چالش مدیریت مصرف گاز در ادارات دولتی مازندران؛ راهکار چیست؟

نوشهر- ایرنا- ضرورت دوگانه سوز کردن سامانه های گرمایشی ادارات، نهادهای دولتی و غیردولتی با هدف پیشگیری از قطعی گاز و گذر از فصول سرما به تاکید مسوولان امر از هم اکنون امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

به گزارش ایرنا، برنامه ریزی و مدیریت در مصرف گاز برای گذر از فصول سرما به ویژه زمستان، موضوعی که هر سال در دستورکار مسوولان به ویژه استانداری مازندران قرار دارد اما این مهم امسال با توجه به پیش بینی های هواشناسی که زمستان سردی را در پیش داریم، بیشتر باید توجه شود.

سال گذشته برابر بخشنامه شرکت گاز ملی ایران و دستور استاندار مازندران تمامی دستگاه های اجرایی، بانک ها، نهادهای عمومی غیر دولتی ملزم و موظف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی به ویژه گاز نسبت به سال ۱۴۰۰ در طول ساعات کاری روزانه شدند.

شهرستان گردشگر پذیر نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران علاوه بر جمعیت افزون بر میلیونی بومی در همه ایام سال پذیرای میلیون ها مسافر است که به گفته مسوولان منطقه بخش قابل توجهی از مسافران و گردشگران در این مناطق یک واحد مسکونی دارند.

به تاکید مسوولان همه واحدهای تولیدی، مرغداری ها و بیمارستان ها و ادارات دولتی و غیر دولتی باید به سامانه سوخت دوم مجهز باشند در غیر این صورت در زمان افت فشار گاز، متحمل خسارت خواهند شد.

کارشناسان بر لزوم مدیریت مصرف گاز طبیعی در فصل سرد با توجه به برخورداری ۹۷.۵ درصدی جمعیت استان مازندران از گاز طبیعی تاکید کردند و می گویند ضریب برخورداری جمعیت شهری مازندران از گاز طبیعی ۹۹.۵ درصد و جمعیت روستایی ۹۴.۵درصد است.

طبق آمار از سه هزار و ۶۱۳ روستای مازندران تا کنون سه هزار روستا گازرسانی شده و عملیات گازرسانی به تعدادی دیگر روستا نیز در دست اجرا است. شرکت گاز استان مازندران یک میلیون و ۷۵۰ هزار خانوار در بخش های خانگی، تجاری و صنعتی را زیر پوشش دارد که بخشی از این شمار در غرب مازندران هستند.

سرپرست بهره برداری شرکت گاز غرب مازندران، از هم اکنون نسبت به دوگانه سوز کردن سامانه های گرمایشی ادارات، نهادهای دولتی و غیر دولتی برای پیشگیری از قطعی گاز و گذر از فصول سرما تاکید کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران دی ماه سال گذشته بود که در گزارش رسانه ای به مسوولان این دستگاه ها و ادارات هشدار داد که ادارات پرمصرف اجرایی و خدماتی در صورتی به هشدارها و تذکرات کتبی نسبت به رعایت مصرف بهینه گاز چشم پوشی کنند با تداوم این وضعیت افزون بر آنکه نام این ادارات به مردم اطلاع رسانی می شود همچنین نسبت به قطعی گاز و برق آن ها هم اقدام خواهد شد.

چالش مدیریت مصرف گاز در ادارات دولتی مازندران؛ راهکار چیست؟

برابر گزارش استانداری مازندران، دربازه زمانی ماه های آذر و دی ماه سال گذشته حدود ۵۳۰ دستگاه دولتی در استان هشدار قطع گاز دریافت کردند که از این شمار ۱۸۰ مورد به علت کم توجهی و تکرار مصرف بی رویه گاز، گازشان قطع شد.

هژبر جوادی سرپرست بهره برداری شرکت گاز غرب مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : براساس پیش بینی های هواشناسی زمستان سخت و طاقت فرسایی در پیش است و از آنجایی که مازندران در انتهای مصرف گاز خطه شمال قرار گرفته بنابراین همزمان با برودت هوا و افزایش مصرف گاز افت فشار و قطعی گاز در نقاطی از استان به ویژه شرق مازندران محتمل است.

وی اظهار کرد : تجربه سال های گذشته نشان داد شهرستان های آمل، بابل و فریدونکنار همزمان با افت فشار گاز به علت مصرف بالا بیشتر در معرض تهدید قطعی گاز قرار دارند، بنابراین از اکنون باید پیش بینی های لازم برای مدیریت این موضوع اتخاذ شود.

این مقام مسوول بیان داشت : امروز آمارها و گزارش های شرکت گاز هم گویای آن است که میزان تولید و مصرف گاز در یک ناترازی به میزان منفی ۲۰۰ میلیون مترمکعب قرار گرفته و برای آنکه دولت بتواند از قطعی گاز خانگی در زمان اوج مصرف فصول سرمای شدید جلوگیری کند راهی دوگانه سوز کردن سامانه گرمایشی با همراهی مسوولان ادارات، دستگاه های اجرایی و نهادهای غیر دولتی ندارد.

برابر آمار رسمی، در شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، کلاردشت، تنکابن و رامسر نزدیک به ۷۰۰ هزار مشترک گاز زیرپوشش شرکت بهره برداری گاز غرب مازندران قرار دارد که بیش از ۹۰۰ مشترک از این تعداد شامل ادارات دولتی و غیر دولتی هستند.

چالش مدیریت مصرف گاز در ادارات دولتی مازندران؛ راهکار چیست؟

سرپرست بهره برداری شرکت گاز غرب مازندران گفت : اگرچه از گذشته هم به اشکال مختلف به مسوولان این ادارات و نهادها نسبت به دوگانه سوز کردن سامانه گرمایشی مکان فعالیتشان اطلاع رسانی شده اما متاسفانه بازها گزارش رسیده همچنان شمار زیادی از این ادارات و نهادها نسبت به این مهم توجهی نکرده و کماکان در زمان اوج مصرف از گاز استفاده می کنند.

جوادی با اظهار بی اطلاعی آمار ادارات فاقد سامانه گرمایشی دوگانه سوز در این خطه غربی استان، افزود : دولت برای برون رفت از این بحران راهی جز دوگانه سوز کردن انرژی ادارات ندارد و نکته دیگر آنکه آن گروه از مدرسه ها و یا اداراتی هم که واحد سرایداری یا خانه سازمانی دارند از هم اکنون باید کنتور مجوز برای این واحدها دریافت کنند به دلیل آنکه امکان دارد برای تامین گاز خانگی اقدام اقدام به قطعی گاز سایر مشترکان هم شود.

این مسوول با اشاره به آنکه دولت برای اعمال برابری نرخ گاز بها با سایر حامل های انرژی از ۲ سال گذشته اقدام به افزایش نرخ تصاعدی مصرف گاز کرده است، از مشترکان به ویژه مشترکان خانگی خواست تا سامانه گرمایشی خود را به تجهیزات نوین کم مصرف مجهز کنند.

جوادی خاطرنشان کرد : هم اینک مصارف خانگی برابر آمارها در پله ۱۲ تا ۱۴ قرار گرفته به عبارتی هر متر مکعبی در شرایط تصاعدی حدود ۶۰ هزار ریال شده است و بنابراین مردم برای آنکه نرخ گاز بهای تصاعدی در فیش های گاز آن ها ثبت نشود راهی جز استفاده از وسایل گاز سوز جدید کم مصرف ندارند.

شرکت بهره برداری گاز غرب مازندران در شهرستان نوشهر مستقر است.

چالش مدیریت مصرف گاز در ادارات دولتی مازندران؛ راهکار چیست؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha