در آستانه روز جهانی تالاب‌ها؛ «رادیو تالاب» آغاز به کار کرد

تهران - ایرنا - مدیر مرکز کنوانسیون رامسر در مرکز و غرب آسیا از آغاز به کار رادیو تالاب خبر داد و گفت: در آستانه روز جهانی تالاب‌ها (۱۳ بهمن ماه)، اولین اپیزود از مجموعه پادکست «رادیو تالاب» با معرفی «تالاب بین‌المللی انزلی» منتشر شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، رضا زمانی افزود: اولین اپیزود رادیو تالاب با معرفی تالاب بین المللی انزلی در سکو و برنامه کاربردی castbox هم اینک آماده شنیده شدن است.

وی اظهارداشت: مرکز کنوانسیون رامسر در مرکز و غرب آسیا با هدف آشنایی بیشتر علاقمندان با تالاب‌های بین المللی ایران و منطقه اقدام به تهیه و پخش مجموعه پادکستی با عنوان رادیو تالاب در ۱۲ قسمت به زبان فارسی کرده است و در نظر دارد به زودی محتوای انگلیسی آنرا نیز تهیه و منتشر کند.

مدیر مرکز کنوانسیون رامسر در مرکز و غرب آسیا گفت: در این مجموعه پادکست، علاقمندان می توانند، اطلاعاتی عمومی پیرامون تالاب‌های بین المللی ایران و در آینده نزدیک، منطقه مرکز و غرب آسیا را به زبانی ساده در دسترس داشته باشند و بشنوند.

زمانی گفت: شما اکنون می توانید رادیو تالاب را در مرورگرهای اینترنت، جستجو کنید و یا در قسمت جستجوی کست باکس آنرا بیابید، این پادکست رادیویی همزمان با روز جهانی تالاب ها پخش رسمی خود را آغاز خواهد کرد.

در آستانه روز جهانی تالاب‌ها؛ «رادیو تالاب» آغاز به کار کرد


روز جهانی تالاب ها

روز جهانی تالاب‌ها سالیانه در تاریخ ۲ فوریه ( ۱۳ بهمن ماه ) برگزار می‌شود. هدف از برگزاری روز جهانی تالاب‌ها، افزایش آگاهی جهانی در مورد نقش حیاتی تالاب‌ها برای مردم و سیاره است. دوم فوریه سال ۱۹۷۱ نخستین کنوانسیون بین المللی محیط زیستی در شهر رامسر در شمال ایران به تصویب رسید، این کنوانسیون به نام کنوانسیون رامسر معروف است و بر اساس آن ۱۷۲ کشور با هدف احیای تالاب‌ها و محافظت از گیاهان، آبزیان و پرندگان و جانوران تالابی تلاش می کنند.

در آستانه روز جهانی تالاب‌ها؛ «رادیو تالاب» آغاز به کار کرد

تالاب انزلی

تالاب یا مرداب بندر انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار در شمال ایران، در استان گیلان و نزدیک بندر انزلی واقع شده است، پهنه آبی تالاب در شهرستان انزلی قرار گرفته است.این تالاب، از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران ایران است و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند، تالاب انزلی محل تخم‌ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است. این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه گیاهی، اکوسیستم کم‌نظیری دارد و از مهم‌ترین منابع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است.

تالاب انزلی به واسطه گیاهان، جانوران و مورفولوژی و شکل بستر، ارتباط با دریا و رژیم رودها دارای محیط‌زیستی ویژه است، معروف‌ترین گیاه لاله تالابی است که به این دلیل تالاب را مرداب لاله هم می‌ گویند، تنوع زیستی بالای تالاب، آن را برای پرنده‌نگری و مطالعه پرندگان مناسب کرده‌ است، حواصیل‌ها، اردک سانان، کَشیم بزرگ، کَشیم گردن‌سیاه، یلوه کوچک و کاکایی‌ها، از پرندگان این تالاب هستند.

این تالاب از نخستین تالاب‌های ثبت‌ شده در کنوانسیون رامسر است که در ۲۱ دسامبر سال ۱۹۷۵ میلادی در این کنوانسیون به ثبت جهانی رسیده است، اما اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته‌ است، قرار گرفتن در این فهرست به معنای این است که تالاب در حال خشک‌شدن است و به مراقبت نیاز دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha