۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۴۷
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85270325
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اخطار به بانک‌های همدان برای سرعت بخشیدن به پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی

همدان- ایرنا- عملکرد بانک‌های همدان در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی همدان موجب شد تا معاون امور اقتصادی استاندار در کارگروه اشتغال استان به آنها اخطار داده و مهلت پانزده روزه را برای تغییر و تحول در پرداخت وام به متقاضیان درنظر بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در این نشست ضمن تذکر به کم کاری دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل، تاکید کرد که در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی تعارف ندارد و کمیته نظارت باید با جدیت و ظرافت خاص پیگیری‌های لازم را در این رابطه داشته باشد.

سیدمجتبی حسینی ادامه داد: همچنین دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل تا پایان آذرماه باید نسبت به پرداخت ۷۰ درصدی میزان اعتبار اختصاص یافته در تسهیلات مشاغل خانگی اقدام لازم را داشته باشند.

تذکرهای مطرح شده معاون استاندار همدان نشان از وضعیت بیمار و اورژانسی در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به متقاضیان دارد.

اختصاص ۱۳۲ میلیارد تومان تسهیلات
براساس آمار اعلام شده از سوی دبیرخانه مشاغل خانگی همدان، در سال‌جاری ۱۳۲ میلیارد تومان تسهیلات در راستای حمایت از مشاغل و کسب و کارهای خانگی به این استان تخصیص یافته است.

سال گذشته میزان تسهیلات مشاغل خانگی همدان مبلغ ۱۰۰میلیارد تومان بود که این رقم در سال جاری به ۱۳۲ میلیارد تومان افزایش یافته است و پرداخت این تسهیلات به شاغلان در بخش مشاغل خانگی در راستای توسعه فضای کسب و کار و اشتغالزایی استان در دستور کار بانک‌های عامل قرار دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در این باره گفت: ۱۱۰ میلیارد تومان از این اعتبار اختصاص یافته در سطح شهرستان‌ها است و اختیار توزیع ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز به استاندار و معاون امور اقتصادی استانداری همدان واگذار شده است.

یوسف شعبانی اظهار داشت: مشاغل خانگی در استان همدان بیش از ۴۰۰ گرایش کاری را شامل می‌شود که افراد با انتخاب گرایش‌ها در رشته خاص تسهیلات را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: سهمیه تعیین شده برای دستگاه اجرایی استان، ایجاد ۲۰ هزار و ۷۰۶ شغل در سال جاری است که با توسعه فضای کسب و کار و اشتغالزایی استان نسبت به تحقق این تعهد اقدام می‌شود.

بانک رفاه در صدر پرداخت وام مشاغل خانگی
براساس آمار اعلام شده از سوی دبیرخانه مشاغل خانگی، تاکنون نزدیک به ۲۰ درصد از ۱۳۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به تسهیلات بانکی پرداخت شده است که با توجه به گذشت نیمه نخست سال این روند باید سرعت پیدا کند.

تاکنون بانک‌ها ۲۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی را به متقاضیان در همدان پرداخت کرده‌اند که این میزان مورد رضایت بخش نیست.

بانک رفاه تاکنون از ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تعهد تسهیلاتی خود، هفت و نیم میلیار تومان پرداختی به متقاضیان دارای پرونده تکمیلی داشته است که بهترین آمار را در بین بانک‌های عامل نشان می‌دهد.

بانک توسعه تعاون با ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعهد، ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون پرداختی داشته است و سهم بانک مهر ایران از تعهد ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی خود، تنها سه و نیم میلیارد تومان بوده است.

همچنین بانک تجارت از ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تعهد خود تنها ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون پرداختی داشته، بانک صادرات از ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خود تنها یک میلیارد تومان، ملت از ۱۹ میلیاردتومان و ۷۰۰ میلیون تومان تعهد اعلام شده، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و بانک ملی از ۱۸ میلیارد و یکصد میلیون تومان تنها ۳۰۰ میلیون تومان پرداختی داشته است.

پست بانک همدان نیز از سهم ۱۰ میلیارد تومان تعهد بانکی خود در حوزه مشاغل خانگی سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون توما پرداختی داشته است.


ناهماهنگی در پرداخت تسهیلات

معاون امور اقتصادی استاندار همدان با وارد دانستن گلایه مردم به شیوه پرداخت وام‌های بانکی در حوزه مشاغل خانگی اظهار داشت: ما خادم مردم هستیم و باید پیگیر خواسته‌های به حق آنان باشیم.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان با وارد دانستن گلایه مردم به شیوه پرداخت وام‌های بانکی در حوزه مشاغل خانگی اظهار داشت: ما خادم مردم هستیم و باید پیگیر خواسته‌های به حق آنان باشیم.

حسینی ادامه داد: برخی دستگاه‌های اجرایی معتقدند که پرونده متقاضیان تکمیل و به بانک‌ها ارایه شده اما پرداخت صورت نگرفته است که بانک‌ها باید پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی باید فردی را به عنوان "رابط پیگیری" تعیین کنند تا به صورت هفتگی گزارش وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی حوزه مشاغل خانگی را مستند و به دبیرخانه ارایه بدهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی نماینده مردم در ایجاد گروه‌های شغلی همچون مشاغل خانگی هستند و باید پیگیری لازم صورت بگیرد.

وی افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها باید با تعامل و رفع موانع موجود، تا آذرماه نسبت به تکمیل ۷۰ درصدی آمار پرداخت تسهیلات بانکی اقدام کنند.

حسینی با اشاره به اینکه برخی از متقاضیان نیز پیگیر پرونده خود در تسهیلات بانکی نیستند، بیان کرد: پرونده‌ای که از سوی متقاضی پیگیری نشده نیز باید از بانک‌ها به دستگاه اجرایی معرفی کننده، بازگشت داده شود.

حرکت لاک پشتی در جذب اعتبارات مشاغل خانگی
براساس آمارهای اعلام شده از سوی دبیرخانه تسهیلات مشاغل خانگی استان همدان، سهم دستگاه‌های اجرایی در جذب و پرداخت وام متقاضیان رضایت بخش نیست.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان از مجموع ۲۹ میلیارد تومان سهم تسهیلات بانکی این حوزه، تنها هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رقم محقق شده داشته که ۳۰ درصد از تعداد معرفی شده‌ها را تشکیل می‌دهند.

جهاد کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و نیز فرهنگ و ارشاد اسلامی به ترتیب ۲۴، ۱۶ و ۲۰ درصد از معرفی شدگان را در جذب و پرداخت تسهیلات به نتیجه رسانده‌اند که باید سرعت خود را افزایش دهند.

اخطار به بانک‌های همدان برای سرعت بخشیدن به پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی

اشتغالزایی اولویت اساسی است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان برگزاری این شیوه نشست‌های تخصصی را کارشناسانه دانست و گفت: طبیعی است که رنگ و بوی این نوع نشست‌ها متفاوت با سایر جلسه‌ها باشد.

حسینی از اشتغالزایی به عنوان اولویت اساسی یاد کرد و افزود: تمام این نقد و بررسی‌ها در راستای تحقق اهداف نظام در راستای حل دغدغه‌های مردم، افزایش جلب رضایت عمومی و تاثیرگذاری آن در اقتصاد کشور است و از حاضران می‌خواهم این نوع ادبیات و رویکرد جلسه، به کسی برنخورد.

وی با تاکید بر اینکه تلاش همه مدیران، کارکنان و دست اندرکاران دستگاه‌های اجرایی باید نزد مردم دیده شود، بیان کرد: باید هدف یکپارچه و یکسو در راستای حل دغدغه‌های اقتصادی جامعه داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان، اقتصاد و اشتغال را مهمترین رکن اساسی کشور در شرایط فعلی کشور دانست و گفت: دولت سیزدهم اقدامات مهمی در این راستا داشته و با درایت استاندار همدان شبکه اقتصادی استان متحد و یکپارچه پیش می‌رود.

گفتنی است؛ ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در حوزه مشاغل خانگی در سطح کشور ابلاغ شده که سهم استان هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار است.

استان همدان دارای حدود ۲ هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha