۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85259713
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شیوع کرونا با شمایلی جدید در خراسان‌شمالی

۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۱
کد خبر: 85259713
سعید وحیدی
شیوع کرونا با شمایلی جدید در خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- مراجعه روزانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر افراد مشکوک با علائم کرونا و بیماری آنفولانزا به مراکز درمانی خراسان شمالی نشان از این دارد که این ویروس همچنان وجود دارد و همراه با آنفولانزا در شکل و شمایلی جدید سلامت مردم استان را هدف گرفته است.

به گزارش ایرنا، مراکز درمانی خراسان شمالی این روزها شاهد بیماران سرپایی زیادی است که با نشانه‌هایی مثل آبریزش بینی، سردرد، گرفتگی صدا، گلودرد، سرفه، تب، و بی‌حالی و اسهال و استفراغ به این مراکز مراجعه می کنند.

کافی است سری به مطب پزشکان و اورژانس بیمارستان‌ها بزنید تا شاهد مراجعات افرادی با علائم آنفولانزا و یا کرونا به این مراکز درمانی باشید.

شیوع آنفلوانزای فصلی همه ساله از آبان آغاز می‌شود، اما امسال شهروندان از سوی این ویروس غافلگیر شدند و به گفته کارشناسان سلامت بی تردید کنار گذاشتن سپر ماسک و بی تفاوتی به شیوه نامه های بهداشتی دلیل این غافلگیری زود هنگام است.

تجربه زندگی با کرونا در سال های گذشته و رعایت شیوه نامه های بهداشتی جواز حضور آنفولانزا را در بین مردم نمی داد اما با خیال اینکه کرونا تمام شده به یکباره عرصه برای حضور دوباره آنفولانزا هم فراهم شد.

کارشناسان سلامت خراسان شمالی نیز بی توجهی به شیوه های بهداشتی و ترویج باور غلط «کرونا تمام شده» را دلیل اصلی افزایش مراجعات به مراکز درمانی استان می دانند از شهروندان می خواهند همچنان پایبند به نسخه همیشگی رعایت شیوه نامه های بهداشتی و زدن ماسک باشند.

شیوع کرونا با شمایلی جدید در خراسان‌شمالی

کرونا هنوز تمام نشده

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با تاکید بر اینکه کرونا تمام نشده است، گفت: اینکه مردم فکر می کنند کرونا تمام شده، باور اشتباهی است و باید همچنان پایبند شیوه نامه های بهداشتی باشیم.

دکتر فلوریا انفرادی افزود: به باور برخی کارشناسان سوش جدید کرونا می تواند جهش یافته باشد و مردم باید همچنان نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی حساس باشند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر واکسن ها نیز بر اساس سویه های قبلی ساخته شده و با توجه به تنوع زیرسویه های جدید، به نظر نمی رسد که واکسن های موجود اثرات و کارایی بالایی داشته باشد.

انفرادی با اشاره به افزایش مراجعات به مراکز درمانی استان، اظهار کرد: بررسی بیماران مراجعه کننده در روزهای اخیر به مراکز درمانی نشان می دهد که موارد درمان به صورت سرپایی و بستری مبتلایان به بیماری های آنفولانزا و کرونا افزایش یافته است.

وی یادآور شد: هر ساله از آبان ماه موارد ابتلا به بیماری آنفولانزا مشاهده می شد اما امسال زودتر از موعد مواردی از ابتلا هم استانی ها گزارش شده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی تصریح کرد: آنفلوانزا یک بیماری واگیر است که ویروس آن باعث عفونت دستگاه تنفسی می شود و شیوع آن برخلاف کرونا ناگهانی است.

شیوع کرونا با شمایلی جدید در خراسان‌شمالی

افراد پرخطر واکسن آنفولانزا تزریق کنند

وی با بیان این که مدت زمان بیماری آنفولانزا بین یک تا دو هفته است، گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای تمام گروه‌های سنی توصیه نمی شود اما افراد پرخطر شامل زنان باردار، کودکان، سالمندان و بیماران قلبی آن را تزریق کنند.

انفرادی تصریح کرد: شهروندان می توانند با مراجعه به داروخانه ها این واکسن را تهیه و نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

وی با اشاره به علائم بیماری آنفولانزا، اظهار کرد: سرفه معمولا خشک، تب، احساس ضعف و خستگی، سردرد و بدن درد از علائم این بیماری است.

انفرادی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از ابتلا به این بیماری های پیشگیری کرد، گفت: شستن مکرر دست ها و رعایت شیوه نامه های بهداشتی از مهم ترین اقدامات پیشگیرنده در این نوع بیماری‌ها است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی تصریح کرد: در صورت ابتلا به این بیماری نیز باید از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها خودداری و به پزشک مراجعه کرد.

شیوع کرونا با شمایلی جدید در خراسان‌شمالی

آنفلوانزا یک بیماری واگیر است که ویروس آن باعث عفونت دستگاه تنفسی می‌شود. سردرد، تب، بی‌حالی، ضعف، گرفتگی بینی و سرفه از جمله علائم شایع آن است. این بیماری میان انسان و حیوان مشترک است و به طور معمول دوره آن ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد اما در موارد شدید طولانی‌تر می‌شود و ممکن است به بستری فرد بیمار منجر شود.

بیماری آنفلوانزا در ایران یک بیماری بومی و اندمیک است و هر سال مواردی از ابتلا و مرگ این بیماری در کشور ثبت می‌شود. موارد سرپایی نیز ثبت نمی‌شود اما پس از دو سال پاندمی نفس‌گیر کرونا، توجه بیشتری به این بیماری در جامعه به چشم می‌خورد.

گر چه هنوز پاندمی کرونا به پایان نرسیده است اما کاهش و افول این بیماری به خصوص در دو ماه گذشته جامعه را به سمت زندگی عادی بدون ترس از این بیماری سوق داده است.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون هفت هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

در این استان یک میلیون نفری، ۳۵۰ پزشک عمومی و ۲۵۶ پزشک متخصص فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha