نحوه اختصاص بیمه سلامت به سه دهک پایین جامعه برای رفع ابهام ارجاع شد

تهران - ایرنا - نحوه اختصاص بیمه سلامت در لایحه برنامه هفتم توسعه به سه دهک پایین درآمدی کشور به دلیل ابهام به کمیسیون تلفیق برنامه ارجاع شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز شنبه(۲۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در دستور کار نمایندگان گرفت.

در بررسی لایحه، ابتدا بند(ت) ماده ۷۳ که پیش از این توسط کمیسیون تلفیق از لایحه برنامه حذف شده بود، با پیشنهاد علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار بازگشت به لایحه مطرح شد که به رغم موافقت دولت، کمیسیون با آن مخالفت کرد تا در نهایت پیشنهاد بازگشت به لایحه بند (ت) رای نیاورد.

در ادامه بند (ث) ماده ۷۳ به دلیل ابهام با نظر عبدالرضا مصری که ریاست صحن را بر عهده داشت به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

بر اساس بند (ث) که به کمیسیون ارجاع شد، دهک‌های پایین درآمدی (حداقل سه دهک) به صورت اختیاری و پس از احراز شرایط مبتنی بر آزمون وسع، مشمول برنامه حمایتی با رعایت نظام ارجاع براساس ضوابط زیر هستند:

۱- سرانه برخورداری از برنامه حمایتی معادل حداکثر دو برابر حق بیمه پایه براساس حداقل حقوق و دستمزد است.

۲- خرید خدمات برای مشمولین از طریق بیمارستان‌ها و مراکز ارائه خدمات درمانی اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی که استانداردهای تعیین شده از جمله بسته خدمتی و تعرفه را رعایت می‌نمایند، در سقف تعرفه عمومی غیردولتی صورت می‌گیرد.

۳- بخشی از سرانه موضوع جزء (۱) این بند توسط دولت در سقف بودجه عمومی و یا از محل یارانه نقدی با درخواست فرد بهصورت اقساط قابل تأمین است.

۴- حمایت‌های موضوع این بند با خدمات بیمه پایه، تجمیع و سهم بیمه گذار (فرانشیز) در قالب تسهیلات، پرداخت و تسویه می‌شود. بانک مرکزی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مکلف است سازوکار پرداخت سهم بیمه گذار (فرانشیز) یا هزینه خدمات درمانی افراد مشمول را در قالب تسهیلات با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و با امکان تضمین در قالب کسر حقوق یا کسر از حساب‌های بیمه شده نزد بانکهای عامل از جمله حساب دریافت یارانه نقدی فراهم نماید.

پیش از ارجاع بند (ث) به کمیسیون تلفیق، محسن نجفی خواه به عنوان نماینده دولت در موافقت با بند (ث) گفت: درحال حاضر جامعه کشور از نظر بیمه‌ای به سه گروه تقسیم می‌شود که گروه نخست افرادی هستند که به مانند ما و شما کارمند هستند و از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند و گروه دوم افرادی هستند که به دلیل وضعیت خوب مالی نیاز به بیمه ندارند و از بیمارستان‌های خصوصی و حتی اعزام به خارج از کشور بهره می‌برند. اما گروه سوم سه دهک پایین جامعه هستند که دولت خودش را مکلف به ارائه خدمات به آنها می‌داند.

وی افزود: افرادی که بیمه تکمیلی دارند حتی در بیمارستان‌های دولتی از خدمات ویژه استفاده می‌کنند ولی افرادی که این بیمه تکمیلی را ندارند مدت‌ها در صف انتظار باقی می‌مانند. بر همین اساس دولت در بند (ث) مفاد حمایتی پیش بینی کرده است.

معصومه پاشایی بهرام نماینده مردم مرند و جلفا در مخالفت با بند (ث) اظهار داشت: برای ارائه خدمات به سه دهک پایین باید بیمه پایه را تقویت کنیم ولی نکته مهم این است که چرا دهک‌های پایین را نشان دار می‌کنیم. اگر واقعا دلسوز هستیم به مانند نیروهای مسلح بیمه‌های پایه را تقویت کنیم و باید روشی انجام داد که کرامت مردم حفظ شود و ساختارها تغییر نکند.

محمدخدابخشی نماینده مردم الیگودرز در موافقت با بند (ث) اظهار داشت: هدف از بند (ث) حمایت از دهک‌های پایین جامعه است و بر اساس آن دولت مجاز به تحت درمان قراردادن دهک‌های بیشتر کشور می‌شود و افراد بیشتر جامعه باید از این بیمه برخوردار باشند.

عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس درباره دلایل ابهام این بند که باید کمیسیون نسبت به رفع آن اقدام کند، توضیح داد: در این بند باید گفته شود که تعریف سرانه برخورداری کجاست. دوم اینکه اگر برای سه دهک پایین این بند درنظر گرفته شده است، پس از احراز آزمون وسع، یعنی آنها جزء دهک‌های یک تا سوم هستند. سوم اینکه خرید خدمات از بخش دولتی و غیر دولتی ابهام دارد و باید این موضوع اصلاح شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha