به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، اسماعیل قزل سفلی روز سه شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشکده علوم قرآنی شیراز افزود: در عرصه سیاسی کشور دو نوع نگاه به دانشگاه و دانشجو داریم که یکی نگاه انقلابی است که دانشگاه مرکز نخبه پروری، پیشرفت و گسترش علم و تربیت مدیران آینده کشور میداند و همه پیشرفتهای کشور را به دانشگاه ختم میکند.
وی ادامه داد: یک نوع نگاه هم، نگاه واپسگرا، غربی و غیرانقلابی است که دانشگاه را منفعل میخواهد و آنرا مرکز آموزش مهرههای غربی میداند.
او اظهار کرد: اینها از همه جهت ناامید هستند و نمیخواهند به دانشگاه نیز امید تزریق شود و به دنبال غالب شدن بی تفاوتی برای فضای دانشگاه و غیرسیاسی و غیرجنبشی شدن این مکان هستند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: این نوع نگاه به دانشگاه و دانشجو باعث شده که طی سال های اخیر در فعالیتهای دانشجویی ضعفهایی داشته باشیم.
قزل سفلی افزود: جمهوری اسلامی هم به دانشگاه افتخار میکند و هم نسبت به آن دغدغه دارد.
او ادامه داد: وقتی دانشگاه امروز را در کشور با دانشگاههای رژیم گذشته مقایسه میکنیم شاهد رشد چشمگیر کمی و کیفی دانشگاهها و حرکتهای علمی از جانب آنها هستیم به نحوی که طی سالهای پس از انقلاب نخبگان برجستهای در حوزههای علمی، فناوری و نظامی در دانشگاهها تربیت شدند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، با اشاره به حضور دانشآموختگان دانشگاهی در عرصههای مدیریتی در دوران پس از انقلاب گفت: امروز نیز تیم مدیریتی متشکل از جوانان در ادارات و سازمان ها در حال شکل گیری است که همگی دانش آموختگان همین دانشگاهها هستند.
قزل سفلی، با اشاره به تقویت باورهای دینی در دانشگاهها با حضور جوانان افزود: همه اینها از دلایلی است که جمهوری اسلامی به دانشگاه افتخار میکند هرچند دغدغه فعالیت جریان واپسگرای غربی و غیرانقلابی در دانشگاهها نیز وجود دارد.
او ادامه داد: از آنجا که نظام جمهوری اسلامی همه مسائل کشور و نظام را در هم تنیده با دانشگاه میداند، در حوزه هویتزدایی و آرمانزدایی توسط جریان واپسگرای غربی، دغدغه دارد.
وی اظهار کرد: هویتزدایی یا ایدئولوژیزدایی به معنای گرفتن تفکر ارزش و باورهای یک ملت است.
دشمن، به دنبال ایجاد ناامیدی نسبت به آینده کشور است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: امروز در حوزه هویتزدایی، دشمن به دنبال تحقیر مبانی اندیشهای و رویکردها و پیشرفتهای کشور و ایجاد ناامیدی نسبت به آینده کشور و پشیمانسازی از وضعیت فعلی کشور است، یعنی میخواهد یک منظومه غیرانقلابی و غیردینی را حاکم کند.
قزل سفلی افزود: سند ۲۰۳۰ در بخش هایی به دنبال این بود که همین فضا را در مدارس ما دنبال کند تا ناامیدی و احساس بن بست بودن را به جوانان ما تزریق کند و این همان جریانی است که در برخی از متون ما هم ریشه دوانده یعنی برخی متون دانشگاهی ما هم به این مباحث و رویکرد کمک میکند.
وی گفت: در شرایطی که دشمن در پی این است که با آرمانزدایی نسل جوان را نسبت به آینده کشور بیتفاوت کنند، دانشجویان ما با هر دیدگاه فکری و سلیقهای وظیفه دارند در کنار درس، وارد فعالیتهای دانشجویی شده و هرچه میتوانند کانون و تشکلهای مختلف ایجاد کنند چرا که دانشگاه محل شنیدن همین مباحث است و مسئولان دانشگاه هم باید به رشد فعالیتهای تشکلی و دانشجویی کمک کنند.
قزل سفلی، خواستار توجه دانشجویان به مسائل مختلف شهروندان استان و شهر و محیط پیرامون خودشان شد و افزود: دانشجو باید نسبت به مسائل مختلف حساسیت داشته باشد و روی مسائل اصلی کشور تمرکز کند، دغدغهها و مشکلات مردم را ببینند و بر روی آن اندیشهورزی کند که چگونه میتوان ضمن استفاده از ظرفیتهای علمی برای حل آنها، راهکارها را بصورت تخصصی و مساله محور مطالبه گری کرد.
نظر شما