بیش از سه‌هزار دانش آموز مازندران با بیماری‌های دامی آشنا شدند

ساری- ایرنا - سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران گفت : سه هزار و ۱۶ نفر از دانش آموزان استان در قالب طرح همیار دامپزشکی با حرفه و وظایف دامپزشکی به خصوص بیماری های دامی آشنا شدند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا از روابط عمومی دامپزشکی مازندران، کاظم حمزه پور افزود: این دانش آموزان با مسایل بهداشتی و پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام آشنا شدند.

وی ادامه داد:‌ بر اساس برنامه ریزی انجام شده در ادارات دامپزشکی و با هماهنگی آموزش و پرورش شهرستان ها، کارشناسان و ناظران بهداشتی دامپزشکی با حضور در ۱۶ مدرسه، ضمن آشنایی دانش آموزان با حرفه دامپزشکی به ارائه توضیحات در خصوص وظایف و اهداف سازمان دامپزشکی پرداختند.

وی توضیح داد : کارشناسان اداره کل دامپزشکی به منظور آشنایی و افزایش سطح آگاهی دانش آموزان با وظایف خطیر دامپزشکی برای تامین بهداشت و سلامت جامعه با هماهنگی آموزش و پرورش در مدارس حضور پیدا کردند.

سرپرست دامپزشکی مازندران گفت: در این طرح دانش آموزان با موارد مهمی همچون نقش دامپزشکی در نحوه مراقبت و نگهداری انواع حیوانات و با بعضی از بیماری های مشترک انسان و دام مانند "هاری" و " تب مالت" و بیماری های انگلی آشنا شدند.

بیش از سه هزار دانش آموز مازندران با بیماری‌های دامی آشنا شدند

حمزه پور تصریح کرد: دانش آموزان با موارد مهم بهداشتی و ایمنی در مواجه با سگ ها و حیوانات خانگی نیز آشنا شدند.

طبق آمار رسمی، ۵۳۶ هزار دانش آموز در مازندران مشغول تحصیل هستند.

وجود بیش ازسه هزارو ۵۰۰ مرکز آبزی پروری با تولید سالانه بیش از ۱۰۰هزار تن، فعالیت ۲هزار و ۵۰۰ مرغداری با تولید سالانه ۲۱۰ هزار تن گوشت سفید، وجود حدود سه میلیون راس دام سبک و سنگین که ۷۰ درصد آن در قالب دامداری کوچک و سنتی است، مصرف سالانه ۹۰۰ هزار تن شیرخام در کارخانه های لبنی مازندران و پرورش انواع ماکیان نقش دامپزشکی استان را در صدور مجوز و نظارت از مزرعه تا سفره را دوچندان کرده است.

از سوی دیگر همه ساله در فصل پاییز و زمستان دهها گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار بال به مازندران مهاجرت می کنند که این پرندگان یکی از انتقال دهندگان ویروس آنفلوانزای مرغی هستند و رعایت مقررات بهداشتی در شکار و عرضه آن همواره از دغدغه های جدی دامپزشکی مازندران است.

چنین شرایط و موقعیت در مازندران سبب شده است تا هر ساله دامپزشکی مراقب خطر انتشار عوامل بیماری زای نوپدید و بازپدید مثل آنفلوانزای پرندگان، آنفلوانزای خوکی، جنون گاوی و تب های خونریزی دهنده و همچنین امنیت غذایی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha