پذیرایی از روس‌ها در مازندران با «کئی پلا»

ساری- ایرنا- حذف روادید گروهی برای حضور گردشگران روسی در مازندران علاوه بر رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار، زمینه ساز معرفی غذاهای محلی مانند "کئی پلا یا کدو پلو" در سطح بین المللی و رونق کسب و کار اقامتگاه های بومگردی استان در جوار جنگل‌های حیرت انگیز هیرکانی با رودخانه های خروشان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مازندران با توجه به تنوع تاسیسات گردشگری اقامتگاه‌های بوم گردی فعال، این روزها مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و این دیار دارای ۳۶۹ اقامتگاه بوم گردی، سالانه میزبان میلیون ها مسافر از سراسر کشور و گردشگران خارجی است.

برخی از این اقامتگاه های بوم گردی که به تنهایی دارای ۲۰ کلبه چوبی با بافت سنتی است در کنار جنگل‌های هیرکانی در روستاهای مازندران مناظر بی نظیری را برای گردشگران داخلی و خارجی رقم می زند و در سال جاری ۴۰۰ گردشگر خارجی به همراه حدود ۷۳۰ هزار نفر شب اقامت گردشگر داخلی از این اقامتگاه های بوم گردی استفاده کردند.

البته این آمار گردشگران داخلی و خارجی تنها برای اقامتگاه های بوم گردی داری مجوز مازندران است که اگر بخواهیم دیگر تاسیسات گردشگری را محاسبه کنیم تعداد این افراد به مراتب بیشتر خواهد شد.

در این پیوند برگزاری رویداد ملی گردشگری مازندران به همراه نمایشگاه صنایع دستی و کارگروه های تخصصی و آموزشی با محوریت روسیه و کشورهای حوزه دریای خزر با اعلام رسمی حذف روادید گروهی گردشگری بین ایران و روسیه در پنجم مهر ماه امسال در بابلسر برگزار شد و بر این اساس گردشگران روسیه می توانند در قالب تورهای پنج تا ۵۰ نفره بدون دریافت روادید به مازندران سفر کنند که مسوولان گردشگری استان و فعالان در این حوزه این امر را فرصت مناسب برای رونق گردشگری و تحول اقتصادی در مازندران تلقی می کنند.

با توجه به اینکه تمامی اقامتگاه های بوم گردی مازندران در روستاها مستقر هستند، حضور گردشگران خارجی در این روستاها زمینه اشتغال و توسعه پایدار را فراهم می کند. وجود جنگلهای هیرکانی و رودخانه های خروشانی که از دل این جنگلها عبور می کند، بدون تردید مورد توجه گردشگران خارجی قرار خواهند گرفت.

جنگل های هیرکانی به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، بر اساس معیار ۹ گانه به شماره ۱۵۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد تا این میراث باستانی یگانه به نام ایران و برای جهانیان تا ابد باقی بماند.

جنگل های هیرکانی یا جنگل های شمال ایران، با پیشینه ی تکامل ۲۵ تا ۵۰ میلیون ساله، مانند نواری سبز به درازای ۸۵۰ کیلومتر کناره های جنوبی دریای کاسپین را پوشانده اند. تغییرات بارشی و ارتفاعی زیاد، تنوع در شرایط اکولوژیکی از خاور تا باختر، تنوع بی مانند در گونه های گیاهی و جانوری از ویژگی های برجسته جنگل های هیرکانی است.

از این جنگل ها به عنوان "فسیل زنده" یا "موزه طبیعی" و مادر جنگل های جوان اروپا و شمال آمریکا یاد می شود؛ زیرا خاستگاه و یکی از مهمترین پناهگاه های باختر اوراسیا برای گونه های گیاهی باقیمانده از دوران سوم زمین شناسی، گونه های نادر و در معرض خطر گیاهی و جانوری و گونه های بومی محلی و منطقه ای و جهانی یگانه به شمار می رود.

پذیرایی از روس‌ها در مازندران با «کهی پلا»

اقامتگاه بوم گردی میزبان ۴۰۰ گردشگر خارجی

مهدی اسحاقی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: در سال جاری ۴۰۰ گردشگر خارجی در اقامتگاه‌های بوم گردی مازندران حضور یافتند.

وی با بیان این مطلب که، آمار حضور گردشگران خارجی در مازندران با حذف روادید گروهی گردشگران روسی که در قالب تورهای پنج تا ۵۰ نفره به مازندران سفر می کنند افزایش خواهد یافت، افزود: اقامتگاه‌های بوم گردی مازندران با امکانات و تاسیسات کافی آماده میزبانی از گردشگران خارجی و داخلی هستند.

این مقام مسوول، با بیان این که مازندران دارای ۳۶۹ اقامتگاه بوم گردی دارای مجوز است، بیان داشت: هر کدام از این اقامتگاه‌ها دارای چند کلبه چوبی هستند که مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرند.

معاون گردشگری مازندران افزود: حذف روادید گروهی گردشگران روسی حضور آنها را در این اقامتگاه ها افزایش می دهد که این امر زمینه رونق اقتصادی و گردشگری مازندران به خصوص مناطق روستایی را فراهم می کند.

اسحاقی اظهار داشت: اقامتگاه های بوم گردی مازندران در مناطق روستایی و جنگلی دایر هستند که چشم اندازهای حیرت انگیزی دارند.

این مقام مسوول اضافه کرد: فقط در ۳۶۹ اقامتگاه بوم گردی مازندران در سال جاری ۷۳۰ هزار نفر شب اقامت داشتند که این آمار بدون در نظر گرفتن دیگر تاسیسات گردشگری استان محاسبه شد.

پذیرایی از روس‌ها در مازندران با «کهی پلا»

ورود گردشگران روسی شتاب گرفت

در این پیوند معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران با اشاره به ظرفیت های متعدد زیرساختی و گردشگری برای ایجاد اشتغال پایدار در استان گفت: «حذف روادید گروهی» ورود گردشگران روسی به مازندران را سرعت بخشید.

حسن خیریانپور افزود: در مازندران گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی جایگاه ممتازی برای ایجاد اشتغال پایدار دارد.

وی خاطر نشان ساخت: در گردشگری، مقوله های متعدد طبیعت گردی، دریایی، سلامت، ورزشی، فرهنگی و کشاورزی داریم و باید به همه آنها توجه ویژه شود چرا که برای گردشگران جذابیت دارد.

این مقام مسوول ادامه داد: علاوه بر وجود صدها کیلومتر از سواحل دریای خزر در استان، وجود ریل راه آهن کشوری و بنادر و فرودگاه‌های مازندران، این دیار را به نقطه منحصر به فرد کشور برای سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی تبدیل کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران با بیان این که، میزبانی استان از رویداد ملی گردشگری به نوعی تجلی دیپلماسی گردشگری دولت سیزدهم بود، تصریح کرد: حذف روادید گردشگری گروهی برای ورود گردشگران روسی به مازندران حرکت بسیار مهم و اثرگذاری است و امیدواریم این روند ادامه یابد.

پذیرایی از روس‌ها در مازندران با «کهی پلا»

معاون استاندار مازندران، تدوین گام نخست طرح جامع گردشگری مازندران، بهره برداری از ۸۰ طرح گردشگری با سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی، توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی از ۲۹۰ به ۳۸۸ واحد، اجرای طرح های گردشگری سلامت در شرق و غرب استان، راه اندازی گردشگری دریایی با به آب انداختن کَشتی، تصویب موافقت اصولی ۱۷۱ طرح سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، صدور چهار مجوز اسکله های دریایی و افزایش تعداد موزه های استان به ۱۹ موزه را از جمله اقدامات یکسال اخیر این اداره کل برشمرد.

رویداد ملی گردشگری مازندران به همراه نمایشگاه صنایع دستی و کارگروه های تخصصی و آموزشی با محوریت روسیه و کشورهای حوزه دریای خزر و با اعلام رسمی حذف روادید گردشگری بین ایران و روسیه از ۵ تا ۸ مهر در بابلسر برگزار شد.

محورهای همایش بین‌المللی گردشگری مازندران با موضوع همایش گردشگری سلامت، گردشگری روستایی و بوم گردی، فرصت سرمایه‌گذاری، صنایع دستی فاخر، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری خلاق و ماجراجویانه و گردشگری کشاورزی قابلیت طبیعت گردی با محوریت روسیه و کشورهای حوزه cis همراه با نمایشگاه صنایع دستی و پنل تخصصی از پنجم تا هشتم مهر ماه در هتل میزبان بابلسر برگزار شود.

"کشورهای حوزه cis یا جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع که در سال ۱۹۹۱ تاسیس شد، اتحادیه ای است که از جنبه های قوانین داخلی و بین المللی جانشین اتحاد جماهیر شوروی سابق شده است و سه کشور روسیه، اوکراین و روسیه سفید آن را بنیاد نهاده اند سپس کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی و گرجستان به عضویت آن درآمده اند.

این کشورها، بازار طبیعی ایران برای طراحی راهبرد توسعه و صادرات محسوب می شوند، از این رو مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، رونق تجارت، ترانزیت، تولید و صادرات به این کشورها را از اهداف راهبردی و تعیین کننده خود می دانند.

پذیرایی از روس‌ها در مازندران با «کهی پلا»

طرز تهیه کدو پلو مازندرانی

مرحله اول: پیاز را نگینی کرده و در تابه‌ای با نمک و زردچوبه و فلفل تفت دهید. وقتی رنگ پیاز کمی برگشت و ادویه‌ها هم سرخ شدند، مرغ را در تابه بریزید و تفت دهید. بعد از اینکه مرغ به حد کافی سرخ شد یک لیوان آب به آن اضافه کنید تا مرغ کاملاً بپزد. آب مرغ باید کاملاً غلیظ شود.

مرحله دوم: پیاز دیگری را خرد کرده و تفت دهید، سپس سیر را به آن اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید. بعد از اینکه عطر سیر بلند شد کدوهای خردشده را به ترکیب اضافه کرده و پس از کمی تفت دادن به آن زردچوبه و دارچین اضافه کنید.

مرحله سوم: حالا مرغ‌های سرخ‌شده را به سسی که با کدو تهیه کرده‌اید اضافه کرده و در ظرف را بگذارید. حرارت را کم کنید تا مرغ شما در این سس متفاوت به ‌آرامی بپزد.

مرحله چهارم: حالا برنجی که از قبل آبکش کردید را به صورت لایه‌لایه با مواد تهیه شده مخلوط کنید. یک لایه برنج در قابلمه بریزید و روی آن را با مرغی که در سس کدو پخته پر کنید. سپس سراغ لایه‌های بعدی بروید و وقتی همه مواد را در قابلمه ریختید، در آن بگذارید برنج با مواد تهیه شده روی حرارت بسیار کم دم بکشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha