نزدیکی روسیه به کره شمالی در برابر اردوگاه غرب/ حمایت مسکو از طرح ترکیه در مورد فلسطین

تهران- ایرنا- وزارت خارجه روسیه اعلام کرد سرگئی لاوروف امروز پنجشنبه در حالی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار کرد که دو کشور به دنبال برقراری روابط نزدیک در مقابل اردوگاه غرب به سرکردگی آمریکا هستند.

به گزارش ایرنا، رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی تاس روسیه گزارش داد دیدار سرگئی لاوروف و کیم جونگ اون بیش از یک ساعت طول کشید اما وزارت خارجه روسیه از ارائه جزییات بیشتری درباره آن خودداری کرد.

وزارت خارجه روسیه گزارش داد: لاوروف که روز چهارشنبه وارد پیونگ یانگ شد از کره شمالی به دلیل حمایت از روسیه در مساله اوکراین قدردانی کرد و به «حمایت کامل و همبستگی با رهبر کره شمالی» وعده داد.

دیدار لاوروف مقدمه ای برای دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از پیونگ یانگ است که همکاری ها با کره شمالی را افزایش داده است.

لاوروف روز چهارشنبه در کره شمالی گفت، مسکو قویا برای «حمایت اصولی و تزلزل ناپذیر» پیونگ یانگ از روسیه در جنگ اوکراین ارزش قائل است. در مقابل فدراسیون روسیه حمایت کامل و همبستگی خود را با کره شمالی ابراز می کند.

خبرگزاری ریانووستی گزارش داد لاوروف بعد از دیدار با وزیر خارجه کره شمالی به خبرنگاران گفت افزایش فعالیت های نظامی آمریکا و متحدانش از جمله ژاپن و کره جنوبی مساله نگران کننده ای است.

لاورف گفت کره شمالی، چین و روسیه سیاست تنش زدایی در منطقه را دنبال می کنند.

سفر دو روزه لاوروف به کره شمالی بعد از سفر نادر کیم جونگ اون به روسیه انجام شد. وی در این سفر از پوتین برای دیدار از پیونگ یانگ دعوت کرد و دو طرف درباره همکاری های نظامی گفت و گو کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، لاوروف احتمالا رهبران کره شمالی را از نتایج سفر این هفته پوتین از چین آگاه خواهد کرد.

کره جنوبی و آمریکا از افزایش ارتباطات بین روسیه و کره شمالی ابراز نگرانی کرده اند و مانورهای نظامی خود با ژاپن را به بهانه تهدید کره شمالی افزایش داده اند.

ابراز حمایت از طرح ترکیه برای تنش زدایی در منطقه

تاس همچنین به نقل از لاوروف خطاب به خبرنگاران در پیونگ یانگ نوشت: روسیه آماده است درباره طرح ترکیه برای ایجاد یک سیستم (guarantor system) در درگیری فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی مذاکره کند.

دیپلمات ارشد روسیه گفت: ما آماده گفتگو درباره هر پیشنهاد سازنده ای هستیم. ابتکار مذکور به وضوح با هدف کاهش تنشف به بازگشت به وضعیت عادی منجر می شود.

لاوروف گفت از نظر او، طرح ترکیه ریشه در تمایل برای تضمین ایجاد توازن در منافع دارد و به دنبال تحمیل منافع یک طرف به هزینه طرف دیگر نیست. وی گفت ما آماده ایم برای بررسی این طرح همکاری کنیم.

پیش تر، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده بود آنکارا قصد دارد طرح پیشنهادی خود برای همکاری در زمینه رفع اختلافات بین فلسطینی ها و صهیونیست ها را بر اساس «سیستم ضامن» در سازمان همکاری اسلامی مطرح کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha