حوزه‌های علمیه وام‌دار خدمات حاج شیخ عبدالکریم حائری هستند

اراک- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه کشور و به خصوص این استان وام‌دار خدمات حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی است، گفت: پنج هزار طلبه خواهر و برادر در ۱۰ سال گذشته در حوزه‌های علمیه این استان تحصیل کردند.

به گزارش ایرنا،آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی روز پنجشنبه در کنگره بزرگداشت حاج شیخ عبدالکریم حائری در اراک، افزود: الگوی استان مرکزی در انجام اقدامات انجام شده، سیره امام راحل(ره)، رهبر معظم انقلاب و حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: ۱۰ کنگره از جمله کنگره ۶ هزار و ۲۰۰ شهید و کنگره آقانورالدین حسینی در سال‌های اخیر در استان مرکزی برگزار شده که نقش مهمی در گسترش فرهنگ والای اسلامی و انقلابی در استان داشته است.

کتاب‌های بسیاری در راستای بزرگداشت مفاخر و بزرگان استان مرکزی نوشته شده‌ و در این راستا هفت جلد کتاب در خصوص پدر بزرگوار حضرت امام خمینی(ره ) نوشته‌ شده‌ است.

وی ادامه داد: کنگره حاج شیخ در اراک پیش کنگره بوده و کنگره اصلی این عالم دینی همچون کنگره شیخ طوسی آبان ماه امسال در قم برگزار می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطر نشان کرد: آثار و برکات حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی اکنون بعد از حدود ۱۰۰ سال همچنان مورد توجه عالمان دینی است و بعد از این هم چراغ راه طلاب و روحانیون خواهد بود.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: حوزه علمیه امام خمینی(ره) یا مدرسه سپهداری اراک یکی از اولین حوزه‌های علمیه کشور و به نوعی مادر حوزه علمیه قم محسوب می‌شود که علما و بزرگان بسیاری در حوزه علوم اسلامی تربیت و به جامعه معرفی کرده که اکنون نیز آثار و برکات آنها چراغ راه اقشار مختلف جامعه به خصوص روحانیت قرار دارد.

وی اضافه کرد: دوران اوج مدرسه سپهداری اراک زمان آیت الله محسنی اراکی و آقا نورالدین اراکی بود و بعد از آن مدتی این حوزه از سال های اوج خود فاصله گرفت تا فرزندان آیت‌الله محسنی اراکی که از علما و مراجع تقلید آن زمان بودند از شیخ عبدالکریم حائری دعوت کردند تا به شهر اراک مهاجرت کرده و در مدرسه سپهداری به تدریس درس خارج بپردازند که این عالم ارزنده به مدت ۱۶ سال در اراک و مدرسه سپهداری اقامت داشت و بعد از آن به همراه آیت‌الله محمدتقی خوانساری، آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله اراکی به قم مهاجرت کرده و حوزه علمیه فعلی شهر قم را ساختند.

آیت الله دری نجف آبادی افزود: رهبر معظم انقلاب در کنگره اصلی که آبان ماه سال جاری در قم برگزار می‌شود، پیام صادر خواهند کرد و برنامه ها و رهنمودهای لازم را ارایه خواهند کرد.

وی گفت: رسالت حوزه علمیه تعلیم و تربیت جوامع اصلی، مقابله با ظلم و استبداد، ارایه اسلام ناب محمدی(ص)، مجاهدت در راه اخلاق در جهان و پیشرفت و اقتدار مسلمانان است.

آیت الله دری نجف آبادی گفت: باید تلاش شود حوزه‌های علمیه در صحنه‌های مختلف جهانی نقش آفرینی کرده و رسالت خود را در این حوزه انجام دهد.

وی ادامه داد: دفتر نماینده ولی فقیه در استان مرکزی به عنوان نسل دوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی همان روش حاج شیخ را در دستور کار قرارداده و در حوزه مبارزات، گسترش حوزه‌های علمیه خواهران، ساخت مدرسه و مصلی کارنامه قابل قبولی دارد.

امام جمعه اراک گفت: استان مرکزی با دارا بودن بزرگان و مفاخر بسیار و در راس آنان امام خمینی(ره) در مدت ۱۵۰ سال اخیر نقش آثار و برکات و نقش بسیاری در کشور و جهان داشته است.

آیت الله دری نجف‌آبادی افزود: دکتر قریب که پدر طب کودکان کشور است و زمانی که در گرکان حضور داشتند زمانی که حاج شیخ در روستای آنان حضور یافت با توصیه حاج شیخ به تحصیل رشته پزشکی پرداختند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: شاگردان حاج شیخ هرکدام بحر طویل و دایره المعارفی هستند که در راس آنان امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب قرار دارند که دستاوردهای بزرگی برای کشور و جهان به همراه داشته‌اند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی اضافه کرد: روحانیان و عالمان دینی با الگوگیری از سیره حاج شیخ عبدالکریم از سال های پیش از انقلاب همواره در صحنه بوده اند و به دلیل جایگاه ویژه در میان مردم و ارتباط وسیع با جوانان در راهبری رخدادهای انقلاب نقش آفرینی مستقیم داشته اند.
وی اظهار کرد: جامعه روحانیت وظیفه دارد با الگوسازی و حضور فعال در لایه‌های مختلف جامعه، در راستای هدایتگری اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان و نوجوانان نقش آفرینی کند

امام جمعه اراک بیان کرد: امروز روحانیت و حوزه علمیه باید همچون گذشته پرچم جهاد را بر دوش گرفته و برای دفاع از اسلام و انقلاب در برابر نظام سلطه بایستد.

پیام آیت‌الله مظاهری نیز در این آیین توسط نماینده ولی فقیه در استان مرکزی قرائت شد.

آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی سال ۱۲۳۸ هجری شمسی در میبد یزد متولد و در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی در قم چشم از جهان فروبست.

وی موسس حوزه علمیه قم و یکی علمای برجسته و بزرگ مذهب مقدس تشیع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha