رکوردداران یزدی دو و میدانی ایران: در تهران تمرین می‌کنیم، برای یزد رکورد می‌زنیم+فیلم

یزد- ایرنا- ۲ دختر رکورددار یزدی رشته‌های دو و میدانی ایران، یکی در دوهای ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر و دیگری در پرش با نیزه، مدعی هستند به دلیل نبود امکانات و شرایط لازم در یزد، تمرینات خود را در تهران دنبال می‌کنند.

دختران قهرمان یزدی روز چهارشنبه با حضور در دفتر ایرنا یزد با ابراز خرسندی از اینکه برای استان و کشور خود افتخار آفرینی می کنند، گلایه هایی هم از امکانات و تجهیزات غیراستاندارد استان داشتند؛ شرایطی که آنها را مجبور کرده برای تمرینات خود راهی تهران شوند و این روند خالی از مشکلات و دردسرهای خاص خود نیست.

به گفته آنها نبود مربی تخصصی در رشته های مورد نظر در استان نیز مزید بر علت شده و ورزشکاران مجبور هستند با هزینه های شخصی در تهران تمرین کنند.

رکورددار یزدی دو ۱۰۰ متر نوجوانان ایران و نفر سوم همین رشته در رده بزرگسالان، می گوید: به علت نبود مربی متخصص در رشته‌های دو ۱۰۰ و ۲۰۰ متر به ناچار برای تمرین به تهران مراجعه می کنم که در آنجا همه هزینه های اقامت و تغذیه با خودمان است.

"ساناز امیری‌پور" که با رکورد ۱۲.۲۱ ، نفر سوم بزرگسالان و اول نوجوانان، رکورددار باشگاهی ۱۰۰ متر جوانان و همچنین رکورددار ۴ در ۱۰۰ متر امدادی ایران است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: از ۱۳ سالگی فعالیت در دو و میدانی را آغاز و تا الان ۵۹ مدال شامل ۱۱ برنز، ۱۳ نقره و ۳۵ طلا در رقابت های بین المللی، قهرمانی کشور، لیگ های باشگاهی، قهرمانی جوانان کشور و قهرمانی نوجوانان کشور و همچنین نونهالان کسب کردم.

رکورداران یزدی دو و میدانی ایران: در تهران تمرین می‌کنیم، برای یزد رکورد می‌زنیم+فیلم

وی که ۲۰ سال دارد و دانشجوی کارشناسی علوم ورزشی است، اضافه کرد: تمام هزینه های تمرین در تهران شامل هزینه های رفت و برگشت، تمرین، مکان استراحت و غذا را خودم پرداخت می کنم.

نبود مربی تخصصی در رشته های مورد نظر در استان یزد نیز مزید بر علت شده و ورزشکاران مجبور هستند با هزینه های شخصی در تهران تمرین کنندامیری‌پور که در مسابقات استانی در سن ۱۳ سالگی، ۲ مدال طلا کسب و جزو نخبگان ورزشی استان معرفی شد،  افزود: نبود حامی مالی باعث شده تا نتوانم تمرکز کافی داشته باشم؛ اگر به لحاظ مالی تامین شوم می توانم در خارج از کشور هم رکورد بزنم و برای کشورم افتخار کسب کنم.

رکورد فعلی این ملی پوش جوان که هم مدرک مربیگری و هم داوری درجه سه این رشته را دارد در ۱۰۰ متر ۱۲.۱ ثانیه و در ۲۰۰ متر هم ۲۴.۷۵ ثانیه است.

امیری پور با بیان اینکه از طریق معلم ورزشم خانم اکبر زاده به این رشته روی آوردم، تصریح کرد: در مدرسه در ورزشهای دویدنی شرکت می کردم و همیشه نفر اول بودم و سریع به پایان خط می رسیدم؛ یکی از مربیان از من تست گرفت و مرا بعنوان یک استعداد به ورزش دو و میدانی معرفی کرد.

این دختر قهرمان که در مسابقات نوجوانان آسیا در سال ۹۷ در هنگ کنک نیز حضور داشته اضافه کرد: اولین دختری بودم که از یزد به تیم ملی دعوت شدم؛ در سال ۹۵، چهار بار در دو ۱۰۰ متر رکورد زدم.

مادر ساناز مربیگری درجه سه آمادگی جسمانی دارد و خودش هنوز دست بر آتش دارد و ورزش می کند و پدرش هم در فوتبال و کاراته فعالیت داشته است.

رکورددار دو ۱۰۰ متر نوجوانان ایران از نبود حامی مالی گله دارد و معتقد است: واحدهای صنعتی و متمول فقط از رشته های گروهی حمایت می کنند و رغبتی به زیر پوشش قرار دادن رشته های انفرادی ندارند؛ هم هزینه های تمرین را پرداخت می کنم و هم هزینه های تحصیل در دانشگاه را و این سخت است.

وی اکنون زیر نظر "ایمان روغنی" رکورد دار اسبق دوهای امدادی و ۲۰۰ متر ایران تمرین میکند و امسال به اردوی بازی های آسیایی دعوت شده است؛ در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در مسابقات بین المللی استانبول و باکو شرکت کرد و صاحب مدال شد.

نیزه من را یکی از بستگانم خرید

"فاطمه خدایی" ۱۹ ساله، دانشجوی علوم ورزشی و رکوردار پرش با نیزه نوجوانان ایران با سه متر و ۲۰ سانتیمتر هم به ایرنا گفت: نیزه ورزشی من را سه سال قبل یکی از بستگانم به قیمت ۱۴ میلیون تومان برایم خرید و اکنون با همین نیزه تمرین می کنم.

وی که رکورد خود را در کمتر از یکسال بعد از آن به سه متر و ۳۰ سانتمیتر رساند افزود: در رده بزرگسالان، هفت مقام اول، هشت مقام دومی و هشت مقام سومی دارم و در مجموع ۲۳ مدال از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ دریافت کردم.

رکورداران یزدی دو و میدانی ایران: در تهران تمرین می‌کنیم، برای یزد رکورد می‌زنیم+فیلم

وی در آخرین مسابقه خود در رده باشگاهی که ۲۰ مهرماه امسال در تهران برگزار شد مقام سوم بزرگسالان کشور را کسب کرد و در رده باشگاهی نیز همین قهرمانی را تکرار کرد.

فاطمه ورزش را در ۶ سالگی با ژیمناستیک شروع کرد و چندین حکم قهرمانی و مدال کسب کرد و در سال ۹۶ به دو و میدانی روی اورد

واحدهای صنعتی و متمول فقط از رشته های گروهی حمایت می کنند و رغبتی به زیر پوشش قرار دادن رشته های انفرادی ندارندوی اضافه کرد: تمریناتم را در تهران انجام میدهم و همه هزینه ها شامل اسکان، رفت و برگشت، غذا و.... بر عهده خودم هست ضمن آنکه حامی مالی ندارم و خانواده ام حامی اصلی من هستند.

خدایی که اکنون دارنده رتبه سوم کشوری پرش با نیزه در رده بزرگسالان است یادآور شد: اگر شرایط اسکان ما در تهران برای انجام تمرینات فراهم شود بسیار عالیست؛ من ماهی یک هفته به تهران می روم برای تمرین زیرا تجهیزات و امکانات یزد در این رشته ، مناسب نیست و کیفیت مربیان یزدی مانند تهران نمی شود.

این ورزشکار جوان، درخواست دیگر خود را استاندارد سازی پیست دو و میدانی محل سکونت خود در اردکان اعلام کرد و افزود: هر چند زیر ساخت های این مکان فراهم شده اما از استانداردهای قابل قبول به دور است.

وی که در سه مسابقه بین المللی نیز شرکت و صاحب ۲ مقام دومی و یک مقام سومی شده گفت: حتی برای رفت و برگشت از اردکان به یزد هم با مشکلاتی روبرو هستم، خانواده خیلی از من حمایت کردند و حامی اصلی من بودند.

فاطمه از مربی خود آقای ربانی و همچنین پدر و مادرش که زحمات زیادی برای او کشیدند، قدردانی کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha