«سوادکوه» در آمیخته با محرومیت، امیدوار به رفع مشکلات

ساری- ایرنا- مدیران ارشد مازندران در شانزدهمین برنامه سفرهای شهرستانی که با حضور و مدیریت استاندار مازندران برگزار می‌شود، مهم‌ترین اولویت‌های سوادکوه را در دیدار با مردم و مسئولان این شهرستان شناسایی کردند تا برای افزایش سرعت توسعه منطقه تدابیر جدی اندیشیده شود.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، مردم و مسئولان شهرستان سوادکوه در روزهای اخیر میزبان مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی مازندران و در رأس مدیران، نماینده عالی دولت در این استان بودند و مطالبات اصلی و مهم خود در زمینه‌های مختلف را به استاندار یا مدیران دستگاه‌های اجرایی که به عنوان "نماینده تام‌الاختیار استاندار" در شهرها و روستاهای این شهرستان حضور داشتند انتقال دادند.

در این سفر علاوه بر پیگیری مسائل و مشکلات شهرستان سوادکوه، جلسات متعددی نیز با محوریت موضوعات مختلف شهرستان برگزار شد که مصوباتی نیز به دنبال داشت. بررسی ساخت کارخانه شمش فولاد، آغاز عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در زیراب و کلنگ‌زنی ساختمان CCU در بیمارستان شهدای زیرا نیز از اهم برنامه‌های اجرایی این سفر بود.

همچنین در جلسه شورای اداری شهرستان نیز مدیران ارشد استان به ارائه گزارش درباره آخرین اقدامات دستگاه‌های تحت مدیریت خود و بیان مهم‌ترین چالش‌های شناسایی شده در بازدید از مناطق مختلف سوادکوه پرداختند و در نهایت نیز با حضور استاندار مصوباتی به منظور رفع مسائل و مشکلات برجسته شهرستان در نظر گرفته شد.

توانمندسازی روستاها

استاندار مازندران پس از حضور در جلسات مختلف شهرستانی، دیدار با مردم مناطق مختلف و بازدید از چند طرح عمرانی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری سوادکوه، در جمع مردم روستای "اراته‌بن" حضور یافت و با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای توانمندسازی روستاییان و ایجاد اشتغال پایدار، اظهار کرد: محرومیت‌زدایی از محوری‌ترین شعارها و سیاست‌های دولت سیزدهم است.

وی افزود: مهمترین چالش ما نبود اشتغال پایدار در روستاهاست. به همین دلیل با وجود امکانات مختلف شاهد مهاجرت افراد از این مناطق هستیم. توانمندسازی اقتصاد روستاها سیاست محوری دولت است و بر اساس این راهبرد هر روستایی در مازندران باید به مقصد گردشگری تبدیل شود.

«سوادکوه» در آمیخته با محرومیت، امیدوار به رفع مشکلات

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این‌که توسعه بافت‌های روستایی متناسب با نیاز روستا مورد تاکید است، گفت: سکونت در روستا شرط اول خدمات‌دهی برای اشتغال است. البته دولت نیز برای کمک به سکونت در روستاها پای کار است. پرداخت تسهیلات سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی با بازپرداخت ۲۰ ساله برای ساخت مسکن در روستا برای مهاجرت جوانان به روستا برنامه‌ریزی در نظر گرفته شده است.

حسینی‌پور اظهار کرد: امسال بنیاد مسکن ۱۳۵ میلیارد ریال در شهرستان سوادکوه هزینه کرد و ۷۰ میلیارد ریال نیز برای زیرساخت‌های روستایی در نظر گرفته شد تا روستاها مولد شوند و جوانان باید به پای کار بیایند. ضمن این‌که تجهیز روستا به کشاورزی صنعتی هم از اولویت‌های ماست.

وی افزود: بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در این ۲ سال برای گازرسانی منطقه هزینه شد. بنا به اظهارات اهالی روستاهای سوادکوه به ویژه سالمندانی که دهه‌های گذشته را نیز دیده‌اند و درک کرده‌اند، فعالیت‌هایی که توسط دولت سیزدهم در روستاهای منطقه انجام می‌شود قابل قیاس با گذشته نیست.

استاندار مازندران گفت: نتوانستیم موقعیت راهبردی و جغرافیایی سوادکوه که در کریدور شمال- جنوب قرار دارد و سال‌ها مسافر در آن تردد می‌کند را به جایگاه اصلی خود برسانیم و در این شهرستان به خوبی اشتغال ایجاد کنیم. درصورتی که در برخی کشورها، طبیعت و دهکده و دریاچه مصنوعی ایجاد می‌کنند تا مقصد گردشگری و درآمدزایی شود، اما ما در شهرستان سوادکوه این امکانات الهی را دراختیار داریم و برای رشد اقتصادی و اشتغال منطقه از آن هنوز بهره مناسبی گرفته نشده است.

«سوادکوه» در آمیخته با محرومیت، امیدوار به رفع مشکلات

تحول اقتصادی مازندران

وی با بیان این‌که در دولت سیزدهم برای ایجاد همه زیرساخت‌ها را برای تحول مازندران برنامه‌ریزی می‌شود، افزود: نرخ تورم مازندران در ۱۳ سال گذشته، بیشتر از نرخ کشور بود، ولی در دولت سیزدهم پنج درصد کاهش یافت. به ریل برگشتن اقتصاد مازندران تا ۲ سال زمان می‌خواهد و جراحی اقتصادی دولت آهسته‌آهسته در زیرساخت‌ها خود را نشان می‌دهد.

استاندار مازندران با تاکید بر ضرورت توجه به زیرساخت‌های گردشگری روستایی در مازندران، از پیگیری برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل روستایی این استان خبر داد و گفت: برای رفت و آمد عمومی طرحی را در حال تدوین داریم که هزار "دستگاه ون" از وزارت کشور دریافت کنیم تا در اختیار روستاها و گردشگری روستایی استان قرار گیرد.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: ۲۰ میلیارد ریال برای ۶۰ روستای بخش مرکزی سوادکوه با هماهنگی فرماندار در اختیار بخشدار قرار می‌گیرد تا برای آبادانی روستا هزینه شود، افزود: ستاد مدیریت بحران برای مدیریت مناطق رانشی و سیلابی و تثبیت مناطق رانشی و هدایت آب‌های سطحی این شهرستان برنامه دارد. در حوزه بهداشت و درمان شهرستان نیز تصمیم‌های جدیدی اتخاذ شده است.

به گزارش ایرنا، در سفرهای شهرستانی استاندار مازندران، هر یک از مدیران با حضور در ۲ تا سه روستای شهرستان، مسایل و مشکلات مردم و روستاها را بررسی و شناسایی می‌کنند و برای جمع‌بندی و تصمیم‌سازی به منظور برون‌رفت از آن‌ها در جلسه شورای اداری با حضور استاندار ارائه می‌کنند تا مسائل در زمان‌های تعیین شده و با راهکارهای مصوب، حل و رفع شود.

«سوادکوه» در آمیخته با محرومیت، امیدوار به رفع مشکلات

مصوبات این جلسات به دستگاه‌های متولی ابلاغ و پیگیری‌های لازم برای اجرای آن با جدیت صورت خواهد گرفت. استاندار مازندران در این سفر همچنین با اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا و نخبگان دیدار خواهد کرد.

برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، بازدید از عملیات اجرایی چند طرح عمرانی و واحد صنعتی از جمله دیگر برنامه‌های مقام‌ عالی دولت در استان‌ در سفر به سوادکوه است.

شهرستان سوادکوه در ناحیه البرز مرکزی و در مجاورت استان سمنان قرار گرفته ‌است. این شهرستان از سمت شمال به شهرستان سوادکوه شمالی، از جنوب به شهرستان فیروزکوه در استان تهران و شهرستان مهدی‌شهر در استان سمنان، از غرب به شهرستان بابل و از شرق به شهرستان ساری و ارتفاعات دودانگه و دهستان چاشم در شهرستان مهدی‌شهر محدود است. طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ این شهرستان ۴۳ هزار و ۹۱۳ نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha