۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۱۸
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85267967
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیری زودرس سیمای کرج در آشفته بازار تبلیغات کاغذی

کرج - ایرنا- کوبیدن برخی بازاریابان مراکز خدماتی و صنفی براستمرار شیوه سنتی تبلیغات کاغذی یا دیوار نوشته در عصر فراگیر فضای مجازی اگرچه مجالی برای درآمد زایی آنها است اما به گفته مردم و مدیران شهری، سیمای عمومی شهرهایی مانند کرج را دچار پیری زودس کرده است.

به گزارش ایرنا، توسعه شهری ، نوسازی خانه ها و ساختمان ها توسط مردم و زیباسازی معابر از بودجه عمومی هر سال با تولدی تازه در سیما و منظر شهری کرج و سایر مناطق استان البرز همراه است.

تغییر جلوه های شهری مانند نمای دیوارها ، ساختمان ها و بوستان ها با ذوق و قریحه خاص معماران و هنرمندان در واقع خانه تکانی شهر از غبار فرسودگی و کهنگی است و به شاداب سازی فضای عمومی کمک می کند.

سیر تحول درسایه فناوری نوین و سبک های تازه معماری و مهندسی بیانگر آن است که سیمای شهرها در حال گذر از بافت های فرسوده قدیمی به شیوه رایج روز دنیا است.این تحول و دگرگونی شهری تا آنجا موجب آرامش ذهنی و بصری شهروندان است که دستخوش تخریب کاغذی یا شیوه مخرب تر یعنی تبلیغات دیوار نوشته قرار نگیرد.

نصب پیاپی و لایه لایه تبلیغات کاغذی پا را از دیوارها، درب منازل و ساختمان های اداری و عمومی فراتر گذاشته و به جلو پا ها در سطح معابر رسیده است. استمرار این روش نامناسب تبلیغی از منظر شهروندان هم ناخوشایند و هم تعرض به حقوق عمومی است .

برخی شهروندان کرجی از تبلیغات کاغذی یا دیوار نوشته به عنوان شیوه ای قدیمی برای جلب نظر مردم یاد می کنند و در عین حال هرچند ممکن است از آمدن یک نوع خدمات جدید در نزدیکی محل سکونت خبر دهد اما به قیمت بی نظمی سیمای شهری در کوچه و خیابان تمام می شود.

شهروندی با نام رضا شریف زادگان از ساکنان کرج معتقد است که مراکز خدماتی ، رفاهی و تولیدی از کوچه بازار به فضای مجازی کوچ کنند و به زیبایی شهر کمک کنند.

استفاده از چسب های مابع برای نصب کاغذهای تبلیغاتی بیشترین گلایه شهروندان کرجی از تبلیغات کاغذی است که عباس صدیقیان  از شهروندان کرجی معتقد است که این نوع تبلیغات به  سادگی پاک شدنی نیست کما اینکه در صورت پاکیزکی درو دیوار، روز پس از آن ، آش همان آش و کاسه همان کاسه

.برخی اصناف، تبلیغات را به نوجوانان و افراد کم سن و سالی سپرده اند که نصب کاغذ روی دیوار هم برای آنان پول است و هم سرگرمی.

از سوی دیگر تبلیغات هم نصب بنرهای پارچه ای است که در معابر عمومی سد معبر کرده و مالک صنفی خیابان را هم جزیی از دارایی ایش می داند و امکان توقف خودرو مردم مقابل مغازه یک و واحد صنفی سلب شده است.

آموزش اصناف برای دست برداشتن از یک شیوه قدیمی

پیری زودرس سیمای کرج در آشفته بازار تبلیغات کاغذی

محمد ایل بیگی مدیر روابط عمومی و کارشناس مسوول سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج از جمله کارشناسانی است که تبلیغات کاغذی را فرایندی قدیمی می داند که در تبلیغات محیطی ریشه دوانده است.

او می گوید: با اینکه ابزارهای مختلفی از فضای مجازی گرفته تا محیطی برای تبلیغات موجود است اما بسیاری از واحدهای صنفی و خدماتی به این شیوه قدیمی عادت کرده و در تخریب سیمای دیوارها و نمای شهری گوی سبقت از یکدیگر ربوده اند.

این کارشناس با بیان اینکه به لحاظ قانونی برخورد با این گونه تبلیغات نیاز به سازوکار مناسب دارد ، فرهنگساری و آموزش را بهترین اقدام برای پرهیز و دست برداشتن اصناف از یک شیوه قدیمی تبلیغ دانست.

دیوار شویی کار روزانه شهرداری کرج

پیری زودرس سیمای کرج در آشفته بازار تبلیغات کاغذی

حشمت الله عزیزی معاون خدمات شهر شهرداری کرج گفت وگوی خود را با ایرنا با عبارت "دیوار شویی کار همیشگی ماست" آغاز کرد و گفت: .پاک کردن سیمای شهری از کاغذها ساده است اما رفع آثار دیوار نوشته های تبلیغاتی.به این آسانی نیست.

وی از برنامه مدیریت شهری برای فرهنگ سازی و مشارکت عمومی در حفظ زیبایی شهر سخن به میان آورد و افزود: باید به دنبال راهکار اساسی با مشارکت اصناف بود تا بتوان خط پایانی برای تبلیغات ناهمگون کاغذی و امثال بود.

عزیزی گفت : انجام فعالیت های فرهنگی ، ادبی یا تبلیغی برای هر صنف دارای چارچوب حقوقی خود است اما در این رهگذر برخی فعالیت های صنفی مانند آنچه از گذشته های دورتاکنون در کرج شاهد هستیم در واقع تعرض به حقوق عامه به شمار می رود.

ناخوشایندی شهردار از پیری زودرس کرج

پیری زودرس سیمای کرج در آشفته بازار تبلیغات کاغذی

مهرداد کیانی شهردار کرج نیز در نشستی با مدیران شهری ، موضوع بازار آشفته تبلیغات را محور سخنانش قرار داد و آن را عامل پیری زودرس کرج در عنفوان جوانی دانست .

اوگفت: بازار آشفته تبلیغات شهری و استفاده برخی واحدهای صنفی و مشاغل از روش های غیرمجاز بازاریابی آسیب جدی به سیمای شهر وارد کرده و سازمان سیما، منظر و فضای سبز، معاونت خدمات شهری و اداره کل حقوقی شهرداری باید به فوریت و با تذکر و استفاده از ابزارهای نظارتی و قانونی به ساماندهی و رفع آلودگی های بصری بپردازند.

شهردار کرج با اشاره به مطالبه گری اعضای شورای شهر، رسانه ها و شهروندان در خصوص آلودگی های بصری و نازیبایی های ناشی از تبلیغات غیرمجاز برخی اصناف و مشاغل، اظهار کرد: شهر به مثابه تابلوی نقاشی در معرض نگاه صدها هزار شهروند قرار دارد و باید در مخاطب ایجاد احساس آرامش و رضایت خاطر نماید لذا باید با عوامل مولد زائده های بصری به جدیت و فوریت مقابله شود.

وی افزود: نصب کاغذهای چسب دار در کف معابر و پیاده روها، پرچم های تبلیغاتی ایستاده، نصب غیرمجاز سازه و داربست، مزاحمت تابلوهای تبلیغاتی مشاغل، تابلوهای غیرمجاز LED, پخش گسترده تراکت در خیابان‌های مرکزی از مواردی هستند که چهره کرج را به پیری زودرس و نازیبایی مبتلا نموده و همچنین سایر اقدامات در راستای ساماندهی بصری شهر را تحت تاثیر خود قرار داده است.

این مسوول تصریح کرد: اگرچه اقدامات خوب حوزه های ذیربط در جهت زیباسازی شهری قابل تقدیر است اما هنر مدیران نباید صرف هزینه کرد اعتبارات و تعریف پروژه های متعدد و هزینه بر باشد، بسیاری از مشکلات و آسیب های ما در این حوزه نیازمند نظارت جدی و استفاده از ابزارهای قانونی و اجرای مستمر طرح های ضربتی است و نباید عرصه را برای متجاوزین به حقوق شهروندی مهیا ساخت.

کیانی عنوان کرد: هیچ واحد صنفی حق تبلیغ به شیوه ای که برای شهروندان ایجاد نارضایتی و مزاحمت و آرامش روانی آنان را خدشه دار نماید ندارد و با توجه به فعالیت بیش از ۱۰۰ هزار واحد صنفی در کرج، این موضوع باید به جد مورد توجه قرار گیرد و نمونه های موفق این مهم را می‌توان در شهرهایی همچون تهران و مشهد مشاهده نمود و انتظار می رود که شاهد پیاده سازی نهضتی در شهر برای مقابله با زائده ها و آلودگی های بصری باشیم.

نکته پایانی

شهرما خانه ماست، این شعاری است که برای تفهیم مشارکت عمومی در فعالیت های شهری و تمیز نگه داشتن آن در تمام شهرها تکرار می شود، براین است اگر چه مسوولیت تامین زیر ساخت ها و خدمات عمرانی متوجه مدیریت شهری است اما اصناف و شهروندان هم در حفظ زیبایی شهر سهیم هستند.

مشارکت شهروندی یا صنفی زمانی تحقق پیدا می کند که فرد از ریختن زباله در فضای عمومی و استفاده از شیوه های غیر اصولی در تبلبغات پرهیز نماید ضمن آنکه مدیریت شهری هم باید آموزش همگانی و صنفی را بر بسیاری از امور مقدم بشمارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha