۶ گلستانی در راه پاراآسیایی هانگژو؛ تلاش برای مدال‌آوری با حداقل امکانات
عکس مربوط به استقبال از مدال‌آوران گلستانی بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا است. ورزشکاران گلستان در این رقابت‌ها صاحب ۲ مدال طلا و یک نقره شدند

گرگان- ایرنا- سهم کمی از امکانات ورزشی دارند. بدترین زمان تمرین در اختیار آنان قرار می‌گیرد و همیشه هم برای رفتن به سالن‌ها متحمل هزینه زیاد کرایه رفت و برگشت می‌شوند اما با همه این دشواری‌ها، کارنامه پرافتخاری از مدال‌های رنگارنگ مسابقات معتبر دارند. صحبت از جانبازان و معلولان گلستان است. جامعه‌ای کوچک با مدال‌های زیاد و همیشگی.

به گزارش ایرنا، ۲۴ مهر روز ملی پاراالمپیک، فرصت مناسبی برای پرداختن به زوایای پنهان و آشکار فعالیت ورزشی جانبازان و معلولان است تا در آستانه بازی‌های پاراآسیایی هانگژو و در ادامه پاراالمپیک پاریس، امکان حل کمبودها در راستای استمرار افتخارآفرینی آنان ایجاد شود.

استان گلستان ۵۶ هزار و ۷۸۶ معلول تحت پوشش بهزیستی دارد که از این تعداد فقط هزار و ۵۰۰ نفر شامل هزار و ۲۰۰ مرد و ۳۰۰ زن به صورت سازمان یافته ورزش می‌کنند که ۲۷ نفر آنان سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی در رشته‌های مختلف را دارند.

نتیجه فعالیت چند دهه‌ای جامعه جانبازان و معلولان گلستان در ورزش حرفه‌ای، کسب ده‌ها مدال معتبر به خصوص در پاراالمپیک و پاراآسیایی است که در این میان، «جلیل ایمری» با افتخاراتی متعدد، پرچمدار افتخارآفرینی برای ورزش گلستان است.

ورزشکاران گلستان تاکنون هشت مدال طلا، یک نقره و یک برنز در ادوار پاراالمپیک و هفت طلا، پنج نقره و یک برنز در دوره‌های گوناگون پاراآسیایی کسب کرده اند و از این حیث، گذشته لبریز از افتخار و غروری دارند.

به جز این مدال‌ها، در بسیاری از مسابقات آسیایی و جهانی، نقش ورزشکاران جانباز و معلول گلستان در سنگین کردن وزنه مدال آوری کاروان ورزش ایران پررنگ است که همه این افتخارات در شرایط امکاناتی نابرابر با ورزشکاران سالم و با حداقل توجه و تجهیزات به دست آمد.

۶ گلستانی در راه پاراآسیایی هانگژو؛ تلاش برای مدال‌آوری با حداقل امکانات
بدرقه ورزشکاران گلستانی اعزامی به بازی‌های پاراآسیایی هانگژو

نکته قابل توجه آن است که با وجود رسیدن تعداد زیادی از ورزشکاران جانباز و معلول گلستان به تیم ملی رشته‌های گوناگون، بخش عمده مدال‌های کسب شده در پاراالمپیک و پاراآسیایی گذشته در والیبال نشسته به دست آمد.

به زبان آمار، از مجموع همه مدال‌هایی که ورزشکاران گلستان در این ۲ رویداد مهم طی سالیان گذشته به دست آوردند فقط یک برنز متعلق به هادی صفری در فوتبال هفت نفره پاراالمپیک لندن و یک طلا در بسکتبال با ویلچر متعلق به عبدالجلیل قرنجیک در پاراآسیایی جاکارتا بود و بقیه مدال‌ها به طور چشم نوازی در سبد والیبال نشسته قرار گرفت.

در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو نیز که از چند روز آینده شروع می‌شود گلستان پنج ورزشکار در رشته های والیبال نشسته زنان و مردان (۲ نفر) ، بسکتبال با ویلچر و پرتاب دیسک به همراه یک مربی در والیبال نشسته مردان دارد که با توجه به شرایط آماده‌سازی و پیشینه عملکرد تیم ملی، کسب مدال در والیبال نشسته مردان و زنان و بسکتبال با ویلچر دور از دسترس نیست و تنها نماینده اعزامی رشته‌های انفرادی گلستان به این مسابقات نیز مدعی جدی کسب افتخار در پاراآسیایی هانگژو است.

قاسم اسلامی و جمال نظری ملی‌پوشان گلستانی والیبال نشسته در کنار جلیل ایمری مربی تیم ملی مدعی اول کسب عنوان قهرمانی هستند و شاید از همین حالا باید یک طلا را برای این تیم کنار گذاشت.

در والیبال نشسته زنان هم زهرا دانایی‌طوس به کسب مدال طلای هانگژو امیدوار است تا کارنامه خود در طی ۱۵ سال حضور در تیم ملی را پر و پیمان‌تر کند.

دیگر عضو گلستانی حاضر در هانگژو، عبدالجلیل قرنجیک با سابقه کسب مدال طلای پاراآسیایی جاکارتا و حضور در پاراالمپیک توکیو است که تکرار طلای دوره گذشته را مورد توجه دارد.

دیگر عضو زن کاروان اعزامی به پاراآسیایی هانگژو فائزه دیبایی پرتابگر گلستانی و رکوردار ۱۱ ساله این ماده است که در کلاس ۵۶ هدفی جز کسب طلا ندارد.

این افتخارات درخشان گلستان در پاراآسیایی و پاراالمپیک‌های پیشین در شرایطی به دست آمده که سهم این ورزشکاران از سرانه ورزشی اختصاصی بسیار اندک و ناچیز است.

۶ گلستانی در راه پاراآسیایی هانگژو؛ تلاش برای مدال‌آوری با حداقل امکانات
عبدالجلیل قرنجیک ردیف جلو نفر سوم از سمت چپ در اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر

رییس هیات جانبازان و توان‌یابان گلستان گفت: با وجود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر حمایت دستگاه‌های متولی از ورزش جانبازان و معلولان، هنوز اثری از اجرای این مصوبه در استان دیده نمی‌شود.

ناصر شهری به ایرنا اظهار کرد: هزینه تمرین برای ورزشکاران جانباز و معلول فقط مختص زمان تمرین نیست بلکه بخش عمده آن مربوط به تردد به امکان ورزشی کرایه است که پرداخت همیشگی آن از توان اغلب آنان خارج است.

وی بیان کرد: ورزشکاران جانباز و معلول به دلیل شرایط جسمانی قادر به استفاده از خودروی عمومی نیستند و مجبورند در هر زمان تمرین، از تاکسی دربستی استفاده کنند که بخش زیادی از آنان به علت ناتوانی در پرداخت این هزینه‌ها، عطای ورزش را به لقایش می‌بخشند.

وی یکی از دلایل استقبال کم جامعه معلولان گلستان از ورزش را ضرورت پرداخت این هزینه‌ها دانست و گفت: هیات ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان استان، درآمد ثابتی ندارد که با اتکا به آن بتواند این هزینه‌ها را پرداخت کرده و مانع خداحافظی جامعه هدف از دنیای ورزش و ورود آنان به انزوای و تنهایی شود.

۶ گلستانی در راه پاراآسیایی هانگژو؛ تلاش برای مدال‌آوری با حداقل امکانات
زهرا دانایی طوس ردیف جلو نفر اول از سمت راست در اردوی تیم ملی والیبال نشسته

رییس هیات جانبازان و توان‌یابان گلستان افزود: در حال حاضر امکان انجام ورزش در رشته‌های بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته، وزنه‌برداری، شنا، تیراندازی، دوومیدانی و نیز بوچیا به عنوان رشته‌های قهرمانی و فوتبال روی میز، تنیس روی‌میز، دارت، ورزشهای بومی محلی و پیاده‌روی به عنوان ورزش قهرمانی در گلستان فراهم است اما تا زمانی که نتوانیم مشکل هزینه ورزشکاران را حل کنیم، نباید به بیشترشدن جمعیت ورزشکاران حرفه‌ای امیدوار باشیم.

شهری ادامه داد: برای حل این مشکل از سال‌ها به دنبال در اختیارگرفتن یک مکان ورزشی هستیم تا علاوه بر حل مشکل مکان تمرین، از درآمد آن برای کمک به ورزشکاران حرفه‌ای جانباز و معلول گلستان استفاده کنیم اما تاکنون موفق به انجام آن نشدیم.

وی گفت: مجموعه ورزشی ایثار گرگان برای ورزشکاران جانباز و معلول ساخته شده اما با واگذاری آن به بهره‌بردار بخش خصوصی، ورزشکاران ما قادر به استفاده از این مکان نیستند.

شهری ادامه داد: اگر فقط استخر این مجموعه ورزشی در اختیار هیات جانبازان و معلولان گلستان قرار بگیرد، دیگر به بودجه دولتی برای امورات ورزشی نیاز نداشته و می‌توانیم علاوه بر حمایت از تیم‌های ورزشی جانبازان و معلولان در لیگ‌های برتر کشور، ورزشکاران حرفه‌های استان را نیز به تعداد قابل ملاحظه ای افزایش دهیم.

۶ گلستانی در راه پاراآسیایی هانگژو؛ تلاش برای مدال‌آوری با حداقل امکانات
جلیل ایمری ایستاده نفر اول از سمت چپ. قاسم اسلامی ردیف جلو نفر اول از سمت راست در اردوی تیم ملی والیبال نشسته

رییس هیات جانبازان و توان‌یابان گلستان گفت: در حال حاضر برخی تیم‌های گلستان برای شرکت در لیگ برتر با مشکلات متعدد مالی روبه رو هستند که موجب شده ورزشکاران حرفه‌ای استان برای کسب درآمد بیشتر راهی استان‌های دیگر شوند که تکرار این رویه، به تضعیف تیم های استان و در نهایت کارنامه افتخارات گلستان منجر خواهد شد.

شهری بیان کرد: علاوه بر تلاش برای ایجاد منبع درآمدی مستقل، از مدیران شهری هم انتظار داریم به جای صرف میلیاردتومان اعتبار خود برای کمک به یک تیم، بخشی از آن را صرف حمایت از ورزش جانبازان و معلولان کنند.

وی ادامه داد: مناعت طبع و قناعت ورزشکاران جانباز و معلول گلستان موجب می‌شود با اعتباری در حد ۱۰ میلیارد ریال، بتوان چند تیم مدعی را راهی لیگ رشته‌های مختلف کرد که امیدواریم این نیاز مورد توجه مدیران استان قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha