شیرین‌سازی برای استفاده از آب نامتعارف در استان سمنان کلید خورد

سمنان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: طرح آزمایشی شیرین‌سازی آب به منظور بهره‌گیری از آب‌های نامتعارف و شور در مقیاس آزمایشگاهی در استان محقق شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن عسکری روز دوشنبه در نشست مبادله تفاهم‌نامه و بازدید از طرح آب شیرین‌کن در دانشگاه شاهرود، با اشاره به وجود منابع آب نامتعارف و شور در استان سمنان و لزوم استفاده بهینه از این منبع آبی گفت: در همین راستا یک قرارداد «طراحی و ساخت آب شیرین‌کن بدون پساب» با دانشگاه شاهرود منعقد شد که امروز در مقیاس آزمایشگاهی از این طرح بهره‌برداری شد.

وی ادامه داد: این طرح در مرحله آزمایشگاهی است و باید تلاش شود تا با همکاری صنعت به مراحل صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی نیز برسد و بتوان با توجه به منابع آب شوری که در استان سمنان وجود دارد، از این ظرفیت برای کمک به مصارف موجود بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود همه اقدامات انجام شده در زمینه تحقیقات کاربری در حوزه مسائل آب، همچنان امکان برای کارها و فعالیت‌های بیشتر وجود دارد و امید است با انعقاد این تفاهم‌نامه، همکاری با مجموعه دانشگاهی و پارک علم و فناوری مسائل و مشکلات بررسی شود تا به سمت حل مشکلات به صورت کاربردی گام برداشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان ابراز امیدواری کرد با استفاده از نظرات دانشگاهی اقدامی مهم در راستای حل مشکلات آب این استان انجام شود.

وی به توجه ویژه وزارت نیرو به امر تحقیقات، ظرفیت دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برای حل مسائل آب اشاره و خاطرنشان کرد: ظرفیت دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برای حل مسائل آب به کار گرفته می‌شود.

عسکری افزود: با توجه به نگاه ویژه وزارت نیرو به امر تحقیقات این موضوع علاوه بر سطح وزاتخانه در شرکت‌های زیرمجموعه نیز پیگیری می‌شود و در این راستا از بدو تأسیس شرکت آب منطقه‌ای سمنان نیز گروه تحقیقات مشغول به فعالیت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در یک دهه اخیر تلاش شد تا با همکاری و مشارکت مجموعه دانشگاهی و با هدف حل مسائل و مشکلات آب استان، فعالیت‌های تحقیقاتی به صورت کاربردی پیش رود. در مدت ۱۶ سال گذشته تا کنون تفاهم‌نامه ۴۰ قرارداد تحقیقاتی منعقد شد که ۳۷ مورد به سرانجام رسید.

عسکری ادامه داد: همچنین با پیگیری‌ها انجام شده در سال‌های گذشته تلاش شده است اعتبارات مطلوبی برای امر تحقیقات اخذ شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش شد تا قراردادهای تحقیقاتی به سمتی برود که عملیاتی باشد و از نتیجه این تحقیقات و فعالیت‌ها برای حل مسئله آب بهره گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با تاکید بر اینکه مساله آب بسیار مهم است و این موضوع در استان که با شرایط اقلیمی خاص مواجه است، گفت که استان سمنان از یکطرف با کمبود منابع آب و از طرف دیگر با تغییر اقلیم و کاهش بارندگی مواجه است که ضرورت و اهمیت موضوع را دوچندان کرده است.

شیرین‌سازی برای استفاده از آب نامتعارف در استان سمنان کلید خورد

طبق گزارش‌ها، میانگین بارندگی‌ بلندمدت استان سمنان در سال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و تبخیر در استان سمنان بالاتر از شاخص کشوری است و این موضوع نشان از بحران کم‌آبی در سمنان است.

۲۱ درصد آب مورد نیاز استان سمنان از منبع چشمه و قنات، ۱۷ درصد از محل آب‌های سطحی و ۶۲ درصد از محل حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تامین می‌شود و به بیانی دیگر ۸۰ درصد نیاز آبی استان سمنان را منابع زیرزمینی تامین می‌کنند و تنها هفت و هفت دهم درصد مساحت استان سمنان قابلیت تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی دارد.

استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم‌آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha