به مناسبت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س)؛

اعطای دومین نشان تربیتی در جهان اسلام

۴ آبان ۱۴۰۲، ۹:۰۶
کد خبر: 85269994
حسین درودی I کارشناس علوم تربیتی
اعطای دومین نشان تربیتی در جهان اسلام

تهران- ایرنا- در تاریخ اسلام دو بانو به نشان تربیتی «فداها ابوها» مشرف شده‌اند که حضرت معصومه (س) بعد از گذراندن مراحل تربیتی در خانواده وحی و با سبک زندگی طیبه بعد از حضرت فاطمه زهرا (س) به این مقام مشرف شدند.

بشارت مقام و موقعیت تربیتی و برگزیدگی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قبل و بعد از تولد حضرتش؛ توسط امامانی مانند امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهم السلام به گونه ای بوده است که به بسیاری از شبهات دین شناختی و انسان شناسی پاسخگو بوده است؛ چراکه حضرت معصومه با تشرف به مقام دومین نشان تربیتی (فداها ابوها) بعد از حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها؛ مرکزی را در قم سکانداری می کنند که بیش از صد کشور جهان بر سر سفره اندیشه ورزی و علم اندوزی رشته های متنوع علوم اسلامی و انسانی دل و جان خود را آرامش و آرایش فطری می دهند.

البته این برکات نورانی و آسمانی تراوشاتی از مدینه النبی و نجف اشرف است که بستر آن در قم مقدسه در اراده الهی واقع شده است که بعد از هزار و اندی سال هیچ مرقدی تا این اندازه در نشر معارف اسلامی و انسانی سابقه نداشته است.

اشک شوق پدران برای تربیت دختران

در تاریخ اسلام دو بانو به نشان تربیتی (فداها ابوها) مشرف شده اند که حضرت معصومه بعد از گذراندن مراحل تربیتی در خانواده وحی و با سبک زندگی طیبه بعد از حضرت فاطمه زهرا سلام علیها به این مقام مشرف شدند و توانستند اشک شوق انسان کامل را به رخ خورشید بکشانند و عظمت و عزت اسلام در حقوق بانوان و محبت خداوند مهربان به خلق خویش را برای بشریت تدریس کنند.

"در زمان حیات مبارک امام موسی بن جعفر(ع)، پدر گرامی حضرت معصومه (س) جمعی از علاقه مندان و یاران حضرت که در بیرون از مدینه زندگی می کردند، برای زیارت و عرض ادب و طرح سوالات خود به مدینه می آیند و به خانه حضرت مشرف می شوند. در را که می زنند حضرت معصومه (س) پشت در می آیند و به آن شیعیان می گویند و خبر می دهند که پدر در خانه نیست. آن شیعیان عرض می کنند ما از بیرون مدینه برای زیارت امام (ع) و طرح سوال خدمت شان رسیده ایم. این جاست که حضرت معصومه (س) می گویند من سوالات را ببینیم و بعد هم می فرماید فردا بیایید و جواب سوالات را بگیرید.

آن ها یک شب در مدینه سر می کنند و فردا می آیند در خانه امام، در حالی که هنوز امام به خانه برنگشته بودند اما پاسخ سوالات از سوی حضرت معصومه (س) داده می شود. آن ها جواب سؤالات را می گیرند و در راه رفتن به سمت خانه هایشان موسی بن جعفر (ع) را در راه، زیارت می کنند و قاعدتا از دیدار امام خوشحال می شوند. آن وقت ماجرا را برای امام بازگو می کنند و امام سوالات را به همراه پاسخ آن ها مطالعه می کنند که می بینند حضرت معصومه(س) تا چه اندازه زیبا و دقیق جواب سوالات را داده اند. آن وقت است که چشمان امام پر از اشک می شود و سه بار پشت سر هم تکرار می کنند فداها ابوها. یعنی همان جمله ای که حضرت پیامبر (ص) در حق حضرت فاطمه (س) فرموده بودند." (محمد محمدی اشتهاردی، حضرت معصومه فاطمه دوم، ص۱۳۳)

اهمیت تربیت و اولویت آن بر آموزش

شاید این مهم کمتر واکاوی شده است که در مدارس و دانشگاه ها و نیز مراکز فرهنگی گاهی تفاوتی میان آموزش و تربیت منظور نمی شود در حالی که آموزش با فرآیند شکل سازی های ذهن آدمی مرتبط است ولی تربیت با جاذبه های ماندگار قلب انسان مربوط می شود و نکته زیر بنایی این موضوع عبارت از اینکه آموزش انسان با حیوانات مشترک است، بر خلاف قلب آنها. چراکه تربیت قلب حیوان برای آدمی ممکن نیست به سبب آنکه از نعمت اختیار برخوردار نمی باشد؛ بدین سبب نعمت اختیار و وسعت قلب آدمی موقعیت و مقام ایشان را هویدا و اعلان می کند که قلب ایشان قادر است خداوندی را که نهایت بردار نیست، در قلب خویش میهمان کند. با این استدلال، نیاز است انسان با تربیت معصومین علیهم السلام به جایگاه خلیفه اللهی خویش صعود کرده و در نهایت ار فرشتگان برتر می شود.

از همین رو تربیت نفس آدمی با جان تربیت شده انبیاء و اولیاء الهی ممکن می شود. زیرا سرای قلب آنان از پلیدی شرک و شیطان پاکیزه می باشد و بدین سبب است که نورافشانی فطرت الهی و برگزیدگی آنها از سوی خداوند متعال با مانعی مواجه نمی شود؛ اما چرایی اعطای دومین نشان تربیتی فداها ابوها به حضرت معصومه (س) به دلیل تربیت و پذیرش قلبی حضرتش و امضای امام معصوم علیه السلام است. بدین جهت از زمان حیات حضرت و هم اکنون مرقد مطهر ایشان با دومین نشان تربیتی فداها ابوها در جهان اسلام، هزاران نفوس از کشورهای مختلف در محضر مبارکشان تربیت شده اند که آوازه آنها به شرق و غرب عالم به گونه ای واصل شده که هر ساله بسیاری از مشتاقان را به سرزمین ایران اسلامی جهت بهرمندی از تربیت امامان معصوم گسیل می دارد.

تفاوت نشان های تربیتی با نشان های آموزشی

در تمام دانشگاه ها و مراکز فرهنگی جهان برای اعلام درجه و سطح علمی دانشجویان، نشانی طراحی می شود که در صورت گذراندن مراحل موفقیت، آن نشان و درجه را دریافت می کنند ولی این نشان ها فقط آموزش ذهنی مشارکت کنندگان را در بر دارد تا با مهارت دست یافته از امکانات بیشتری برخوردار شوند اما چون از تربیت آنان غفلت می شود، به موارد زیادی بر می خوریم که مهارت آنها سبب محرومیت و ممنوعیت هایی برای آنان شده است. از همین رو به منظور تبیین علت هم پوشان بودن آموزش و تربیت در انسان نیاز است به زیبایی های تربیتی در زندگی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بپردازیم.

حضرت معصومعه (س) و مقام تربیتی بانوان

قلب کریمه اهل بیت علیها السلام توسط پدر بزرگوارش به گونه ای شأن و مقام یافته است که بعد از پاسخ به سوالات ارسالی و صحت سنجی آن که توسط امام معصوم صورت می پذیرد، اشک را در دیدگان انسان کامل جاری می سازد که آن اشک شوق در دیدگان امام معصوم علیه السلام مقام والاتر از فرشتگان را پیام می دهد که بانوان تربیت شده در مکتب وحی می توانند به این جایگاه ملکوتی واصل شوند و فرشتگان، شاگردان آنان باشند و این مقام و موقعیت صلاحیت تربیت قلب آدمی را دارا می باشد. از همین دختران در پشت نیمکت های مدارس و دانشگاه ها اگر از این جایگاه برتر شدن از ملائکه را در ذائقه خود احساس کنند، تحت هیچ شرایطی سبک زندگی غربی و پلشتی های آن را نخواهند پذیرفت.

حضرت معصومه (س) و درمانگری قلوب

حضرت معصومه (س) به سبب جواز و کمال تأیید شده از سوی خداوند توسط انسان کامل که برای مشتاقان و محتاجان یک آرزوی بی بدیل است؛ برای نسل جوان و عصر رسانه چه پیام های تربیتی را برای نفوس آدمی به ویژه بانوان دارند؟ در حال حاضر ضرورت دارد پیام های تربیتی حضرت معصومه که بدون شک نیاز به تدریس برای دانش آموزان و دانشگاهیان و همه آزاد اندیشان اندیشه ساز جهان دارد، بصورت خلاصه بیان شود:

۱- انسان تربیت شده در جامعه بشری جنسیت بردار نیست.

۲- حقوق بانوان در اسلام ناب؛ قابل قیاس با هیچ مکتب و مذهبی در جهان نمی باشد.

۳- دختران تربیت شده محروم از ازدواج که به ظلم و ستم، شرایط ازدواج برایشان فراهم نیست؛ قادرند با خدمت مؤمنانه به پدر و اعضای خانواده برکات ازدواج خود را بیشتر جبران کنند.

۴- دختران تربیت شده چون مزاحمت شیطان و شهوت ندارند؛ همیشه در آموزش، رتبه های برتر را تصاحب می کنند.

۵- در تربیت توحیدی؛ خانواده طیبه با تربیت قلبی زنان تشکیل می شود.

۶- دختران تربیت شده همیشه معلم محبت و مهرورزی در کانون خانواده هستند.

۷- دختران می توانند با تربیت قلبی خود در مکتب از آفات انواع افسردگی ها در امان باشند.

۸- دختران شکست خورده در زندگی با قلب تربیت شده؛ از شکست ها به شهدهای الهی و پیروزی های ماندگار نائل می رسند.

۹- دختران با قلب توحیدی می توانند نمایندگان انبیاء و اولیاء الهی باشند.

۱۰- قلب دختران تربیت شده با آموزه های امامان معصوم علیهم السلام حمایت فرشتگان را در اختیار خود دارند.

۱۱- دخترانی که قلب آنان محل رفت و آمد فرشتگان است، در فعالیت های سیاسی و اجتماعی همیشه جریان ساز به نفع بشریت بوده اند.

۱۲- دختران سلیم القلب تشکیل دهندگان ارکان اصلی خانواده و جامعه صالح و همچنین مقدمه سازان تمدن اسلامی خواهند بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha