بودن یا نبودن دارو در بویراحمد؛ مساله این است!

یاسوج- ایرنا- یکی از دغدغه های اصلی این روزهای والدین کودکان در شهرستان بویراحمد تهیه داروهای مکملی همچون قطره مولتی ویتامین، فروس سولفات، ویتامین A و D، استامینوفن، فولیک اسید است که برای کودکان ۲ تا پنج ساله استفاده می‌شود اما طبق بازدید میدانی خبرنگار ایرنا از برخی مراکز بهداشتی مشخص شد ناهماهنگی و کمبود در توزیع این اقلام وجود دارد.

به گزارش ایرنا، در پی گزارش های مردمی در خصوص کمبود برخی اقلام دارویی در مراکز خانه بهداشت مادوان، تل خسرو، اشرفی و دشت روم برای بررسی وضعیت موجود خبرنگار ایرنا به طور تصادفی از این مراکز بازدید سرزده انجام داده است.

بازدید امروز حاکی از این بود که بسیاری از والدین از نبود داروهایی همچون گلایه مند بودند و می گفتند که حدود چند هفته است برای گرفتن داروهایی همچون مکمل های آهن، ویتامین A و D یا مولتی ویتامین برای فرزندان شان مراجعه کرده اند اما دارویی دریافت نکرده اند و در مراکز بهداشت ها این داروها به میزان محدود یافت می شوند.

این در حالی است که لازم است این ریزمغذی ها به صورت مکمل و به طور روزانه مطابق با پروتکل های وزارت بهداشت به کودکان داده شود.

طبق نظر کارشناسان بر اساس دستور العمل های وزارت بهداشت، به منظور پیشگیری و کنترل کمبود ریزمغذی ها و کاهش عوارض نامطلوب آنها بر سلامت کودکان لازم است، کودکان زیر ۲ سال مکمل های آهن، مولتی ویتامین یا ویتامین A و D را مطابق با پروتکل های تدوین شده مصرف کنند.

بودن یا نبودن دارو در بویراحمد؛ مساله این است!

کودکان شیرخوار در کشور ما مکمل آهن، ویتامین A و D را براساس دستور العمل های موجود باید به طور روزانه مصرف کنند.برای تمام شیرخوارانی که با وزن طبیعی متولد می شوند ( اعم از شیر مادر خوار یا شیر خشک خوار) دادن قطره آهن از پایان ۶ ماهگی یا همزمان با شروع تغذیه تکمیلی تا پایان ۲۴ ماهگی به میزان روزانه ۱۲.۵ میلی گرم آهن (المنتال) توصیه می شود.

برای پیشگیری از کمبود ویتامین A و D در کشور ما بر اساس برنامه کشوری تجویز روزانه قطره مولتی ویتامین یا قطره A+D از روز سه تا پنج پس از تولد تا حداقل ۱۲ ماهگی به میزان روزانه ۲۵ قطره که معادل ۱۵۰۰ واحد بین المللی ویتامین A و ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین D است، باید انجام شود.

تمام کودکان اعم از اینکه با شیرمادر یا شیرمصنوعی تغذیه می شوند لازم است از مکمل های آهن ویتامین A و D یا مولتی ویتامین استفاده کنند، بعضی از مادران فکر می کنند که کودکان شیرخشک خوار نیازی به مکمل ندارند.

در حالی که باید بدانند شیرخشک های موجود در بازار غنی شده نیست به عبارت دیگر آهن، ویتامین A و D به آنها اضافه نشده و مقادیری که بر روی قوطی شیرخشک درج می شود، در حقیقت همان مقادیر طبیعی در ترکیب شیرخشک است که نیاز بدن شیرخوار را برآورده نمی کند و لازم است این ریزمغذی ها به صورت مکمل و به طور روزانه مطابق با پروتکل های وزارت بهداشت به آنها داده شود.

یکی از شهروندان مادوانی که با فرزند خردسال اش به مرکز بهداشت مادوان مراجعه کرده بود، می گوید که برای دریافت قطره مولتی ویتامین و ویتامین A و D مراجعه کرده اما در خانه بهداشت موجود نبود.

وی می افزاید: توان مالی خانواده به گونه ای است که هزینه تامین این داروها را از داروخانه ندارم و از مسئولان انتظار دارم این موضوع را پیگیری کنند.

یکی دیگر از شهروندان بویراحمدی، گفت: برای کودک چهار ساله‌ام به خانه بهداشت روستا آمدم اما قرص فروس سولفات استامینوفن، فولیک اسید موجود نبود.

یکی از بهورزان حاضر در مرکز بهداشت مادوان در حاشیه این بازدید سرزده گفت: حدود یک ماه است که برای داروهای مکملی همچون قطره مولتی ویتامین، فروس سولفات، ویتامین A و D، استامینوفن، فولیک اسید درخواست داده ایم اما هنوز برای ما ارسال نشده است.

وی در پاسخ این سوال که والدین چگونه مطلع شوند که شما دارو آورده اید، افزود: باید هر روز سر بزنند و چک کنند که ما دارو آورده ایم یا نه.

این بهورز عنوان کرد: اکنون تمام این اقلام به جز قطره آهن تمام شده و باید برایمان بیاورند.

در بازدید از یکی دیگر مراکز بهداشتی بویراحمد نیز خانم بهورزی گفت: مابقی مکمل ها همچون قطره آهن و مولتی ویتامین وجود دارد به جز ویتامین A و D که حدود چند هفته است با کمبود مواجه هستیم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد در این باره گفت: اکنون فصل مدارس است و مراجعه‌کننده‌ها بسیار زیاد شده‌اند، معمولاً دارو هست، احتمال دارد امروز برخی از مراجعان، برای چند ماه خود قطره از خانه بهداشت بگیرند و همین باعث می‌شود که در یک روز داروها تمام شود، ولی روز بعد حتماً دارو تهیه می‌شود.

بهنام نیازی افزود: خانواده‌ها می‌توانند تلفن خود را به خانه بهداشت تحویل دهند هر موقع که دارو تهیه شد، با هماهنگی داروی مکمل خود را تحویل بگیرند.

معاون اجرایی معاونت بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص کمبود اقلام دارویی در خانه‌های بهداشت، نیز گفت: گاهی اوقات شرکت‌های دارویی به دلیل معوقات مالی دارو را دیر تحویل می‌دهند، ولی امروز مادوان و اکبرآباد و نجف آباد مکمل‌های دارویی خود را تحویل گرفته‌اند، شاید بهورز دیر تحویل گرفته است و قصور از بهورز بوده باشد، بنابراین باید به موقع دارو را از مرکز تحویل بگیرند.

فرشته بوستانی افزود: در حال حاضر مشکلی نداریم، و حتی قطره آهن را تحویل دادیم، فقط یک مورد ویتامین A و D ممکن است کمبودی باشد چون حجم زیادی خریداری می‌شود و در یک فاصله زمانی باید داروها انتقال پیدا کنند.

وی گفت: قطره‌ها جز وظایف بهداشت است و خانه‌های بهداشت باید بطور رایگان در اختیار مراجعان قرار دهند.

بوستانی تصریح کرد: اکنون برای این اقلام هیچ معضل و مشکلی وجود ندارد، سال گذشته هم به خاطر کم برخوردار بودن دولت حمایت کرد و بطور رایگان این اقلام دارویی در اختیار خانه‌های بهداشت قرار گرفت، امسال هم مرکز بهداشت اقلام دارویی را خریداری کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha