۳۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران استان اردبیل پرداخت شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل گفت: تاکنون بالغ بر ۳۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران این استان پرداخت شده و بقیه مطالبات هم به‌زودی به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

علی نوبخت روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خرید تضمینی گندم از ۱۲ خردادماه از شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان آغاز و ۳۰ مهرماه در مرکز و جنوب استان با خرید ۲۷۹ هزار تن به ارزش ۴۰ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال به پایان رسید.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل با عذرخواهی از کشاورزان به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران بیان کرد: کشاورزانی که تا پنجم تیرماه گندم خود را ضمن ثبت در سامانه تحویل مراکز خرید داده‌اند، بهای گندم خود را با قیمت ۱۰۵ هزار ریال دریافت کردند و ما به‌ تفاوت آن را هم به‌زودی دریافت خواهند کرد.

نوبخت با بیان اینکه در راستای سیاست‌های حمایتی دولت از کشاورزان گام بلندی در زمینه خودکفایی گندم برداشته شده است ، افزود: در سال جاری میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل خدمات بازرگانی استان اردبیل همچنین با اشاره به روند افزایشی خرید گندم از گندم‌کاران استان اردبیل در پنج سال اخیر گفت: خرید گندم در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۹۷ هزار تن ، در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۱۲ هزار تن ، در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۶۹ هزار تن ، در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۵۲ هزار تن و امسال هم از اول برداشت تاکنون ۲۶۸ هزار تن ثبت شده است.

نوبخت با اشاره به وقوع خشکسالی در استان طی سال‌های اخیر ادامه داد: استان اردبیل در زمان ترسالی در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده است ولی به علت خشکسالی این جایگاه به رتبه نهم کشوری تنزل پیدا کرده است.

قیمت خرید گندم قراردادی با قیمت خرید تضمینی متفاوت است در کشت قراردادی به ازای هر کیلوگرم انتقال محصول، ۱۰۰ تومان هزینه بیشتر به کشاورزان به عنوان هزینه حمل و نقل پرداخت خواهد شد

مدیرکل خدمات بازرگانی استان اردبیل با بیان اینکه قیمت خرید گندم قراردادی با قیمت خرید تضمینی متفاوت است، افزود: در کشت قراردادی به ازای هر کیلوگرم انتقال محصول، ۱۰۰ تومان هزینه بیشتر به کشاورزان به عنوان هزینه حمل و نقل پرداخت خواهد شد.

نوبخت تصریح کرد: در زمان برداشت محصول گندم اگر قیمت گندم در بازار بالاتر از قیمت تضمینی باشد، کشاورزان می‌توانند محصول خود را خارج از چارچوب قیمت تضمینی بفروشند و مبلغ مورد نظر را با شرکت‌های خدمات کشاورزی تسویه‌ حساب کنند.

وی با اشاره به اعمال مشوق‌های کشت قراردادی برای کشاورزان استان اظهار کرد: در مرحله اول کود فسفات و ازت با ۵۰ درصد قیمت واقعی به کشاورزان عرضه شد ، ضمن اینکه نه تنها هیچ مبلغی از کشاورزان دریافت نشد بلکه در زمان برداشت محصول ، تسویه‌ حساب شد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

امسال محصول گندم در ۲۷۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده و گندم، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

میزان تولید گندم در استان اردبیل در سال‌های گذشته تا سطح ۶۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته بود ولی به علت بروز خشکسالی و وضعیت جوی نامناسب و نیز نامتوازن بودن میزان و زمان بارش، طی ۲ سال اخیر میزان تولید گندم در این بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha