معاون محیط‌زیست: دولت سیزدهم برای احیا و حفاظت از ۲۲۶ تالاب برنامه مدیریتی دارد

شهرکرد- ایرنا- معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دولت سیزدهم برای حفاظت و احیای تالاب‌ها برنامه جدی دارد و ستاد احیای تالاب‌های کشور به ریاست معاون اول رییس جمهور فعال شده است و برای احیا، مراقبت و حفاظت از ۲۲۶ تالاب برنامه‌ اولیه و اصلی مدیریتی تهیه می‌کند.

مجتبی ذوالجودی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس تصمیمات ستاد مدیریت تالاب‌ها، با حمایت استانداری‌ها ، ستادهای استانی نیز فعال شده است و تمام مدیریت‌ها و سازمان‌ها مربوطه با یک اقدام ملی و همه جانبه برای احیای تالاب‌ها اقدام می‌کنند.

معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه در کشور ۲۲۶ تالاب وجود دارد، گفت: در دولت سیزدهم برای احیا و مراقبت تالاب‌ها حساسیت وجود دارد و در این زمینه اقدامات و برنامه‌های زیادی برای حفاظت و احیای تالاب‌ها آغاز شده است.

ذوالجودی به تهیه و تدوین برنامه مدیریت تالاب‌ها در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: اجرای این برنامه نیاز به همکاری و همراهی ستاد و وزارتخانه‌های مختلف دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایطی اقلیمی که برای کشور پیش‌بینی شده است و اجرای برنامه‌های مدیریت منابع آب در تالاب‌ها، برنامه حفاظتی و احیای تالاب‌ها دنبال می‌شود.

معاون محیط‌زیست: دولت سیزدهم برای احیا و حفاظت از ۲۲۶ تالاب برنامه مدیریتی دارد

گندمان شهر تالابی ایران

معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شهر و تالاب گندمان هم‌اکنون نامزد (کاندیدای) شهر تالابی معرفی شده است، گفت: تمام زیرساخت‌های شهر تالابی در تالاب گندمان فراهم شده است.

وی گفت: معرفی شهر تالابی، دارای شرایط خاصی است که با اقدامات صورت گرفته امید است سال آینده گندمان به عنوان سومین شهر تالابی کشور معرفی شود.

تالاب‌های ایرانی در فهرست رامسر سایت

به گفته وی، هم‌اکنون ۳۶ تالاب کشور در فهرست "رامسر سایت" قرار دارد که در ۲۵ طبقه دسته‌بندی شده است و پارسال ۲ شهر ایران به عنوان شهر تالابی معرفی شده است و سعی می‌شود تالاب گندمان شهر تالابی به کنوانسیون رامسر معرفی شود که از لحاظ بین‌المللی اهمیت دارد و امید است با همکاری مسوولان چهارمحال و بختیاری این رخداد انجام شود.

معاون محیط‌زیست: دولت سیزدهم برای احیا و حفاظت از ۲۲۶ تالاب برنامه مدیریتی دارد

چهارمحال و بختیاری از استان‌های تالابی کشور است

ذوالجودی اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های تالابی کشور است که اهمیت بسیار بالای دارد و احیای این تالاب‌ها یک همت ملی و استانی را می‌طلبد.

به گفته وی، احیای تالاب‌های مهم استان از جمله تالاب گندمان، چغاخور و دهنو در برنامه قرار دارد و تاکنون برنامه مدیریتی این تالاب‌ها آماده شده است که به اقدامات اجرایی نیاز دارد و در سفر رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست به استان مصوباتی در این زمینه تصویب شد که پیگیری این مصوبات در دستورکار قرار گرفته است.

معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در سالجاری اعتبارات تالاب‌های استان از محل معاونت محیط‌زیست دریایی و تالابی ۲ برابر شده، تا برای تالاب‌های استان اقدامات مهندسی و تامین حق‌آبه انجام شود و مشکلات محیط زیستی در تالاب‌ها با یک برنامه نظام‌مند برطرف شود.

ذوالجودی اظهار داشت: رفع مشکلات محیط‌زیستی تالاب‌های استان نیازمند همراهی مراکز پژوهشی در استان است، که با حمایت جوامع محلی و مردم این ثروت‌های ملی کشور در استان حفظ و احیا شود و مشکلات زیست‌محیطی رفع شود تا اگر خسارتی وارد می‌شود به حداقل رسانده شود.

معاون محیط‌زیست: دولت سیزدهم برای احیا و حفاظت از ۲۲۶ تالاب برنامه مدیریتی دارد

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه افزود: به دلیل شرایط خشکسالی متوالی و مدیریت نامناسب آب در این حوزه آبخیز، باعث شده دریاچه اکنون شرایط مناسبی نداشته باشد، اما دولت سیزدهم اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته است و درصد زیادی از اقدامات سخت‌افزاری انجام شده و درصد کمی باقیمانده که تا ۲ سال آینده نهایی شود.

ذوالجودی افزود: در حوزه اقدامات نرم‌افزاری نیز برای برنامه‌ریزی‌های مختلف به خصوص در زمینه مدیریت منابع آب، کشاورزی و تغییر الگوی کشت در حوضه آبخیز ارومیه عزم ملی می‌طلبد و نیازمند همراهی مردم است و نیاز است حق‌آبه مناسب از طریق رودخانه‌های مختلف اطراف دریاچه ارومیه تامین شود.

وی به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی برای بارندگی در حوضه شمال غرب کشور اشاره کرد و افزود: امید است بارندگی‌های پیش‌رو به مدیریت منابع آب و احیای دریاچه ارومیه کمک کند تا در چند سال آینده شرایط بهتری برای دریاچه ارومیه داشته باشیم.

معاون محیط‌زیست: دولت سیزدهم برای احیا و حفاظت از ۲۲۶ تالاب برنامه مدیریتی دارد

دولت سیزدهم و دیپلماسی حفاظت دریاچه خزر

معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به نوسانات دریاچه خزر اشاره کرد و گفت: براساس آمار بلندمدت نوسانات این دریاچه، همیشه پیش‌روی و پس‌روی‌های دریای خزر مطرح بوده است و در۲ و سه دهه گذشته پیشروی دریای خزر را داشتیم که آب داخل منازل تاسیسات و جاده‌ها وارد می‌شد اما اخیرا پس‌روی آب را داریم.

ذوالجودی به افزایش پسروی آب در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: برای این امر باید برنامه‌ریزی براساس بدترین شرایط ممکن انجام شود و امید است با توجه به اینکه درصد وقوع این سناریوها خیلی بالا نیست، امید است شرایطی پیش بیاید که پس‌روی حل شود و شرایط بهتری برای دریای خزر داشته باشیم.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: دریای خزر از طریق پنج کشور اطراف در زمینه بحث‌های محیط‌زیستی و حق‌آبه‌ها و آلودگی‌هایی که ورود می‌کند و آب‌دهی که دارد، باید مدیریت شود.

ذوالجودی اظهار داشت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم در ادامه فعالیت‌های که از قبل وجود داشت بحث دیپلماسی محیط‌زیستی دریای خزر بیشتر شد و در سه هفته گذشته نیز رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با حضور در ژنو به اتفاق ورزای محیط‌زیست پنج کشور، توانستند کشورها را برای عمل کردن به تعهدات اغنا کنند و مقرر شد که جلسه بعدی در تهران برگزار شود و در خصوص مشکلات و نوسانات این دریاچه از جمله حق‌آبه و آلودگی که وجود دارد، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شد.

به گزارش ایرنا، تالاب گندمان با حدود یک‌هزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری مرکز استان در شهرستان بروجن قرار دارد و با توجه به برنامه احیا این تالاب که درسال‌های گذشته انجام شده است، اکنون به عنوان یک زیستگاه و مامن خوب برای پرندگان مهاجر است.

هم‌اینک تالاب چغاخور و گندمان به عنوان پناهگاه حیات وحش است که تالاب بین المللی چغاخور در سال ۸۹ ثبت جهانی شد و در کنوانسیون رامسر ثبت شده است و تالاب گندمان نیز امسال ثبت جهانی خواهد شد که برای ثبت این تالاب، فرم‌های لازم به دبیرخانه جهانی کنوانسیون رامسر ارسال شده و امسال به نتیجه خواهد رسید.

این تالاب مهمترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

شهرستان بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha