۳۰۰ هزار هکتار اراضی دیم گلستان زیر پوشش طرح جهش تولید قرار دارد

گنبدکاووس- ایرنا- ناظر فنی طرح جهش تولید در دیم‌زارهای گلستان از برنامه کشت برخی محصولات زراعی در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم این استان در قالب طرح ملی جهش تولید خبر داد و گفت: برای رونق این نوع کشت حمایت‌های لازم از بهره‌برداران انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آرمین اکبری‌نیا روز یکشنبه در مراسم آغاز کاشت دانه روغنی کلزا در اراضی دیم گنبدکاووس بیان کرد: طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارهای گلستان با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ه) از سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ در ۲۰ هزار هکتار آغاز شد.

وی بابیان اینکه طرح جهش تولید در دیم‌زارهای گلستان برای سال زراعی جاری در سطح ۳۰۰ هزار هکتار پیش بینی شده است، افزود: در این طرح ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برخی حمایت‌ها و تسهیلات از جمله کمک به تامین کود بذرمال حاوی روی فسفر، تامین انواع بذر محصولات هدف، مشارکت در بیمه محصولات زارعی، اعطای تسهیلات یک میلیارد و ۵۰۰ هزار ریالی با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله برای خرید ادوات دنباله‌بند و بازسازی کمباین‌ها انجام می‌دهد.

دانه روغنی کلزا، کاملینا، گلرنگ، گندم، جو، نخود، عدس، گیاهان دارویی و علوفه‌ای از جمله این محصولات زراعی هستند .

اکبری‌نیا اضافه کرد: آموزش و توانمندسازی کارشناسان و بهره برداران طرح جهش تولید، بکارگیری دانش‌آموختگان و کارشناسان بیکار کشاورزی و پهنه و تامین خودرو برای نظارت کارشناسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت از دیگر حمایت‌های ستاد اجرایی در طرح جهش تولید در دیمزارهای گلستان است.

به گفته وی، افزایش عملکرد در واحد سطح با استفاده از بذور گواهی شده و استاندارد، اصلاح الگوی کشت و رعایت تناوب زراعی، معرفی ادوات الگویی جدید ویژه مناطق دیمزار و آموزش بهره برداران از مهمترین اهداف این طرح ملی است.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی گلستان هم در این مراسم یکی از اهداف توسعه کشت کلزا به شیوه کشاورزی حفاظتی یا کشت مستقیم را رعایت تناوب کشت برای غلات ذکر کرد و گفت: در این روش به سبب کشت مستقیم و کمتر شدن تردد و عملیات زراعی در زمین، مصرف سوخت و زمان کشت کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

مریم برزنونی افزود: در روش کشاورزی حفاظتی یا کشت مستقیم، علاوه بر صرفه جویی در هزینه، زمان، مصرف سوخت و استفاده بهینه از نزولات آسمانی، کمک خوبی به احیای خاک اراضی کشاورزی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته در سطح ۱۰ هزار هکتار از اراضی دیم گلستان کشاورزی مستقیم انجام شد، اضافه کرد: تلاش داریم امسال این رقم به سه برابر افزایش یابد.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس هم در این مراسم برنامه ابلاغی به این شهرستان برای کشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری را ۱۴ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این مقدار هفت هزار و ۸۰۰ هکتار آن در دیم‌زارها و بقیه در زمین‌های آبی کشت خواهد شد.

عبدالملک آرخی افزود: بهترین زمان کشت دانه روغنی کلزا در استان گلستان از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان است که امسال به توجه به شرایط جوی تا ۳۰ آبان هم می‌توان این محصول را کشت کرد.

وی بابیان اینکه کشت کلزا در گنبدکاووس از ۹ مهرماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: امسال به اندازه کافی انواع بذر و نهاده‌های مورد نیاز برای زراعت پاییزه بالاخص کلزا تامین شده و هیچ مشکلی در شهرستان نداریم.

گنبدکاووس با بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت واقع درشرق استان گلستان افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha