حدود ۲۵ درصد واحدهای پرواربندی دام مازندران غیر فعال است

ساری- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:‌ از مجموعه ۳۲۲ واحد پرواربندی گوساله و بره دارای پروانه در استان ،۷۴ واحد غیرفعال است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، محمدمهدی عباس زاده در جلسه تدوین برنامه راهبردی افزایش واحدهای دامپروری و افزایش تولید گوشت قرمز در مازندران بر لزوم حمایت از دامداری های مولد برای افزایش دام پرواری و افزایش تولید گوشت قرمز در استان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه ۷۰درصد دامداری های استان سنتی است، افزود: ۱۹۲ واحد پرواربندی گوساله و ۱۳۰ واحد پرواربندی بره دارای پروانه در استان وجود دارد که ۳۲ واحد پرواربندی گوساله و ۴۲ واحد پرواربندی بره راکد و غیرفعال هستند.

وی با اشاره اینکه سال گذشته ۷۰ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید و به بازار مصرف عرضه شد، تصریح کرد: پویاسازی ظرفیت های بالقوه، فعال سازی واحدهای راکد و بازگشت واحدهای نیمه فعال به چرخه تولید در افزایش تولید گوشت قرمز استان نقش موثری دارد.

عباس زاده با بیان به اینکه اولین نیاز برای فعال سازی واحدهای صنعتی غیرفعال استان، پرداخت تسهیلات برای خرید دام و تسهیلات سرمایه در گردش است، افزود: باید تسهیلات با بهره کم و مدت باز پرداخت بیشتر به دامداری های مولد برای افزایش واحدهای پرواربندی بره و گوساله و افزایش تولید گوشت قرمز در استان پرداخت شود.

این مسوول کشاورزی مازندران تصریح کرد: افزایش میانگین زایش دام و کاهش قیمت تمام شده تولید از مهمترین عوامل توسعه دامپروری در استان بوده که نیازمند حمایت بیشتر از این بخش است.

وی انجام عملیات بهبود تولید مثل و همزمانی فحلی پنج هزار راس دام سبک، توزیع ۱۶ هزار تن کنسانتره به دامداران و پرواربندان، حفظ نژاد گاو بومی استان، توسعه گاوهای ۲ منظوره در واحدهای صنعتی، توسعه کشت اقلام علوفه ای و برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی را از اقدامات امسال این معاونت برای توسعه صنعت دامپروری استان برشمرد.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha