۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۳۵
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85553898
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی گلستان نویدبخش اما ناکافی

گنبدکاووس- ایرنا- نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی در گلستان به‌عنوان یکی از استان‌های برتر تولید محصولات کشاورزی از دهه گذشته شتاب گرفت اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد که باید مورد اهتمام مسوولان مرتبط قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، استفاده از ماشین‌آلات نو و مدرن در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی به اعتقاد کارشناسان، نقش حائز اهمیتی در جلوگیری و کاهش ضایعات و هدر رفت محصول به‌خصوص هنگام برداشت خواهد داشت.

مطابق داده‌های جهادکشاورزی گلستان، این استان ۲ میلیون نفری که ۶۶۷ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد نقش مهمی در تولیدات بخش کشاورزی از جمله ۱۵ محصول مهم و استراتژیک مانند سویا، تولید ماهیان خاویاری، کلزا، گندم، گوشت مرغ، جو، آفتابگردان، پنبه، پیله‌تر ابریشم، برنج، هلو، آلوه، خرمالو و زیتون ایفا می‌کند.

گلستان در تولید برخی از این محصولات جایگاه‌ اول تا چهارم کشور را دارد و در مجموع نیز سالانه حدود ۶ میلیون تُن انواع محصول و فراورده‌ کشاورزی شامل دام، زراعت، باغبانی، شیلات و آبزیان و جنگل و مرتع تولید و روانه بازار مصرف می‌کند که استفاده از ماشین‌آلات نو و مدرن به‌ویژه تراکتور و کمباین علاوه بر جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی، به افزایش بازده تولید و کاهش هزینه‌ها نیز کمک زیادی می‌کند.

نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی گلستان نویدبخش اما ناکافی

به اعتقاد کارشناسان، عملیات مکانیزاسیون کشاورزی، بیش از ۹۰ درصد انرژی مکانیکی و ۴۶ درصد از کل هزینه تولید را در این بخش به خود اختصاص می‌دهد بنابراین نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی و استفاده‌نکردن از ماشین‌آلات قدیمی و مستهلک می‌تواند به افزایش درآمد فعالان و بهره‌برداران این بخش از یک سو و جلوگیری از هدرفت محصول و سرمایه‌های ملی ازسوی دیگر کمک کند.

«استهلاک، افزایش مصرف سوخت، کارآیی پایین، افزایش زمان عملیات کشاورزی و هزینه‌های تولید» از مهمترین معایب استفاده از ماشین آلات قدیمی و فرسوده کشاورزی است که بیشترین ضربه را ابتدا به منابع آبی و خاکی و اقتصاد ملی و در مراحل بعدی به فعالان و بهره‌برداران این بخش زیربنایی وارد می‌کند.

وجود ۴۰ هزار دستگاه تراکتور و کمباین در گلستان

گلستان که از استان‌های برتر کشور کشاورزی به شمار می‌رود به گفته رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهادکشاورزی افزون بر ۳۷ هزار دستگاه تراکتور و سه هزار دستگاه کمباین فعال دارد.

مریم برزنونی افزود: ۶۷ درصد تراکتورها و ۳۰ درصد کمباین‌های فعال گلستان عمری کمتر از ۱۳ سال دارند که با این آمار وضعیت ماشین آلات بخش کشاورزی این استان مطلوب نیست.

وی با یادآوری شروع پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون بخش کشاورزی از سال ۹۲ در قالب خط اعتباری این بخش، اضافه کرد: از آن سال تا پایان ۱۴۰۲ در مجموع ۱۳ هزار و ۷۲۵ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد.

نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی گلستان نویدبخش اما ناکافی

برزنونی ادامه داد: با پرداخت این میزان تسهیلات و نیز سهم آورده متقاضی و همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ۱۰ هزار دستگاه تراکتور و ۷۰۰ دستگاه کمباین جدید به ماشین آلات بخش کشاورزی گلستان اضافه شد.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهادکشاورزی گلستان تصریح کرد: با اقدامات انجام شده، ضریب مکانیزاسیون ماشین آلات و ادوات بخش کشاورزی این استان از ۱.۲۶ اسب بخار درسال ۹۲ اکنون به ۳.۳۲ اسب بخار رسیده و ۳۰۰ درصد رشد داشت.

وی افزود: مطابق برنامه هفتم توسعه کشور و نیز سند پژوهش های مجلس شورای اسلامی هرسال باید هفت صدم اسب بخار به ضریب مکانیزاسیون کشاورزی اضافه شود.

برزنونی اضافه کرد: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی گلستان از میانگین کشوری بیشتر است اما برای نوسازی و بهبود وضعیت ماشین آلات کشاورزی این استان باید اهتمام بیشتری صورت گیرد.

۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال وام مکانیزاسیون کشاورزی گلستان

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهادکشاورزی گلستان همچنین از پیش بینی ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال وام بانکی درسال جاری برای پرداخت به متقاضیان نوسازی ماشین آلات این بخش شامل زراعت و باغبانی، دام و طیور، شیلات و جنگل و مراتع خبر داد.

برزنونی افزود: از مجموع تسهیلات پیش بینی شده امسال برای نوسازی، توسعه و ارتقای ضریب مکانیزاسیون ماشین آلات بخش‌ کشاورزی گلستان تاکنون ۷۲۰ میلیارد ریال معادل ۳۰ درصد تخصیص یافته است.

به گفته وی از ابتدای امسال تاکنون ۲۹۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از تسهیلات تخصیص یافته به متقاضیان پرداخت شده است.

برزنونی، کارمزد تسهیلات پیش بینی شده خط اعتباری مکانیزاسیون درسال جاری را ۲۳ درصد اعلام کرد و گفت: در سال‌های گذشته این کارمزد ۱۵ درصد بود که افزایش آن به ۲۳ درصد موجب گلایه‌ فعالان کشاورزی گلستان شده است.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: کاهش کارمزد تسهیلات نوسازی ماشین آلات و ادوات دنباله‌بند بخش کشاورزی از مطالبات کشاورزان استان است.

با این حال و با همه اقدامات انجام شده برای نوسازی، توسعه و ارتقای ضریب مکانیزاسیون ماشین آلات بخش کشاورزی گلستان، این استان شمالی همچنان نیازمند اهتمام دولت و متولیان امر برای ارتقای شاخص‌های این بخش است.

استان گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت، ۶۶۷ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و ۲۲۰ هزار خانوار بهره‌بردار بخش کشاورزی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha