سطحی و یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می‌شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می‌ریزد.

تاکنون ۲ سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت ۳۲۴ میلون مترمکعب و ۸۰۰ قطعه آببندان با ظرفیت ۳۵۰ میلیون متر مکعب در مازندران ایجاد شد که مهار آب‌های سطحی توسط سدها کمتر از ۱۱ درصد است.

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری –اول مهر- تاکنون طی ۱۵ روز میانگین بارندگی مازندران ۴۲.۳ میلیمتر بود که ۳۲ میلیمتر از این میانگین مربوط به بارش‌های ۱۳ و ۱۴ مهر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازنداران یادآورشد: آمارها نشان می‌دهد که میانگین بارندگی‌های استان در این ۱۵ روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۷ درصد و نسبت به مدت مشابه درازمدت ۱۵ درصد افزایش یافته است.

داوودیان خاطرنشان کرد: میزان آبی که طی این ۲ روز وارد مخزن سد آیت‌الله صالحی مازندرانی شد ۵.۵ میلیون متر مکعب بود. ضمن اینکه بیش از ۲ میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سد شهید رجایی و حدود سه میلیون متر مکعب آب وارد مخزن مخزن سد گلورد شد.

وی همچنین گفت: علاوه بر مقدار آبی که وارد سه سد بزرگ استان شد، در برخی آب‌بندان‌های استان نیز شاهد افزایش حجم ذخیره آب هستیم. برای نمونه در شهرستان ساری طبق آمارهای ثبت شده، حدود چهار میلیون متر مکعب آب توسط سد انحرافی تجن وارد آب‌بندان‌های منطقه شد.

زمین تشنه مازندران سیراب از سخاوت آسمان +فیلم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha