۲۸ دستگاه استخراج غیرقانونی رمزارز در اردبیل کشف و ضبط شد

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل از سیر نزولی استفاده از دستگاه‌های غیرقانونی استخراج رمز ارز در این استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری ۲۸ دستگاه استخراج رمز ارز از پنج مرکز غیرمجاز در مناطق مختلف استان کشف و ضبط شده است.

حسین قدیمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا از سیر نزولی استفاده غیرقانونی از دستگاه‌های استخراج رمز ارز در استان اردبیل خبر داد و گفت: در حالی که سال گذشته ۱۳۰ دستگاه استخراج رمز ارز از ۱۶ با ظرفیت ۱۸۶ کیلووات کشف و ضبط شده بود، امسال این میزان به ۲۸ دستگاه با ظرفیت ۳۹ کیلووات کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۸ تاکنون در مجموع ۲ هزار دستگاه استخراج رمز ارز در مناطق مختلف استان شناسایی و با هماهنگی با مقام قضایی به محل‌های مورد نظر کشف و ضبط شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل با بیان اینکه ماموران این تعداد دستگاه ماینر استخراج ارز دیجیتال "بیت کوین" را از ۱۷۷ مرکز غیر مجاز کشف و ضبط کرده اند، اظهار کرد: دستگاه‌های کشف شده سه هزار و ۶۲۸ کیلو وات برق به صورت غیرمجاز مصرف می‌کردند.

به گفته قدیمی پس از تشکیل پرونده و تحویل متهمان به مراجع قضایی، متخلفان علاوه بر ضبط ماینرها، به پرداخت ۷۴۰ میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل در عین حال از فعالیت هفت مرکز مجاز استخراج ارز دیجیتال در استان اردبیل خبر داد و گفت: مجوزهای قانونی لازم برای افراد علاقمند به فعالیت در این حوزه در استان صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های غیر مجاز استخراج رمز ارز علاوه بر مصرف بالای برق و استفاده از تعرفه ارزان، خسارت زیادی به شبکه توزیع برق وارد می‌کنند به طوری که علت بخشی از خاموشی‌های ناخواسته و خسارت به لوازم برقی شهروندان ناشی از فعالیت این دستگاه‌هاست.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل همچنین گفت: افراد سودجویی که با استفاده از انشعاب غیرمجاز برق اقدام به فعالیت غیرقانونی کنند، مجرم شناخته شده و با آنها بدون اغماض برخورد خواهد شد.

قدیمی از شهروندان خواست، در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را به سامانه فوریت‌های برق (۱۲۱) گزارش دهند.

وی افزود: لینک مربوط به گزارش‌های مردمی در خصوص استخراج غیرمجاز رمزارز در اپلیکیشن "برق من" نیز فراهم شده و شهروندان اطمینان داشته باشند که همکاری برای جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال علاوه بر دریافت جایزه نقدی به تناسب میزان ماینرهای کشف شده تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال، کاملا محرمانه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، ارزهای دیجیتال و پول مجازی مانند بیت‌کوین پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص استخراج این پول مجازی (ماینر) ساخته شده که واردات و استفاده از آنها در ایران غیرمجاز است.

استخراج ارزهای دیجیتال بویژه نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به تولید ۷۲ مگاوات ساعت برق است و با توجه به قیمت نازل برق در ایران بسیاری از استخراج‌کنندگان اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند، این در حالی است که ارز دیجیتال تولید شده با این برق رایگان به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha