نمایشگاه مد و لباس شیراز و ماجرای تکراری یک تفاوت نام

شیراز - ایرنا - هنگامی که بازار رنگ رنگ پوشاک در بازارها و پاساژهای شهر نتواند پاسخگوی نیاز و سلیقه بانوان برای پوششی متعارف باشد، رویدادهای نمایش و عرضه لباس ایرانی - اسلامی گزینه ای مناسب به نظر می رسد اما رویدادهایی که در شیراز برگزار می‌شود با چالش‌هایی مواجه است که باید برای رفع آن چاره‌اندیشی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رویدادهای نمایش، عرضه و فروش پوشاک ایرانی - اسلامی ضمن معرفی طراحان و تولیدکنندگان این حوزه و نمایش آخرین طرح‌ها و تولیداتشان، مجالی برای تامین نیاز بانوانی فراهم می‌کند که لباس‌های مناسب با ارزش‌ها و سلیقه خود را در بازار نمی‌یابند.

نخستین نمایشگاه مد و لباس ایرانی - اسلامی شیراز اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد و محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در بازدیدی که از این نمایشگاه داشت با بیان اینکه چنین نمایشگاهی می‌تواند شروعی برای توسعه طراحی، تولید و توزیع پوشاک ایرانی و اسلامی برای تامین مطالبات بانوان باشد، مصوب کرد که نمایشگاه مد و لباس عفیفانه به صورت فصلی در شیراز برپا شود تا ضمن حمایت از طراحان، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان پوشاک ایرانی و اسلامی زمینه دسترسی بانوان به چنین لباس‌هایی مهیا شود.

پس از آن تیرماه گذشته هتل ‌همای شیراز میزبان نمایشگاه مد و لباس بود و نمایشگاه پاییز مد و لباس نیز مهر ماه در مجتمع فرهنگی، رفاهی دانشگاه شیراز برگزار شد.

نمایشگاه مد و لباس چهار روزه پاییز شیراز میزبان ۱۰۰ برند، طراح و تولید کننده استانی و ملی لباس و پوشش ایرانی - اسلامی بود که آخرین تولیدات خود را برای فروش، ارائه کرده بودند.

نمایشگاه مد و لباس شیراز و ماجرای تکراری یک تفاوت نام

نمایشگاه مد و لباس شیراز، پاسخی به مطالبه بانوان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس که در ساعت‌های پایانی نمایشگاه از بازدیدکنندگان این نمایشگاه مد ولباس بود، اذعان کرد که یکی از مشکلات بانوان مسلمان ایرانی در بیشتر شهرها، یافتن لباس‌های منطبق با ارزش‌های اسلامی و ایرانی است و گلایه‌ای که در این حوزه وجود دارد این است که در مراجعه به مراکز تجاری و بازارهای شیراز، کمتر فروشگاه عرضه کننده پوشاکی با این کیفیت می‌بینیم.

اسماعیل قزل سفلی ادامه داد: برپایی نمایشگاه‌های مد و لباس برای پاسخ دادن به همین نیاز مورد توجه شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت و سه بار برگزار شد.

او این خبر را هم داد که برپایی نمایشگاه دائمی عرضه کننده پوشاک ایرانی، اسلامی و عفیفانه در شیراز به عنوان یکی از مطالبات بانوان در دستور کار قرار دارد.

هرچند این رویدادهای مد و لباس تا اندازه‌ای مورد استقبال یا دست‌کم بازدید بانوان علاقه‌مند قرار گرفته اما هم خریداران و هم طراحان و تولیدکنندگان گلایه‌هایی هم دارند که نمی‌توان ندیده گرفت.

در مجموع بازدید کنندگان رویداد تابستان در هتل هما و پاییز در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ۲ ایراد را مطرح کرده‌اند که توقع داشتند و دارند بهتر شود؛ یکی قیمت بالای محصولات عرضه شده و دیگر تنوع و نوع محصولاتی که ارائه می‌شود.

ایونت (رویداد) یا نمایشگاه؟ مساله این است

رویداد عرضه و نمایش مد و لباس ایرانی - اسلامی شیراز با عنوان "نمایشگاه مد و لباس" برگزار می‌شود اما براساس گفته همه طراحان و تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه‌های تابستان و پاییز شیراز که با ایرنا گفت‌وگو کردند، این رویداد را می‌توان "ایونت" نامید در حالی که انتظار بازدیدکنندگان بیشتر یک نمایشگاه عرضه لباس است.

«فاطمه رصافیان» طراح و تولیدکننده شیرازی عبا، مانتو، تونیک و شلوار گفت: ایونت مد و لباس ایرانی - اسلامی ۲ دسته از سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد، یک دسته بانوانی که به دنبال پوشاک با پوشش مناسب و زیبا هستند اما نمی‌خواهند با خرید پارچه برای دوخت و دوز وقت و هزینه صرف کنند، دیگری جوانانی که در کنار پوشش متعارف، می‌خواهند "شیک بپوشند" اما لباس مد نظر خود را در "کف بازار" پیدا نمی‌کنند.

او ادامه داد: اگر نیاز این گروه‌ها تامین نشود ممکن است خود را مطابق پوشاک موجود کنند و اسیر دست بازار شوند، بنابراین لازم است فضایی برای خرید پوشاک با جنس و دوخت خوب وجود داشته باشد.

این طراح و تولید کننده لباس ایرانی - اسلامی اذعان کرد: در زمان حاضر شیراز بازار دارد - دست‌کم در پاساژ امام خمینی (ره) و نمایندگی برخی تولیدکنندگان تهرانی - اما رویدادی (ایونت) برای پاسخگویی به نیاز قشر باحجاب متوسط و بالاتر ندارد.

او در این باره توضیح داد: «ایونت» متفاوت از نمایشگاه است، نمایشگاه بیشتر به عرضه نیازهای گروه متوسط و پایین‌تر جامعه می‌پردازد و با برخی تخفیف‌ها همراه است اما «ایومن» محل ارائه طرح‌ها و تولیدات خاص است که در بازار نمی‌بینیم و به دلیل کیفیت پارچه و دوخت معمولا قیمت بالاتری دارند.

آنطور که از این گفته‌ها و البته توقعات بیان شده از سوی بازدیدکنندگان بر می‌آید، با توجه به اینکه بانوان محجبه شیراز از اقشار و گروه‌ها با توان مالی متفاوت هستند باید چاره‌ای اندیشید تا نیاز همه آنها تامین‌ شودبه اعتقاد رصافیان هنگام معرفی این رویدادهای مد و لباس از آنها به عنوان نمایشگاه نام برده می‌شود، بنابراین بازدیدکنندگان توقع متفاوتی دارند و هنگامی که با نوع و نحوه عرضه و قیمت محصولات مواجه می‌شوند "توی ذوقشان می‌خورد".

«مهسا راحت» طراح و تولید کننده عبا، مانتو و کت که به گفته خودش رویداد موفق و پرفروشی را در نخستین حضورش پشت سرگذاشته نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، به همین نکته اشاره کرد.

او با بیان اینکه برپایی چنین رویدادهایی برای طراحان محصولات حجاب بسیار مهم و کارآمد است تا بتوانند خود و تولیداتشان را به جامعه هدفشان معرفی کنند، گفت: با این حال با توجه به هزینه تمام شده تولیدات به دلیل جنس و دوخت مطلوب لباس‌ها امکان کاهش قیمت و ارائه تخفیف‌های بالای نمایشگاهی برای ما وجود ندارد.

راحت ادامه داد: برخی از بازدیدکنندگان توقع عرضه محصولاتی با قیمت‌های پایین‌تر و عرضه بن خرید همراه با تخفیف دارند اما این امر برای ما مقدور نیست.

او معتقد است چنین رویدادهایی باید بیشتر برگزار شود و به اندازه کافی و با عنوان ایونت معرفی شود تا جامعه مخاطب خود را پیدا کند.

آنطور که از این گفته‌ها و البته توقعات بیان شده از سوی بازدیدکنندگان بر می‌آید، با توجه به اینکه بانوان محجبه شیراز از اقشار و گروه‌ها با توان مالی متفاوت هستند باید چاره‌ای اندیشید تا نیاز همه آنها تامین‌ شود.

برپایی ایونت‌ها می‌تواند پاسخگوی نیاز بانوان محجبه به ویژه جوانانی باشد که به دنبال خرید پوششی زیبا و خوش دوخت هستند اما فارغ از هزینه، اینگونه پوشاک را در بازار نمی‌یابند.

از سوی برپایی نمایشگاه‌ها می‌توان قشر وسیع‌تری از بانوان را فراخواند که به دنبال پوششی عفت‌مند، زیبا و در عین حال با قیمت مناسبت‌تر هستند.

نمایشگاه مد و لباس شیراز و ماجرای تکراری یک تفاوت نام

رویدادهای مد و لباس ایرانی - اسلامی در شیراز هست اما کم

رویدادهای عرضه و فروش پوشاک ایرانی - اسلامی نقش مهمی در اتصال تولیدکنندگان و طراحان و متقاضیان دارد و حالا که بازار به ظاهر پر زرق و برق لباس کمتر جایی برای پوشاک عفیفانه بانوان ارزشمند شیرازی دارد چنین رویدادهایی می‌تواند پاسخگوی سطحی از نیازها باشد.

نکته‌ای که بارها از زبان بازدیدکنندگان و تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه شنیده شد این بود که چنین رویدادهایی باید بیشتر برگزار شود.

یکی از بانوان جوانی که به نمایشگاه (یا ایونت) تابستان مد و لباس شیراز آمده بود، گفت: لباس شب عید خود را از نمایشگاه اسفندماه خریدم و راضی بودم امروز نیز به همین امید آمده‌ام.

او گفت: این رویدادها برای خانم‌هایی مانند من خیلی خوب است تا بالاخره بتوانند لباس مورد نظرشان را جایی پیدا کنند، من نمی‌توانم مانتو جلوباز را زیر چادر بپوشم و مانتو پوشیده و شکیل هم در بازار یافت نمی‌شود.

نیاز به برپایی ایونت و نمایشگاه‌های بیشتر نقطه نظر مشترک تقاضا و عرضه‌کنندگان پوشاک ایرانی اسلامی شیراز بود.

گرانی رگال و پوشش رسانه‌ای ناکافی

گرانی اجاره رگال برای رویداد و اطلاع رسانی ناکافی ۲ مورد از انتقاداتی بود که تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه مد و لباس پاییز شیراز به آن اشاره کردند.

مهسا راحت تولیدکننده مانتو، عبا و کت گفت: من به تازگی فعالیتم را در این حوزه آغاز کرده‌ام و این رویداد فرصت خوبی برای من بود اما اجاره رگال بالا است.

طراحان اجاره رگال را می‌پردازند و حجم بالایی محصول برای عرضه سفارش می‌دهند اما اطلاع رسانی ناکافی به آنها ضربه می‌زنداو بیان کرد: کاهش این هزینه ضمن حمایت از طراحان پوشش با حجاب به پایین آمدن قیمت محصولات نیز کمک می‌کند.

فاطمه رصافیان تولید کننده عبا، مانتو، تونیک و دیگر ملزومات حجاب نیز معتقد است که امروز طراحان و تولید کنندگان پوشاک حجاب و عفاف نیازمند حمایت هستند.

او به میزان اطلاع رسانی و پوشش رسانه‌ای رویداد اخیر مد و لباس شیراز نیز انتقاد کرد و گفت: طراحان اجاره رگال را می‌پردازند و حجم بالایی محصول برای عرضه سفارش می‌دهند اما اطلاع رسانی ناکافی به آنها ضربه می‌زند.

او البته بر این نکته هم تاکید کرد که این رویداد باید به عنوان ایونت معرفی شود، تا توقع طرفین را برآورده سازد.

حمایت مسئولان فارسی نصیب غیر شیرازی‌ها می‌شود

گفته شد که نمایشگاه‌ها و رویدادهای عرضه و فروش پوشاک ایرانی - اسلامی می‌تواند مقدمه و زمینه ساز بازارسازی برای تولیدکنندگان و معرفی آنها به جامعه هدفشان باشد.

در زمان حاضر اگر قرار است بن خریدی به کارکنان دستگاه‌ها یا شرکت‌ها داده شود، نصیب برندهای غیراستانی شناخته شده می‌شود در حالی که می‌توان از این طریق طراحان استانی را مورد حمایت قرار دادزهرا ناظر یکی از طراحان و تولیدکنندگان استان فارسی مانتو عبایی و شال و روسری معتقد است که در این استان طراحان مد و لباس اسلامی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند؛ از سویی محل عرضه متمرکزی برای آنها وجود ندارد و از سوی دیگر اگر فروشگاهی نیز راه‌اندازی می‌شود به نمایندگی برندهای دیگر استان‌ها بویژه قم و تهران واگذار می‌شود.

او ادامه داد: به همین دلیل نیز مخاطب بیشتر همان برندها را می‌شناسد و در مراجعه به نمایشگاه نخست به سراغ‌ همان تولیدکنندگان شناخته شده می‌روند.

ناظر افزود: در زمان حاضر اگر قرار است بن خریدی به کارکنان دستگاه‌ها یا شرکت‌ها داده شود، نصیب برندهای غیراستانی شناخته شده می‌شود در حالی که می‌توان از این طریق طراحان استانی را مورد حمایت قرار داد.

او همچنین به برخی حمایت‌های مالیاتی و تسهیلاتی لازم برای تولیدکنندگان پوشاک و ملزومات حجاب اشاره کرد و پیشنهاد دا: میتوان فروشگاهی زیر نظر یک ارگان راه اندازی و طراحان و تولیدکنندگان فارس واگذار کرد تا بتوانند محصولات خود را عرضه و معرفی کنند تا بیشتر به بازار متصل شوند؛ در این صورت حضور در ایونت‌ها هم بیشتر به آنها کمک می‌کند.

برآیند گفت‌گوهای خبرنگار ایرنا با حاضران در نمایشگاه‌های ۲ فصل اخیر مد و لباس شیراز این است که از سویی این کلانشهر نیازمند برپایی "ایونت" و "نمایشگاه" برای پوشش همه اقشار و گروهای جامعه است و از سویی باید برخی حمایت‌ها از طراحان پوشاک عفیفانه صورت گیرد تا ضمن تسهیل‌گری برای تداوم فعالیت آنها امکان عرضه ارزان‌تر محصولات خود به جامعه هدف را داشته باشند.

از سوی دگر همگان معتقدند که این رویدادها باید پرشمارتر و متنوع‌تر برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha